Banner

COLUMN

Slijpschijf #61

Dirk Steenhaut - foto's: Kim Duchateau - 28 december 2011

Journalist DIRK STEENHAUT snijdt zich tweewekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

DE SLIJPSCHIJVEN VAN 2011

Terwijl de oude businessmodellen van de muziekindustrie aan hun laatste stuiptrekkingen bezig zijn en de streamingsites als paddenstoelen uit de grond rijzen, blijft de schijfslijper in ons toch vooral naar echte (en volledige) platen luisteren.

Ligt het aan ons of aan de gewenning? Feit is dat geen enkele band of artiest tijdens het afgelopen jaar iets heeft uitgebracht dat het vermocht ons écht omver te blazen. Maar dat neemt niet weg dat we veel goede tot uitstekende cd’s hebben gehoord. Als daar zijn:

1. TOM WAITS: Bad As Me. 61 is hij al, maar Oom Tom weigert resoluut op zijn lauweren te rusten. Bad As Me, zijn eerste langspeler in zeven jaar, is alweer een turbulente rondvaart in woelige wateren én een poging de vele contradicties in zijn zeventien platen omspannende oeuvre te verzoenen. Niet spectaculair vernieuwend, veeleer een hoogwaardige, bluesy synthese van zijn Asylum- en Islandjaren. Waits heeft zich nog nooit van zoveel verschillende stemmen bediend als hier, maar of hij nu naar Howlin’ Wolf, Captain Beefheart of Louis Armstrong verwijst, de man blijft klinken alsof iemand hem een vrachtlading steengruis door de strot heeft geduwd. (Anti-)

2. THURSTON MOORE: Demolished Thoughts. Nog nooit hebben we Moore zo kwetsbaar, introspectief en folky gehoord als op deze in hoofdzaak akoestische plaat, waarop een prominente rol is weggelegd voor de viool van Samara Lubelski en de harp van Mary Lattimore. Dankzij de herfstige productie van Beck, vergelijkbaar met die van diens eigen Sea Change, baden de songs in rustieke schoonheid. Die melancholische teneur blijkt een voorafspiegeling te zijn van Thurstons breuk met Kim Gordon. Nu de toekomst van Sonic Youth onzeker is, zijn we dus meer dan ooit benieuwd welke richting de zanger-gitarist op zijn volgende cd’s zal inslaan. (Matador)

3. LOW: C’Mon. Op zijn negende cd klinkt deze archetypische slowcoreband warmer, voller, transparanter en organischer dan anders. Na de woede en frustratie van Drums and Guns kiest Low weer voor een persoonlijker aanpak, met songs over de onvermijdelijke ups en downs in een lange relatie. C’Mon vormt geen stijlbreuk met het verleden, maar dient zich aan als een stilistisch veelzijdige plaat, waarop grofkorrelige gitaren in de clinch gaan met elegante strijkersarrangementen. Ook de bijhorende akoestische EP is prachtig. Low op zijn puurst. (Sub Pop).

4. THE ANTLERS: Burst Apart. Twee jaar na het huiveringwekkende Hospice , komt dit trio uit Brooklyn nu wat minder donker uit de hoek, al blijven de tussen postrock en klassieke pop laverende songs hoogst ambitieus en trefzeker. De androgyne stem van frontman Peter Silberman staat nog altijd centraal in beeld en met hun rijke klankenpalet vormen The Antlers de missing link tussen Sigur Rós en Talk Talk. (Transgressive)

5. THE TWILIGHT SINGERS: Dynamite Steps. Sadistische machtsspelletjes tussen mannen en vrouwen: Greg Dulli weet er alles van. Na de duivelse alliantie met zijn Gutter Twin Mark Lanegan floot hij eindelijk zijn Twilight Singers nog eens bij elkaar, en op hun zesde cd houdt de grondlegger van de soulgrunge meer dan ooit de touwtjes in handen. De zanger bindt de strijd aan met zijn innerlijke demonen en legt daarbij zoveel passie en bevlogenheid aan de dag dat we er een beetje stil van worden. (Sub Pop)

6. MY BRIGHTEST DIAMOND: All Things Will Unwind. Op haar jongste cd gaat Shara Worden in zee met het kamerensemble yMusic. Het resultaat: een veelzijdig en knap geïnstrumenteerd werkstuk dat het midden houdt tussen klassiek en pop en gebouwd is op contrasten en paradoxen. In de songs van My Brightest Diamond staan zowel persoonlijke als politieke thema’s centraal. Stilistisch pendelt ze tussen ragtime, vaudeville, folk, blues, cabaret en zigeunerjazz, maar ze geeft aan deze vormen telkens wél haar eigen unieke signatuur. (Asthmatic Kitty)

7. RADIOHEAD: The King of Limbs. Met slechts acht tracks is deze cd aan de korte kant, maar wie hem aanvult met de vier nummers uit dezelfde sessies die Radiohead via het internet ter beschikking stelt, houdt alweer een fraaie collectie over. De songs staan in het teken van wanhoop en vervreemding, zijn rijk aan subtiele details en houden het midden tussen organische rock en glitchy leftfield elektronica. Een zinnenprikkelende groeiplaat vol futuristische ingrediënten (yep, zelfs post-dubstep), die later gevolgd wordt door het al even fascinerende TKOL RMX 1 2 3 4 5 6 7. Avant-garde voor de massa verteerbaar gemaakt. (XL Records)

8. OTHER LIVES: Tamer Animals. Op zijn tweede plaat serveert dit louter uit multi-instrumentalisten samengestelde gezelschap fraai vormgegeven orkestrale pop met een filmisch karakter. Zanger Jesse Tabish en zijn maats maken muziek die om de haverklap van kleur verandert en de luisteraar op sleeptouw neemt naar het niemandsland tussen folk, indiepop en klassiek. Daarbij refereren ze zowel aan donkere hymnen en grimmige sprookjes als aan de soundtracks van Ennio Morricone. (PIAS)

9. JOE HENRY: Reverie. De twaalfde cd van de inmiddels vijftigjarige Amerikaanse songwriter en producer is volledig akoestisch, maar klinkt desondanks rafelig en onopgesmukt. Henry laat de waan van de dag graag aan zich voorbij gaan en grijpt regelmatig terug naar rustieke vormen van folk, blues, gospel en jazz. Zijn liedjes zijn organisch en sfeerrijk, maar er zit haast altijd een dwarse component in. Tekstueel handelen ze over het knagen van tijd en verlangen en illustreren ze hoe we, tijdens onze zoektocht naar de zin van het leven, gedoemd zijn in het duister te blijven tasten. (Anti-)

10. dEUS: Keep You Close. Na het teleurstellende Vantage Point sloeg dEUS dit jaar terug met zijn coherentste plaat sinds The Ideal Crash. Een opvallend openhartige Tom Barman overschouwt het slagveld van de liefde, deelt zijn twijfels en schuldgevoelens en doet dat eindelijk weer met passie en bezieling. Bovendien is Keep You Close een echte groepsplaat, waarop de betrokkenheid van alle leden is aangescherpt en strikte rollenpatronen komen te vervallen. (Universal)

Maar ook deze fijne plaatjes mogen, in willekeurige volgorde, probleemloos mee naar 2012: James Blake (JAMES BLAKE), Civilian (WYE OAK), Slave Ambient (THE WAR ON DRUGS), TBC (AMATORSKI), Live!!! (NISENNENMONDAI), W h o k i l l (tUnE-yArDs), Helplessness Blues (FLEET FOXES), Past Life Martyred Saints (EMA), Apocalypse (BILL CALLAHAN), El Camino (THE BLACK KEYS), As If We Were Dancing (YUKO), Smart Flesh (THE LOW ANTHEM), Uniko (KIMMO POHJONEN, SAMULI KOSMINEN & KRONOS QUARTET), Sága (DEZ MONA), Hall Music (LONEY DEAR), Wander/Wonder (BALAM ACAB), Polyfonia (APPARAT ORGAN QUARTET), (JOSH T. PEARSON), Metals (FEIST), Hardcore Will Never Die But You Will (MOGWAI), The Whole Love (WILCO), Let England Shake (PJ HARVEY), The Nomad Series (COWBOY JUNKIES), Homebrew (BEUZAK), Yuck (YUCK), So Beautiful or So What? (PAUL SIMON), You Were A Dick (IDAHO), Travels in The Dustland (THE WALKABOUTS), Creatures of an Hour (STILL CORNERS), Go Tell Fire to the Mountain (WU LYF), Candidate Waltz (CENTRO-MATIC), Tot ziens Justine Keller (SPINVIS), With Our Heads in the Clouds and Our Hearts in the Fields (SLEEPINGDOG), Creep on Creepin’ On (TIMBER TIMBRE), Anna Calvi (ANNA CALVI), The High Country (RICHMOND FONTAINE), Forever Dolphin Love (CONNAN MOCKASIN), Collapse Into Now (R.E.M.), A Winged Victory For The Sullen (A WINGED VICTORY FOR THE SULLEN), N°1 (CHRISTINA VANTZOU), Pull Up Some Dust and Sit Down (RY COODER), Ukulele Songs (EDDIE VEDDER), The Harrow & The Harvest (GILLIAN WELCH), Bon Iver (BON IVER), Eleonore (THE BONY KING OF NOWHERE) en wellicht nog enkele die we vergeten zijn of die aan onze aandacht zijn ontglipt.

Releases waar we nu alvast naar uitkijken: Heat (ANSATZ DER MASCHINE), Troops (LIESA VAN DER AA), Put Your Back N2 It (PERFUME GENIUS), Blues Funeral (MARK LANEGAN), The Seer (SWANS), Born to Die (LANA DEL REY) en de aangekondige EP’s van dEUS.

E-mailadres Afdrukken
 
COLUMN

Columns:
COLUMN :: Slijpschijf #63
COLUMN :: Slijpschijf #62
COLUMN :: Slijpschijf #60
COLUMN :: Slijpschijf #59
COLUMN :: Slijpschijf #58
COLUMN :: Slijpschijf #57
COLUMN :: Slijpschijf #56
COLUMN :: Slijpschijf #55
COLUMN :: Slijpschijf #54
COLUMN :: Slijpschijf #53
COLUMN :: Slijpschijf #52
COLUMN :: Slijpschijf #51
COLUMN :: Slijpschijf #50
COLUMN :: Slijpschijf #49
COLUMN :: Slijpschijf #48
COLUMN :: Slijpschijf #47
COLUMN :: Slijpschijf #46
COLUMN :: Slijpschijf #45
COLUMN :: Slijpschijf #44
COLUMN :: Slijpschijf #43
COLUMN :: Slijpschijf #42
COLUMN :: Slijpschijf #41
COLUMN :: Slijpschijf #40
COLUMN :: Slijpschijf #39
COLUMN :: Slijpschijf #38
COLUMN :: Slijpschijf #37
COLUMN :: Slijpschijf #36
COLUMN :: Slijpschijf #35
COLUMN :: Slijpschijf #34
COLUMN :: Slijpschijf #33
COLUMN :: Slijpschijf #32
COLUMN :: Slijpschijf #31
COLUMN :: Slijpschijf #30
COLUMN :: Slijpschijf #29
COLUMN :: Slijpschijf #28
COLUMN :: Slijpschijf #27
COLUMN :: Slijpschijf #26
COLUMN :: Slijpschijf #25
COLUMN :: Slijpschijf #24
Column :: Slijpschijf #23
Column :: Slijpschijf #22
Column :: Slijpschijf #21
COLUMN :: Slijpschijf #20
COLUMN :: Slijpschijf #19
COLUMN :: Slijpschijf # 18
COLUMN :: Slijpschijf #17
COLUMN :: Slijpschijf #16
COLUMN :: Slijpschijf #15
COLUMN :: Slijpschijf #14
COLUMN :: Slijpschijf #13
COLUMN :: Slijpschijf #12
COLUMN :: Slijpschijf #11
COLUMN :: Slijpschijf #10
COLUMN :: Slijpschijf #9
COLUMN :: Slijpschijf #8
COLUMN :: Slijpschijf #7
COLUMN :: Slijpschijf #6
COLUMN :: Slijpschijf #5
COLUMN:Slijpschijf #4
COLUMN :: Slijpschijf #3
COLUMN :: Slijpschijf #2
COLUMN :: Slijpschijf #1

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST