Banner

Don't Hype Festival

17 november 2012, Vooruit

Stijn Van Hees - foto's: Geert Vandepoele - 17 november 2012

Dit was het feestweekend van de jeugdhuiswerking, vrijdag ieder op zijn eigen hof, zaterdag allen te gaar in de Gentse Vooruit. Formaat, de koepelorganisatie, knutselde een ambitieus totaal-festival in elkaar, het brede programma was voorzien van wenkbrauwfronspotentieel, desalniettemin toch op maat van de jeugdhuizen.

alt

Het is niet erg professioneel om ergens pas toe te komen om 21h als de deuren open gaan om 18u. We hebben ons best gedaan maar die extra NMBS-vertraging hadden we echt geen grip op. Daar ging dus de complete set van Raketkanon en daar zijn we toch een beetje rouwig om. Mensen die er wel bij waren vertelden ons dat het overdonderend luid was en hard maar ook een beetje richtingloos. Dat was ook de indruk die de band een half jaar geleden op ons maakte spijtig dat we zelf niet konden verifiëren of er ondertussen schot in de zaak is gekomen.

Wat we wel konden vaststellen is dat het hele Movember gedoe door The Great Mountain Fire schijnbaar serieus wordt genomen. Een bassist met een pornosnorretje en een toetsenist met weelderige gezichtsbegroeiing stonden samen met hun drie minder behaarde bandgenoten flink van jetje te geve in de Balzaal. Dit was een eerste kennismaking met deze band en die was niet onaangenaam. The Great Mountain Fire speelt van die typische meerstemmige indie-pop zoals Phoenix die op de radio brengt. Deze Brusselaars lengen hun muziek graag overvloedig aan met Claude François disco en af en toe vleugje post-rocksynth, hetgeen een verfrissend amalgaam geeft. Tenminste toch voor de eerste 30 minuten, daarna begonnen de songs wat veel op elkaar te lijken en bleken we ook niet langer immuun voor de kitscherige elementen in de muziek. Toch goede punten voor de groep want aan overgave ontbreekt het hen evenmin als aan ideeën.

In afwachting van de set van Flying Horseman zwierven we wat rond door de kleinere zaaltjes van het kunstencentrum. In één daarvan zagen we een aantal jonge literaire waaghalzen zichzelf voor de wolven gooien met eigen gedichten. Dit en meer kaderde in een het VersVerse project dat speciaal voor dit evenement opgestart was. Gedurende verschillende maanden voorafgaand aan het Don't Hype Festival stoomden jonge bandjes, dichters en rappers zich samen met een coach klaar voor deze avond. Ze kregen dan allemaal de kans om hun talenten te tonen aan het jeugdhuispubliek. Dit was misschien wel het meest intense zaaltje van het festival, hier kon je mensen op enkele minuten tijd boven zichzelf zien groeien. We hebben niet zo'n goed oor voor poëzie maar de voordrachten werden steeds met zelfvertrouwen en gedoseerde expressie gehouden. Van bandjes zagen we enkel Woolf lang genoeg om iets over te kunnen zeggen en dat is: “in de gaten houden”. Wie houdt van rustige maar kleurrijke muziek (denk vooral aan tinten beige, pastelgroen, oudroze en zo) zou hier wel eens een nieuw pareltje in kunnen ontdekken. De jonge band schilderde twintig minuten lang een intense sfeer over het publiek met zijn meerstemmige man/vrouw zang, getokkelde gitaren en en melancholische trompet.

Van Flying Horseman hadden we natuurlijk al gehoord maar live hadden we het nog niet meegemaakt, dat kon vandaag in de Domzaal, de grote holle zolder van de Vooruit. Bert Dockx en de zijnen moesten vanop de vloer het publiek, gezeten op tribunes, overweldigen en in vervoering brengen met hun donkere muziek. De rest van de band stond in een halve cirkel rond zijn roerganger opgesteld en van zodra deze zijn duivels ontbond werd er één woord extreem dominant in mijn brein: Swans. Eerlijk, een academische kennis over Michael Gira en zijn projecten hebben we niet maar wat Flying Horseman aan ons presenteerde leek erg op hetgeen we de laatste jaren wel gehoord en gezien hebben van de oude doom/folk/drone voorganger. Tijdens de eerste 20 minuten van hun optreden zaten we dan ook vooral herinneringen op te halen aan die avond op Roadburn 1,5 jaar geleden. Los daarvan is Flying Horseman natuurlijk wel de hen toegedeelde lofbetuigingen waard, Bert Dockx is een intrigerende frontman en zijn muziek duister, krachtig en intens. Als we van de aanvankelijke identiteitsverwarring bekomen zijn gaan we deze groep zeker nog een keer opzoeken.

Na weer nedergedaald te zijn tot in de Balzaal kwamen we middenin een stomend feestje terecht. De Waxdolls hadden het publiek helemaal in een wurggreep genomen met hun slierten van geile elektrobeats en opzwepende synths. Het publiek kon maar twee dingen doen: dansen en luisteren naar de bevelen van de frontman. Dus we hurkten neder en sprongen recht en deden alsof we nog 17 waren en punten te verdienen hadden in de testosteron-race. Wie hier buiten kwam was op en top voorbereid op de mega-fuif beneden in de concertzaal, ongeacht de leeftijd. Vet feestje.

In de concertzaal was een aanbod van party-DJ's geprogrammeerd die hun vak verstaan. Om het feest echter goed in gang te steken had men de West-Vlaamse lolbroeken van 't Hof nog eens uitgenodigd. West-Vlamingen en Gent, dat gaat goed samen (Volgens Kowlier is Gent de hoofdstad van zijn provincie), 't Hof en jeugdhuisvolk dat gaat ook goed samen en pintjes maken dat de mayonaise nog beter pakt. 't Hof Van Commerce speelde een hits-set met daarin ook alle singles van dit jaar. Bij “Baes” en “Stuntmann” mocht Forty zelfs vooraan op het podium komen om zijn strofes te rappen. De onsterfelijk lijn “Ik heb uw mama gebeld...” werd gisterenavond plotseling “Ik heb uw zuster gebeld...” met een oneerbaar voorstel dat we hier niet kunnen afdrukken. Kowlier en Buzze ratelden als vanouds en vooral die laatste liep energiek rond op het podium. Beide heren hebben echter de wat onbegrijpelijke tic om door hun imaginaire haar te woelen als ze aan het flowen zijn. Er was, uiteraard, plaats voor wat flauwe grappen. Zo werd de draak gestoken met het hiphopcliché door plotseling een broodzak als “swag” mee te zeulen. Het uurtje Hof Van Commerce vloog voorbij, wat steeds een goed teken is.

Daarna namen de Frères Deluxe plaats achter de draaitafels om het volk dansend de nacht in te slepen, later zouden ze nog afgewisseld worden door Trash Radio en TLP maar daar hebben we niet meer op gewacht. Een geslaagd feestje was het sowieso reeds geweest

E-mailadres Afdrukken
 
Don't Hype Festival

Advertentie
Advertentie
Banner

TEST