Banner

COLUMN

Slijpschijf #50

Dirk Steenhaut - foto's: Logo Kim Duchateau - 25 maart 2011

Journalist DIRK STEENHAUT snijdt zich tweewekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Tien jaar geleden maakte zanger-gitarist Josh T. Pearson nog deel uit van Lift to Experience, een Texaans industrial-countrytrio dat met The Texas-Jerusalem Crossroads een mythische conceptplaat maakte over het einde van de wereld. Daar zou het helaas bij blijven, want de groep splitte voor ze aan een tweede cd kon beginnen. Predikantenzoon Pearson zakte daarna weg in een diepe depressie, verloor zijn geloof in de wereld, de liefde en zichzelf en zocht troost in de fles. Op een gegeven moment verkocht hij al zijn bezittingen, met uitzondering van een laptop en een stapeltje dvd’s, liet hij zijn thuishaven Denton achter zich en ging hij op retraite in een negorij die amper driehonderd zielen telde: een uitgelezen plek om zijn wonden te likken.

Aan platen maken kwam hij echter niet meer toe: met het alom bewierookte werkstuk van Lift to Experience had hij de lat zo hoog gelegd, dat hij verlamd werd door faalangst. Pearson schreef nog wel, maar vond de vruchten van zijn creativiteit niet smakelijk genoeg om ze met anderen te delen. De man die ooit beweerd had dat gitaarspelen voor hem hetzelfde was als een directe dialoog voeren met God, leek zijn expressievermogen definitief te zijn kwijtgeraakt.

Uiteindelijk trok hij naar Europa, waar hij een poosje rondhing in Parijs en Berlijn. Hij trouwde zelfs met een Duitse en hoewel het huwelijk na twee maanden al op de klippen liep, schudde die echtelijke breuk blijkbaar opnieuw de artiest in hem wakker. Twee dagen verschanste hij zich met zijn akoestische gitaar in de Klangbildstudio en het resultaat van die opnamesessie werd Last of the Country Gentlemen, zijn eerste artistieke levensteken na een hiaat dat exact een decennium duurde.

Op die break-up-plaat manifesteert Josh Pearson zich andermaal als een getroebleerde ziel die het leven door een donkere bril bekijkt. De zeven songs klinken kaal en afgekloven, zijn pijnlijk intiem en somber en komen op geen enkele manier tegemoet aan de smaak van het grote publiek. De zanger laat zijn liedjes zelden in conventionele structuren wringen en “Honeymoon Is Great, I Wish You Were Her” wordt zelfs tot dertien minuten uitgesponnen. Een taaie brok dus, waar radiomakers gegarandeerd in een wijde boog omheen zullen lopen. Toegegeven, Pearsons afdaling in zijn eigen relationele hel zorgt voor uneasy listening: de artiest analyseert genadeloos zijn gevoelens van angst en pijn en strooit zout in open wonden. Toch vervalt hij daarbij nooit in pathetiek of zelfmedelijden. Hij verbloemt de waarheid niet, maar strooit in zijn songs met gulle doses zelfspot en zwarte humor. Eigenlijk past zijn variant op folk en country helemaal in de Southern Gothictraditie, waar ook de romans van William Faulkner en Flannery O’Connor deel van uitmaken. Dat neemt echter niet weg dat Pearson in “Sweetheart I Ain’t Your Christ” net zo goed tekstregels citeert uit “The Sound of Silence” van Simon & Garfunkel.

U had het al geraden: Last of the Country Gentlemen is geen plaat voor de massa. Maar wie enige moeite doet, zal snel vaststellen dat Josh T. Pearson een songwriter is met een heel eigen stem en dat nummers als “Woman When I’ve Raised Hell” of “Country Dumb”, die door Warren Ellis van The Dirty Three, The Bad Seeds en Grinderman van doorvoelde vioolfrasen zijn voorzien, langzaam maar zeker onder zijn/haar huid kruipen. Pearson is op zaterdag 9 april te zien in de Brusselse Botanique. Neem voor alle zekerheid een zakdoek mee.

The Meat Pupppets, invloedrijke woestijnrockers uit Phoenix, Arizona, zijn nooit zo groot geworden als hun generatiegenoten van R.E.M., maar het heeft er meer dan eens ingezeten. Kurt Cobain was destijds zo dol op hun muziek dat hij spilfiguren Curt en Chris Kirkwood als gasten uitnodigde tijdens de MTV Unplugged-show van Nirvana en daarbij niet minder dan drie Puppets-songs op de setlist zette. Hoewel dat voor enige extra bekendheid zorgde, bleef de echte doorbraak uit, maar dat neemt niet weg dat het trio, gevormd in 1980 en sindsdien tweemaal gesplit en heropgericht, nog altijd actief is. Meer zelfs: binnenkort mag het, op invitatie van Animal Collective, zijn legendarische lp Up on the Sun uit 1985, integraal komen uitvoeren tijdens All Tomorrow’s Parties en staat er een re-release op stapel van zijn oude SST-platen, nu aangevuld met allerlei rarities als bonus.

Oorspronkelijk begonnen The Meat Puppets als hardcoreband. Alleen zou spoedig blijken dat de muzikanten veel te beslagen en te veelzijdig waren om zich te beperken tot een gebalde vuist en een opengedraaide volumeknop. Naarmate zanger-gitarist Curt Kirkwood zich als songwriter verder ontwikkelde, werden in hun sound almaar meer Americana-elementen geïntroduceerd en bleek dat de Puppets zowel platen van Gram Parsons als ZZ Top in de kast hadden staan. Hun muziek werd melodieuzer, de samenzang uitgekiender, en hun palet uitgebreid met country en southern rock. Met het twee jaar geleden verschenen Sewn Together bewezen The Meat Puppets al dat ze nog altijd bruisende songs in de vingers hebben en die indruk bevestigen ze nu met Lollipop, hun even gevarieerde als toegankelijke dertiende langspeler. Het is meteen hun eerste met drummer Shandom Sahm, zoon van de inmiddels overleden Tex-Mexlegende Doug Sahm, en het speelplezier spat haast letterlijk uit de luidsprekers.

De cd opent met “Incomplete”, een nummer dat al uit 1983 dateert, maar nu voor het eerst wordt ingeblikt. Curt Kirkwood schreef het, naar eigen zeggen, in Acapulco, met de stem van Roy Orbison in het achterhoofd. “Shave It” drijft dan weer op een skaritme, terwijl het akoestische “The Spider & The Spaceship”, waarin een tuba de basnoten speelt, naar het oeuvre van John Prine lonkt en “Baby Don’t” in een ouderwets countrybillyjasje is gestopt. Yep, de songs van The Meat Puppets zijn sinds de begindagen wel zeer klassiek van snit geworden. Toch klopt in “Shave It”, “Way That It Are” en de single “Damn Thing” nog altijd een rock-’n-rollhart, laat de groep in “Hour of the Idiot” nog eens alle remmen los en geeft ze met “Town”, een trage, meerstemmig gezongen countrywals, aan dat ze nog altijd tot subtiliteit en verfijning in staat is.

Nieuwe zieltjes zullen The Meat Puppets met Lollipop niet meer winnen en hun plek in de voorhoede hebben ze al lang aan jonge honden afgestaan. Maar wie deze historische pre-grungeband eens live aan het werk wil zien, doet er zeker goed aan op 18 mei naar het Antwerpse Trix af te zakken.

  • Josh T. Pearson :: Last of the Country Gentlemen, Mute.
  • Meat Puppets :: Lollipop, Megaforce.

E-mailadres Afdrukken
 
COLUMN

Columns:
COLUMN :: Slijpschijf #63
COLUMN :: Slijpschijf #62
COLUMN :: Slijpschijf #61
COLUMN :: Slijpschijf #60
COLUMN :: Slijpschijf #59
COLUMN :: Slijpschijf #58
COLUMN :: Slijpschijf #57
COLUMN :: Slijpschijf #56
COLUMN :: Slijpschijf #55
COLUMN :: Slijpschijf #54
COLUMN :: Slijpschijf #53
COLUMN :: Slijpschijf #52
COLUMN :: Slijpschijf #51
COLUMN :: Slijpschijf #49
COLUMN :: Slijpschijf #48
COLUMN :: Slijpschijf #47
COLUMN :: Slijpschijf #46
COLUMN :: Slijpschijf #45
COLUMN :: Slijpschijf #44
COLUMN :: Slijpschijf #43
COLUMN :: Slijpschijf #42
COLUMN :: Slijpschijf #41
COLUMN :: Slijpschijf #40
COLUMN :: Slijpschijf #39
COLUMN :: Slijpschijf #38
COLUMN :: Slijpschijf #37
COLUMN :: Slijpschijf #36
COLUMN :: Slijpschijf #35
COLUMN :: Slijpschijf #34
COLUMN :: Slijpschijf #33
COLUMN :: Slijpschijf #32
COLUMN :: Slijpschijf #31
COLUMN :: Slijpschijf #30
COLUMN :: Slijpschijf #29
COLUMN :: Slijpschijf #28
COLUMN :: Slijpschijf #27
COLUMN :: Slijpschijf #26
COLUMN :: Slijpschijf #25
COLUMN :: Slijpschijf #24
Column :: Slijpschijf #23
Column :: Slijpschijf #22
Column :: Slijpschijf #21
COLUMN :: Slijpschijf #20
COLUMN :: Slijpschijf #19
COLUMN :: Slijpschijf # 18
COLUMN :: Slijpschijf #17
COLUMN :: Slijpschijf #16
COLUMN :: Slijpschijf #15
COLUMN :: Slijpschijf #14
COLUMN :: Slijpschijf #13
COLUMN :: Slijpschijf #12
COLUMN :: Slijpschijf #11
COLUMN :: Slijpschijf #10
COLUMN :: Slijpschijf #9
COLUMN :: Slijpschijf #8
COLUMN :: Slijpschijf #7
COLUMN :: Slijpschijf #6
COLUMN :: Slijpschijf #5
COLUMN:Slijpschijf #4
COLUMN :: Slijpschijf #3
COLUMN :: Slijpschijf #2
COLUMN :: Slijpschijf #1

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST