Banner

PUKKELPOP 2006

Joan As Police Woman, zaterdag 19 juli, Club

(gp) - foto's: goddeau-archief - 23 augustus 2006

Het was niet het jaar van de zingende vrouwen op Pukkelpop. Regina Spektor gaf op het laatste moment verstek wegens ziekte en werd enkel nog overtroffen door Alice Russell, die over zo’n slecht oriëntatievermogen beschikte dat ze naar verluidt dichter bij de weide van Dour dan bij die van Pukkelpop eindigde. Gelukkig zorgde Joan As Police Woman voor de pleister op de wonde.

Zelf noemt ze haar muziek wel eens "punkrock r&b", maar omdat we twee goed functionerende oren hebben en beseffen dat we een artiest nooit op zijn/haar woord mogen geloven, verkiezen we het te hebben over soulvolle pop of sober singer-songwritermateriaal. Real Life, het debuutalbum van Joan Wasser en haar band biedt geen verrassingen, acrobatieën of stilistisch verrassende uitstapjes. In plaats daarvan: in levenservaring gedrenkte pianoballades, die vaak opgesmukt zijn met smaakvolle backings en elementen uit pianopop en gospel. De voorbije maanden waren Joan en haar begeleiders constant aan het touren en het gevolg was dan ook dat het publiek een goed geoliede band te horen kreeg die in staat was tegemoet te komen aan de hoge standaard van de albumversies.

Wasser, die zichzelf begeleidde op toetsen en gitaar, maakte grapjes, was opvallend op haar gemak, en goed bij stem: nu eens croonend, dan weer fluisterend, en steeds begeesterd. Er is lef voor nodig om een set te beginnen met een machtige song als "Flushed Chest", dat een geweldige versie meekreeg, maar het was slechts één van de vele hoogtepunten. Eerste single "The Ride" werd al vroeg bovengehaald en gevolgd door het etherische "Eternal Flame" en het aan Ministry opgedragen "Save Me". Haar misprijzen voor de Amerikaanse regering maakte ze dan weer duidelijk met "Are You Not Furious", een aanklacht op piano en bonkende drums. Ook verrassend: een versie van "Christobel", de enige rocksong van het album, waarvan de gitaarsolo werd gezongen. Niet dat er na negen songs nog iets bewezen moest worden, maar het aan Elliott Smith opgedragen "We Don’t Own It" zorgde voor de krop in de keel. Joan As Police Woman is gearriveerd. En hoe.

E-mailadres Afdrukken