Banner

HEALTH

“Remixes zij essentieel voor de moderne band. We willen ook een onderdeel zijn van de danscultuur”

Kristof Vande Velde - 26 december 2009


In de backstage van de Ancienne Belgique zoek ik met John Famiglietti, bassist bij HEALTH, naar een geschikte plaats om het interview af te nemen. Na wat rondgehos beslissen we dan maar zelf een tafel en twee stoelen uit een opslaagplaats te halen en planten we ons in een van de gangen neer. John spreekt aan een hoog tempo, alsof hij een trein te halen heeft, al doet hij dat erg beheerst en beredeneerd. Hij lijkt helemaal niet op de springerige, zenuwachtige verschijning die hij op het podium neerzet, maar is de kalmte zelve. Bijna businesslike.

enola: Hoe gaat het ermee?
John: Goed. We zijn aan een erg lange tournee bezig en die verloopt prima.

enola: Als ik jullie kalender van 2009 erbij neem, zie ik erg weinig vrije dagen. Zijn jullie een van die bands die nooit met vakantie gaan?
John: Het klopt dat we min of meer altijd touren. Enkel om een plaat op te nemen zijn we even op dezelfde locatie gebleven, maar dat was het dan ook. Hier en daar zijn er wel korte adempauzes.

enola: Omdat jullie het zo plezant vinden?
John: Omdat we er geld mee verdienen. Ook omdat we het plezant vinden. En het is iets dat je moet doen om je platen te promoten uiteraard. We zijn erg hongerig.

enola: Ik heb het gevoel dat jullie publiek zowel hier als in de VS gestaag toeneemt. Klopt dat?
John: Dat klopt zeker. Ik ben erg blij om te zien dat we in de VS en in Europa aan het groeien zijn. Min of meer aan hetzelfde tempo.

Het geheim van de 'zoothorn'

enola: Jullie hebben een duidelijk unieke sound. Was die er al snel of heeft die echt moeten groeien?
John: Het heeft behoorlijk lang geduurd vooraleer we onze sound hadden eigenlijk. Dat was een moeilijk proces want we hebben lang een erg traditionele sound gehad en niemand van ons voelde zich daar goed bij. Je kan het snelle postpunk noemen, op dat moment erg populair. We zijn met allerlei dingen beginnen te experimenteren en geleidelijk ontstonden alle elementen die onze huidige sound vormen. Wanneer we begonnen, wilden we enkel een goede band zijn, maar hadden we helemaal nog geen idee hoe die zou moeten klinken.

enola: Niet onbelangrijk in jullie sound is jullie zogenaamde 'zoothorn'. Kan je eens uitleggen wat die precies doet?
John: Die is niet zo bijzonder, hoor. Het is eigenlijk gewone noise, de manier waarop mensen noise maken met feedback en zo. Wij hebben dat een zoothorn genoemd en dan kwamen veel mensen naar ons met "oh, jullie hebben dit nieuwe snufje bedacht", maar veel bands gebruiken het.

enola: Jullie optredens barsten altijd van de energie. Hoe los je dit op als je liever in je bed zou liggen?
John: Zelfs wanneer ik me echt niet goed voel, of vermoeid ben, doe ik mijn uiterste best om alles te geven. Net voor ons optreden op Lowlands heb ik overgegeven in onze tourbus. Dat is heel jammer, maar toch moet die show er staan. Soms voel je je echt like shit, en dan doen we al het mogelijke om het publiek daar niets van te laten merken. Eerder in deze tournee heb ik mijn voet echt bezeerd. Dan denk je 'fuck it' en ga je ervoor. We zouden ons ook erg ongemakkelijk voelen als we daar gewoon zouden staan. Het is voor ons niet moeilijk en erg natuurlijk om in de juiste stemming te komen.

Het belang van remixes en artwork

enola: Jullie waren eerder gevraagd door Nine Inch Nails om mee te gaan op tournee. Nu nemen jullie zelf Picturesplane mee. Waarom hem precies?
John: We hebben hem eigenlijk min of meer ontdekt in Denver. We zijn alle vier grote fans van zijn muziek. We hebben hem dan ook op ons label laten tekenen in de VS. En nu vergezelt hij ons op onze volledige Europese tournee.

enola: Heeft die tournee met Nine Inch Nails veel voor jullie veranderd?
John: Zeker. Het heeft een volledig nieuw publiek voor ons geopend. Het was goed om eens in een meer mainstream omgeving mee te draaien. Hun fans kenden ons niet en ik denk dat we daar veel fans hebben bijgewonnen.

enola: Waarom zijn remixes zo belangrijk voor jullie? Zodat jullie kunnen dansen op jullie eigen songs?
John: Gedeeltelijk. Het is gewoon essentieel als je een moderne band wil zijn, dat je ook dat elektronische gaat opzoeken. Meer dan ooit eigenlijk. Zeker in Europa. We willen ook een onderdeel zijn van de danscultuur. Wij spelen zelf ons type muziek maar we zijn geen conservatieve band die enkel dat wil horen. Alle artiesten die voor ons remixen, zijn mensen die we zelf bewonderen en we zelf uitnodigen een van onze songs onder handen te nemen.

enola: Ook het visuele is voor jullie erg belangrijk, met jullie opvallende t-shirts op kop. Zijn dat eigen ontwerpen?
John: Ik ontwerp dat allemaal zelf: het grafische werk en de t-shirts. Die zijn inderdaad erg belangrijk, al blijft de muziek primair natuurlijk. Maar het grafische, de merchandising vormt een onderdeel van het geheel dat we willen zijn. Alles is één esthetiek. De artwork beïnvloedt hoe je naar een band kijkt. Het kan je bijvoorbeeld aanzetten ernaar te beginnen luisteren.

Met de fans naar Six Flags

enola: In de VS kunnen mensen die een 'gouden ticket' in hun album vinden op jullie kosten met jullie mee naar Six Flags. Is dit een originele manier om de albumverkoop te verhogen of doen jullie dit gewoon omdat het leuk is?
John: Oh, dat doen we wanneer we terug thuis zijn. En vooral omdat het leuk is. (lacht) Het kost ons veel om hen te laten overvliegen en er kwam veel werk bij kijken om die tickets te maken en te verdelen. Ik heb wel gemerkt dat mensen die ons nieuwe album anders digitaal hadden gekocht, nu toch naar de platenwinkel zijn geweest. En dat is goed voor ons. Op digitale verkoop houden wij niets over.

enola: Hebben jullie eigenlijk nog een andere baan in LA?
John: Neen, we hebben al lang geen ander werk meer gehad. (kort lachje) We houden niet van werken. Zelfs wanneer we geen geld aan het verdienen zijn, hebben we nog geen werk. Enkel nu en dan wanneer er echt niets meer was, hebben we kort gewerkt maar we stopten vanaf we financieel wat veiliger waren. Maar dat is echt al een hele tijd geleden.

enola: Is LA zo saai als iedereen beweert?
John: Toch wel. Ik zou het niet aanraden om de stad te bezoeken. De stad biedt ook niets aan. Als je naar Berlijn gaat, of New York, dan weet je wat te doen. De stad helpt je daar ook in. Anderzijds is het echt aangenaam om er te wonen als je weet wat je er wil doen. En als je er mensen kent, deel uitmaakt van een community. Bovendien is het er altijd zonnig, is de sfeer er erg onspannen en is het eten er lekker. Ik vind het prettig daar.

enola: Er bestaat nog een band in North-Carolina die Health heet. Wie was eerst?
John: We waren er ongeveer op hezelfde moment. Het zijn best leuke mensen maar ze zijn intussen al gestopt. Wat me frustreert, is dat ze op alle online plaatsen die belangrijk zijn nog steeds de naam 'Healh' opeisen. Het is soms echt verwarrend. Ook voor onze fans want regelmatig komen mensen naar me met de vraag of we plots een akoestisch album hebben opgenomen of van stijl zijn veranderd. Ach ja. Who cares?

www.myspace.com/healthmusic
www.healthnoise.com

E-mailadres Afdrukken