Banner

Kraftwerk

21 oktober 2006, I Love Techno 2006

Joris Vanden Broeck - 23 oktober 2006

Kraftwerk als een van de grote namen op de affiche van I Love Techno. Hoewel hun hoogdagen al enigszins achter ons liggen, is de passage van Kraftwerk op dit festival niet meer dan normaal. Zonder de Duitsers was van I Love Techno en het gros van de artiesten die er speelden, misschien nooit sprake geweest.

Werden bij Shameboy de hokjes nog vakkundig gesloopt door Tim Vanhamel die zowaar kwam meejammen op gitaar, even later werd er bij electrogodfathers Kraftwerk netjes binnen de lijntjes gekleurd. Al was daar in het geval van de Duitsers absoluut niets mis mee. Stoïcijns stonden ze achter hun laptops: vier mannen op leeftijd, keurig in het pak en schijnbaar onaangedaan door de extatische reacties uit het publiek.

Wie het viertal de voorbije jaren aan het werk zag in de AB of op Rock Werchter 2005, of zich het uitstekende livealbum Minimum Maximum aanschafte, wist — in grote lijnen — wat er te gebeuren stond. Toch werd dit concert geen herhalingsoefening, al was het maar doordat Kraftwerk ditmaal de nummers in het Duits bracht, wat de meezingbaarheid van de nummers enigzins naar beneden haalde, maar dat hoefde niet als negatief ervaren te worden.

Waar roadies die een festivalpodium ontruimen voor een volgende act doorgaans uitgejouwd worden, werden ze op I Love Techno na de nochtans puike set van Tiefschwarz zowaar aangemoedigd door een publiek dat niet kon wachten tot Kraftwerk op het podium verscheen. Daar was ook reden toe: "Die Mensch Maschine" bleek nog steeds een verpletterende opener die met een knappe intro voor een indrukwekkende spanningsopbouw zorgde en het publiek naar een kookpunt bracht nog voor het podiumgordijn opengeschoven was.

Een groot deel van de spektakelwaarde van Kraftwerk schuilt in de verbluffende visuals die achter de band op een scherm geprojecteerd worden en die je, in combinatie met de muziek, meeslepen naar een andere wereld. Zo werden wij helemaal melancholisch bij het zien van de heimatachtige, retro-futuristische beelden tijdens "Autobahn", beelden die deden denken aan tijden dat technologie nog de toekomst was. De keerzijde daarvan echter, werd tijdens "Radioaktivität" meer dan uitvoerig belicht en het blijft verbazen hoe de doemboodschap over de gevolgen van blootstelling aan radioactieve straling die aan het nummer voorafgaat, het publiek in extase kan brengen. De beklemmende beats die "Radioaktivität" beheersten, kregen door de melodie in het refrein een mooi tegengewicht waardoor dit nummer zich als een van de sterkste van de groep liet optekenen.

Grote verrassing in de set was een zeldzame vertolking van "Schaufensterpuppen" (ook bekend als "Les Mannequins" of "Showroom Dummies") dat, hoewel het uit de jaren zeventig dateert, als geen ander de koudheid van de jaren tachtig wist op te roepen. Tel daar klassiekers als een indrukwekkend "Trans Europe Express" (inclusief "Metal On Metal") en "Tour De France" bij en het hoeft niet te verwonderen dat Kraftwerk zeer sterk uit de hoek kwam. Enige minpuntjes echter, waren het uitblijven van "Das Modell" en de vreemde vertolking van "Die Roboter". Als vanouds waren de robots beweeglijker dan hun menselijke evenbeelden, maar dat een fade out zowat halverwege het nummer Kraftwerkwaardig is, daar hebben we toch enige bedenkingen bij.

Ondanks deze kleine missers, was Kraftwerk onmiskenbaar het hoogtepunt van I Love Techno 2006. Geen enkele van de andere artiesten op de affiche zou dat trouwens tegengesproken hebben gezien ze allemaal, rechtstreeks of onrechtstreeks, schatplichtig zijn aan Kraftwerk. Het zal ons benieuwen of de "Gute Nacht und auf Wiedersehen" waarmee Kraftwerk ons aan het einde van afsluiter "Music Non Stop" richting troonopvolgers stuurde bewaarheid zal worden. Als het met een concert op hetzelfde niveau is, zullen wij er alvast staan.

E-mailadres Afdrukken
 
Kraftwerk

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST