Banner

Giant Sand

Max Dedulle - 08 december 2008

Handelsbeurs, Gent, 6 december 2008

Geen idee hoe we Howe Gelb het best klasseren. Als een 'goed bewaard geheim'? Als een 'musician's musician'? Noem het zoals u wil, wat vaststaat, is dat het enige Belgische concert van Giant Sand, 's mans band, niet meer volk trekt dan een niet eens helemaal gevulde Gentse Handelsbeurs. En dat terwijl Calexico, de band die begon als spin-off van Giant Sand, enkele weken geleden nog een stampvolle Ancienne Belgique in vuur en vlam stak. Rechtvaardig is het niet, maar ons hoort u niet klagen. Veel mooiere settings voor een stemmig concert dan de Handelsbeurs kunnen we alvast niet bedenken.

Aan de huidige vorm van Giant Sand zal de matige interesse alvast niet gelegen hebben. 'Provisions' kreeg vrijwel overal goeie recensies, en kunnen we gerust het zoveelste glorievolle hoofdstuk in hun discografie noemen. Bijna vijfentwintig jaar na debuut 'Valley of Rain' zijn er vandaag nog steeds weinig alt. country-bands die even relevant zijn. Howe Gelb brengt onder verschillende pseudoniemen elk jaar wel een nieuwe plaat uit, en vrijwel alles is op z'n minst het horen waard. Live nog eens te meer. Gelb heeft daarnaast een cool over zich die elk optreden op zich al een fijn kijkstuk maakt. Vergelijk hem zo u wil met Mark Lanegan, maar dan met een podiumprésence die iets minder geacteerd overkomt.

Vooraf kregen we bij wijze van voorprogramma iets speciaals. Drie acts, met meestal een of meerdere Giant Sand-leden in de rangen, brachten elk drie nummers. Hierbij viel vooral Ionna Kelly op. Spijtig genoeg had haar setje last van een irritant geruis op de microfoon, maar los daarvan was het aangenaam luisteren naar haar breekbare maar mooie nummers.

Giand Sand trapte af met 'World Stands Still' en bij 'Out there' slaagde de band erin om de unieke sfeer van het nummer meteen in de zaal te laten overkomen. "Are you really out there / All by yourself alone?" vroeg Gelb, daaraan toevoegend dat "maybe we should go out there". Giant Sand had er zin in, en dan verdragen we hen altijd in ons gezelschap. Daarop volgde 'Can Do', aangekondigd als "a lecture that deals with love".

Ook Ionna Kelly mocht even opdraven om enkele nummers van haar stem te voorzien. Vooral bij het nieuwe 'Stranded Pearl' deed ze zo zelfs even Isobel Campbell vergeten. Meer zelfs, in tegenstelling tot bij het gemiddelde Campbell & Lanegan-optreden kreeg dit duet live zelfs een meerwaarde ten opzichte van de plaat.

Achter de piano stond Gelb even goed meer dan zijn mannetje. Met een stijlvolle hoed op het hoofd (gekocht in a local shop called 'Zara') bracht hij zo onder meer 'Conditioned Air', een instrumentaal nummer beïnvloed door thuisstad Tucson, Arizona. Hierna volgde een gesproken uitweiding over het leven op die plek in het zuidwesten van de VS, waarna naadloos werd overgegaan in 'Vortexas Has My Heart', een sterk nummer dat bij ons weten volkomen onterecht nog niet op cd is uitgebracht.

Net als Calexico slaagt Giand Sand erin om wat van hun roots te implementeren in de muziek, en dat leidt niet zelden tot breed uitgesponnen arrangementen en een bewijs van de stelling dat opgroeien in Tucson niet meteen een domper op de creativiteit hoeft te betekenen. Integendeel, de nabijheid van Mexico zorgt voor een kruisbestuiving waar de bloeiende plaatselijke alternatieve scene door beïnvloed wordt en waar wij lekker van kunnen meegenieten. Begin februari treedt Giant Sand opnieuw op in Het Depot in Leuven, en laten we het hierop houden: JA, daar wil u bij zijn!

'Provisions' van Giant Sand is nu uit bij Munich.
E-mailadres Afdrukken