Banner

Hindi Zahra

Sarah Vandoorne - 04 november 2010
AB, Brussel, 3 november 2010

De populariteit van Hindi Zahra op Belgische bodem lijkt wel onmetelijk. Getuige hiervan zijn drie nazomerse concerten en nog twee optredens in aantocht. Dat ze evenwel geen eendagsvlieg genoemd mag worden, bewees deze Parisienne van Marokkaanse origine dankzij haar uitmuntende passage door de AB. Roots, desert blues, reggae en gipsy, geen enkel genre is haar vreemd. Bovenal bezit ze een gezonde overdosis soul én een stem die zonder enige twijfel als virtuoos bestempeld mag worden.

Met slechts haar debuut 'Handmade' op haar palmares staand, trok la Zahra haar stoutste schoenen en mooiste vintagekleedje aan (dat ondergetekende haar kleerkast best ook wel zou kunnen bekoren - girls will be girls) en zette zo de zaal in lichterlaaie. De verantwoordelijkheid hiervoor lag natuurlijk niet volkomen bij haar garderobe, wel bij een resem verdomd aanstekelijke nummers die met iedere noot aan intensiteit inwonnen.

Zo werd haar bekende maar matig gebrachte 'Beautiful Tango' overdreven vroeg ingezet om later op de avond plaats te ruimen voor wat meer licht ontvlambaar materiaal. Een eerste ritmische explosie vond plaats op 'Kiss & Thrills', niet toevallig het eerste nummer waar Zahra haar oriëntaals danstalent en sensualiteit optimaal tentoonspreidt. Noem het expressionisme, noem het performance art (of noem het, zo u wil, botweg geil), feit is dat Hindi Zahra muziek bezit tot in de diepste krochten van haar dansende ziel. Deze soulvolle ritmes werden verder uitgewerkt in 'Set me free' en 'Oursoul'. Zahra liet het zichzelf toe zo volledig op te gaan in deze liedjes, dat ook de heupen van ondergetekend amateur-buikdanseres volledig hun gading vonden in de opzwepende melodieën. De climax van dit alles heette 'Stand up', alwaar wij ons volkomen in een sfeer van duizend-en-één nacht bevonden.

Niemand die die beruchte avond de AB verlaten zou zonder klamme handjes van het vele applaudisseren. Het publiek droeg Zahra op handen, wat uitmondde in twee voortreffelijk gebrachte bisnummers, waarvan één deels a capella. De doorwinterde podiumprésence van Hindi Zahra is geenszins te vergelijken met het werk dat ze op plaat uitgebracht heeft. Vergezeld door een handvol getalenteerde muzikanten vormde zij een geoliede ritmische machine. In haar bindteksten veinsde ze zich bescheiden maar haar lichaamstaal vertelde een compleet ander verhaal. Op podium kruipt Zahra volledig uit haar weerbarstige schelp. De nieuwe Tracy Chapman of Youssou N'Dour zal deze wereldmuzikante wel nooit worden, maar het wervelende feestgedruis dat zij met haar stem teweegbracht, stemde haar uitzinnige publiek alleszins meer dan tevreden.

Hindi Zahra valt in ons land dit najaar nog te bewonderen in het Théâtre Royal van Namen en de Arenbergschouwburg van Antwerpen, respectievelijk op 18 en 19 december.
E-mailadres Afdrukken
 
Hindi Zahra


Advertentie
Banner
Advertentie

TEST