Banner

Rones

''Vroeger was er gewoon te veel gitaar in onze muziek''

John Cossement - 28 september 2011

"Cum grege non gradior", leest het getatoeëerd op de linkeronderarm van Rones-mastermind Lenn Van Meeuwen. Indien u de Latijnse aan u voorbij liet gaan of niet Bart De Wever heet: het betekent zoveel als "Ik ga niet met de massa mee". En dat kan ook van het tweede album van de band gezegd worden: Rones verlieten gezwind het stonerpad en kwam met een eigenzinnige, zinderende plaat waarop parelende elektronica en bitse gitaren een liefdevol huwelijk aangaat.

enola: In 2008 verscheen jullie debuut Sinner Songs. Was een break van drie jaar nodig?
Van Meeuwen: "In mei 2009 was ons eerste nieuw nummer, "Bribe", eigenlijk al af. Nieuwe songs bleven maar komen en we wilden de nieuwe plaat in 2010 al uitbrengen, maar we moesten nog op zoek gaan naar de juiste vorm van de band. Eerst dus die songs afmaken, dan repeteren en keihard werken, en d´n zijn we met de opnames van het album begonnen.
Kris Verhelst (gitaar): "We hebben ook al heel wat personeelswissels achter de rug. We hebben eerst veel met de nieuwe bandleden gerepeteerd en dan zijn we de studio ingetrokken. Waar we alles opnieuw over een andere boeg gegooid hebben (lacht)."
Van Meeuwen: "Alles begint eigenlijk met een vrij simpele demo die ik thuis opneem, dan gaan we naar het repetitiekot om die demo na te spelen maar gaandeweg zijn we gaan beseffen dat een voltooide demo opnieuw uitgekleed moet worden om met de ganse band een nieuw nummer te maken. Dat is voor ons de beste manier van werken, dat hebben we na acht jaar uitgevogeld (lacht)."

enola: Jullie zijn wel afgeweken van wat jullie industrial stonerrock noemden. Waarom viel nu de klemtoon op elektronica?
Van Meeuwen: "Ik vind het een sjiek genre met sjieke instrumenten: elektronica maken met synths en computers is heel plezant om te doen en het verbreedt de mogelijkheden in de muziek. Maar als we het live en in het repetitiekot aanpakken is er nog altijd heel veel gitaar in onze muziek, de sound blaast nog altijd omver."
Verhelst: "Vroeger was er gewoon te veel gitaar in onze muziek."
Van Meeuwen: "Absoluut, veel te veel gitaar. We hadden drie gitaren om een daverende wall of sound neer te poten. Nu komt de gitaar juist meer tot haar recht."

enola: Waarom moest de ’the’ in The Rones eraan geloven? Het geeft een bandnaam toch wat extra temperament?
Van Meeuwen: "De reden is puur visueel. De plaat en het artwork, alles moest voor ons met het nodige oog voor detail af zijn. Gasten met kennis van zaken vonden dat de ’the’ in de weg stond om het artwork mooi te maken. De naam van de band is trouwens ontstaan toen ik in Werchter naar de Stones stond te kijken en met taal begon te spelen, waardoor ik bij The Rones uitkwam, wat heel fijn klonk."

enola: Wat is het verhaal achter de ep Dancer en de samenwerking met verschillende opkomende talenten als Modek, King Astma of Stylo? Wilden jullie ook hen een forum aanbieden?
Van Meeuwen: "Neen, onze plaat was af in februari maar door omstandigheden liet het artwork wat op zich wachten. Begrijp ons niet verkeerd, we zijn er nu heel tevreden over maar het nam wat tijd in beslag. Toen hebben we geanticipeerd en we hebben een single en nummers van de cd laten remixen door mensen die we kennen. Met de single wilden we ook aan de nodige airplay geraken maar dat is helaas een heel mager beestje."

enola: Waarover heb je het als je in "Awesome Night" zingt: "I never had a thing for blondes / But all things can turn out right."?
Van Meeuwen: "Sommige teksten zijn te persoonlijk, maar over die zinsnede kan ik wel een woordje uitleg kwijt. Het gaat over jezelf in het uitgaansleven een stuk in je kraag drinken en je dan bij de vrouwen belachelijk maken. Een legendarische nacht beleven en ’s anderendaags denken: ’shit, wat heb ik toch weer allemaal uitgevreten’?

enola: Welk gevoel druk je uit met: "I did bribe my own soul to feel better Never mind I feel light as a feather."?"
Van Meeuwen: "Hier ga ik passen."

enola: Het ziet er naar uit dat je een zware periode achter de rug hebt. Met bijvoorbeeld in "Leftover" een sneer naar een ex-geliefde. "I heard a little speech from another man/When I knocked your door/On said night/I bet that you had a feast/ With coke in the nose/And his dick in an upright" Echt in your face.
Van Meeuwen: "Oh, dat werkt therapeutisch. Voor de persoon in kwestie kan dat vervelend zijn maar die teksten dateren uit 2009: alles is al vergeven en vergeten."

enola: "I’m a man of sin/But integrity sorts me from those fools" komt uit "She’s a dancer".
Van Meeuwen: "Euh …. "
Verhelst: "Ja, doe maar. Ik weet ook altijd waarover de lyrics van Lenn gaan."
Van Meeuwen: "Kris is mijn beste maat en die weet altijd wat ik meemaak en uitspook. Deze song gaat over een goede vriendin waarvoor ik een boontje had maar die had relationeel geen al te beste keuze gemaakt. Ik wilde haar zeggen dat ik ondanks mijn kleine kantjes wel deug."

enola: Moest er zonodig nog eens tegen aartsbisschop Léonard in "Leonard/Leopard" gefulmineerd worden? Die man brengt toch zelf met zijn domheden zijn eigen schip aan het zinken?
Van Meeuwen: (handenwrijvend) "Daar wil ik wel alles over vertellen. Waar zijn die sjarels in godsnaam mee bezig? Het maakt me niet uit of iemand persoonlijk een religie aanhangt, als je daar beter van wordt, is dat super maar dat kerkelijk instituut bezorgt me stenen kloten. Hoe stom kan een Kerk zijn, ze hebben ons angst ingeboezemd en ons altijd al bij ons pietje gehad."
Verhelst: (lacht) "Letterlijk en figuurlijk, dat laatste."

enola: Wat bedoel je met het refrein van "Slip Down": But if we’re late with an act we will tumble."?
Van Meeuwen: "De mens is globaal niet goed bezig en veranderingen dringen zich op."

enola: Wat is dan het domste waaraan de mensheid zich vandaag de dag bezondigt?
Verhelst: (lacht) "Facebooken. Ik bedoel: Iedereen weet waar wie zit op elk moment van de dag en wat hij aan het doen is en dat is allemaal niet gezond."
Van Meeuwen: "We blijven kiezen voor de gemakkelijkste oplossingen. We rijden bijvoorbeeld nog altijd met de auto terwijl we weten dat het alles naar de vaantjes helpt."

enola: Er is heel wat verloop geweest en jullie zijn momenteel met zijn met zijn zevenen. Werkt democratie in een muziekband?
Verhelst: "Nu wel. Het laatste jaar komen we goed overeen en staan de neuzen in dezelfde richting."
Van Meeuwen: "We zijn goede maten van elkaar en behalve discussiëren, lachen en zwansen we heel veel."
Verhelst: "Meestal gaan de discussies niet over de muziek maar over alles wat er rond hangt, de externe factoren. We willen overal zelf een vinger in de pap hebben."

enola: De bandleden komen wel uit drie verschillende provincies. Geen probleem om iedereen bij besprekingen en repetities samen te krijgen?
Van Meeuwen: "Vroeger liep dat van een leien dakje want we waren allemaal van Leopoldsburg afkomstig. Intussen is iedereen verhuisd en het is dus moeilijk om zoals vroeger elke zondag te repeteren. We hebben achteraf uitgevist dat je beter vier of vijf dagen na elkaar repeteert Voor de tryout op Pukkelpop zijn we een maand lang elke dag na onze werkuren samengekomen om van jetje te geven. Zo’n heftige periode van heel veel repeteren werpt bij ons de beste vruchten af."

enola: Lenn is als manager afgestudeerd aan de Hasseltse PHL-Music. Welk talent moet een muziekmanager in huis hebben?
Van Meeuwen: "Volgens mijn diploma ben ik dat maar mijn interesse gaat naar de organisatie van evenementen, dat kan een trouwfeest of rockfestival zijn. Maar een manager moet au fond evenveel passie hebben voor de plaat en voor wat de band doet als de bandleden zelf. Alsof het over je eigen kind gaat."
Verhelst: "En dat soort mensen is moeilijk te vinden."

enola: Een manager is in mijn ogen een poenschepper die de kluit belazert.
Van Meeuwen: (lacht uitbundig en geeft me een kameraadschappelijke por) "Ja, en dat zou niet mogen. Als een band groot is geworden en je moet van de ene verplichting naar de andere, dan is het handig om iemand rond jou te hebben die dat allemaal eens op papier zet. Maar volgens mij is de beste manier: Do it yourself en hard werken."

enola: Wees eens eerlijk: kan het vak ’muzikant’ op een school aangeleerd worden of komt echt talent sowieso bovendrijven?
Van Meeuwen: "Muzikanten kunnen er hun instrument beter leren beheersen maar of je iemand rock n’ roll kan bijleren, dat is een ander paar mouwen."
Verhelst: "Er is een groot verschil tussen muzikant en artiest. Muzikanten zijn gefascineerd door hun instrument en kunnen spelen wat je hen vraagt. Een artiest is iemand die iets wil overbrengen maar …"
Van Meeuwen: "die dat niet volgens het boekje doet."
Verhelst: "Bob Dylan kan ook geen hol gitaar spelen maar als artiest is hij wel fantastisch want die maakt gigantisch goede nummers. Je moet technisch als muzikant niet super zijn om een goede artiest te zijn.
Van Meeuwen: "De boodschap en de attitude waarmee je dat naar buiten wil brengen, de passie, dat leer je niet op een rockschool. Maar hopelijk doen de leerkrachten die al iets meegemaakt hebben in de rock n’ roll-wereld meer dan zeggen "Leer die toonladder". Mensen ontmoeten die als gepokt en gemazeld zijn in de muziekindustie en verhalen te vertellen hebben, die ervaring is goud waard en we hebben het geluk dat we op Pukkelpop werken en horen vertellen hoe alles vroeger verliep. Zo hebben we gesproken met die gasten die dertig jaar geleden de band Bedtime For Bonzo oprichtten. Die freakten en sloegen alles aan diggelen maar die deden dat met heel veel liefde. Ze brachten hun boodschap met passie maar dachten ook ’we don’t give fuck’.

enola: Boeiend
Van Meeuwen: "Nu zijn er allemaal regels in de muziek: als je op de radio wil komen, moet je daar iemand voor inhuren. Vroeger ging alles van mens tot mens. Veel bricolage heeft de muziekproductie gevormd. De allereerste lichtshow van De Kreuners was: een man van EML ging onder het podium postvatten en noteerde op de stekkers: ’dit is een blauwe lamp, dit een rode’ en die stak op het ritme van de song die stekkers afwisselend in het stopcontact. Dit soort bricolage is beestig"

enola: Jullie zijn nauw betrokken bij Pukkelpop. Kunnen jullie het drama van de editie 2011 al een plaats in jullie leven geven?
Verhelst: "Het is het ergst voor de vrienden en familieleden van de slachtoffers. Voor ons is dat ook spijtig (Rones wilde de nieuwe plaat lanceren op Pukkelpop maar moesten na twee nummers het optreden staken, nvdr) maar dat stelt niets voor in vergelijking met het leed van de slachtoffers en hun naasten. We zagen pas dat er iets aan de hand was toen we het tweede nummer ingezet hadden en de tent aan het leeglopen was. Toen werd de ernst van de situatie heel snel duidelijk."
Van Meeuwen: "Het beste middel om zoiets te verwerken is door bezig te blijven. We konden heel goed op elkaar steunen en dat is belangrijk. Pukkelpop heeft ons geleerd dat het leven grillig is. Of iets lukt, hangt van veel factoren af. Zo hebben we enkele jaren geleden met Dear Leader een showcase gespeeld in de VS. Mocht South by Southwest (befaamd festival in Austin, Texas) bellen met de vraag om af te komen, dan zouden we nu ook weer niet twijfelen (lacht)... Maar of dat zou lukken?"

E-mailadres Afdrukken