Banner

COLUMN

Slijpschijf #25

Dirk Steenhaut - 11 juni 2010

Journalist DIRK STEENHAUT snijdt zich wekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Het belang van Europese showcasefestivals kan nauwelijks worden overschat. Pakweg tien jaar geleden hadden we er bijvoorbeeld geen flauw benul van dat er in Denemarken, een land met slechts vijf miljoen inwoners, zoveel uitstekende muziek werd gemaakt. Dankzij het Spotfestival in Aarhus weten we inmiddels beter. Uiteraard zijn lang niet alle artiesten die er op het podium staan exportwaardig, maar het niveau ligt blijkbaar toch hoog genoeg om de wereldpers jaar na jaar naar de universiteitsstad in Jutland te lokken. Een verslag van het gebeuren kon u al elders op deze site lezen, maar aangezien iedere recensent andere keuzes maakt en vaak achteraf extra ontdekkingen doet in het stapeltje cd’s dat hem ter plekke werd toegeschoven, maken we nog even een round-up van de bands die ook uw gespitste oren verdienen.

De klassiek geschoolde celliste en toetsenspeelster Caecilie Trier is nog maar 26, maar speelt niettemin al jaren een centrale rol in de undergroundscene rond Kopenhagen. Ze maakte prima platen met Le Fiasko, Choir of Young Believers en Atoí en toerde met Our Broken Garden, maar met haar eigen groep Chimes & Bells manifesteert ze zich nu voor het eerst ook als zangeres en songschrijfster. Dat doet ze niet onopgemerkt, want haar kwintet heeft al internationale platendeals te pakken met het Britse Bella Union het Amerikaanse Minty Fresh. In september brengt Chimes & Bells zijn debuut-cd uit en de ep Into Pieces of Wood is daar alvast een veelbelovende voorloper van. De vier uitgesponnen maar sfeerrijke tracks op dat schijfje vormen samen een soort suite die voldoende mysterie en grimmige schoonheid uitstraalt om ons nu al reikhalzend naar méér te doen uitzien.

De songs klinken donker en dramatisch, doen meditatief en hypnotisch aan en weten, door hun combinatie van folk, shoegaze en melodieuze noiserock, de luisteraar zelfs in een soort van trance te brengen. Denk aan "Venus in Furs" van The Velvet Underground of "The End" van The Doors en u begrijpt wat we bedoelen. Caecilie Trier heeft een diepe stem die afwisselend herinnert aan die van ijskoningin Nico, maar dan zonder Teutoonse tongval, en die van Hope Sandoval, zij het dan iets minder ijl. In "Stand Still", de meeslepende opener, vat de chanteuse, aan de hand van een citaat van Leonard Cohen, het karakter van haar muziek bondig samen: "There’s a crack in everything / That’s how the light gets in". De titeltrack, een bluesy folksong waarin je een denkbeeldige dwangarbeider met zijn ketting hoort rammelen, en "Golden Sweater", waarin een schrapende cello en Velvetachtige drones de aandacht opeisen, drijven de spanning en intensiteit nog verder op. In "You Shall Not Pass" klinkt Chimes & Bells dan weer statig en elegant. Into Pieces of Wood zit verpakt in de fraaiste hoes die we dit jaar al onder ogen kregen en ook de songs zitten vol kleuren en emoties: bij iedere beluistering komen nieuwe details aan de oppervlakte. Een verslavende cd van een band die, wat ons betreft, niet snel genoeg op een Belgisch podium kan staan.

Een tweede revelatie uit de Deense hoofdstad is Sleep Party People, het slaapkamerproject van ene Brian Batz, die met behulp van een gitaar, een piano, synths, een aftandse drummachine en veel effectapparatuur zijn eigen muzikale universum schept. Live laat hij zich assisteren door een vijftal vrienden die zich verbergen achter konijnenmaskers — een bewijs dat Stef Kamil Carlens niet de enige muzikant is die last heeft van een langorenfixatie.

Het titeloze debuut van Sleep Party People bevat dromerige, gelaagde songs die door Batz worden gezongen met een vervormde heliumstem. Daardoor krijg je de indruk dat het materiaal onder water is opgenomen. Het komt de verstaanbaarheid van zijn teksten niet ten goede, maar draagt wel bij tot de unheimliche sfeer van "Our Falling Snow" of "10 Feet Up", nummers die stilistisch verwant zijn aan het werk van Sparklehorse en Mercury Rev. Onze eigen favorieten zijn "Notes For You", met een galmende piano die weggeplukt lijkt uit de vroege lp’s van Tom Waits, het op walsbenen langswiegende "A Sweet Song About Love" en "The Dwarf and the Horse", waarin het gesamplede geluid van pingpongballen als ritmetrack wordt gebruikt. In "Third Drawer Down" belijdt Brian Batz dan weer zijn bijzondere voorliefde voor Erik Satie. Sleep Party People grossiert in troostende slaapliedjes waar niet zelden een onderhuidse dreiging van uitgaat. Nu eens speels, dan weer etherisch, maar altijd met een experimenteel randje.

Kandy Kolored Tangerine is een groep die haar naam ontleent aan een essaybundel waarmee Tom Wolfe in 1965 het fundament legde voor wat vandaag bekend staat als New Journalism. Dat zegt natuurlijk nog niet veel over haar donkere, bezwerende muziek, waarin de erfenis van The Velvet Underground (yep, zij weer!) wordt versmolten met een fikse dosis sixties psychedelia en shoegaze. Zelf horen we alvast een stilistische verwantschap met Black Rebel Motorcycle Club of een feedbackloze My Bloody Valentine. Op papier lijkt dat misschien erg tweedehands, maar op het podium of op zijn debuut-cd The Perfect Swell weet Kandy Kolored Tangerine wel degelijk te boeien. Na hun set tijdens Spot kregen de dame en vijf heren alvast een welgemeend schouderklopje van David Fricke van Rolling Stone en daar voegen we, voor wat het waard is, graag het onze aan toe.

KKT maakt even sfeerrijke als uitgesponnen songs met knappe gitaarmotiefjes, een dreinend orgeltje en energieke noiseuitbarstingen, die heen en weer zwalken tussen wanhoop en euforie. Het gezelschap zoekt de coolste middenweg tussen afstoten en verleiden, slaan en zalven, en neemt de luisteraar mee op een geestesverruimende trip zonder gps. Niet alle songs op The Perfect Swell zijn even memorabel, al lijken de meeste over een zeker groeipotentieel te beschikken. Zeker is dat Kandy Colored Tangerine met "Flow", "Today" en het knagende "Angeline" meteen een hattrick scoort die je nieuwsgierig verder doet luisteren. De tragere nummers ("The Perfect Wave", "Here or Not") hebben wat tijd nodig om open te bloeien en bij "Unique" noteerden we zelfs: "Bacharach on Acid." Een bewijs dat de band meer dan één kunstje in de vingers heeft.

De in Aarhus residerende Esther Maria was tien jaar actief in de Deense jazzscene, maar is inmiddels de alt.countryrichting ingeslagen. Op haar eerste ep My Black Heart laat ze zich assisteren door The Song Horse, een vijfkoppige band die haar in aanzet akoestische songs over hartzeer en verlies vakkundig van het nodige reliëf voorziet. Opener "Pale Moon" hoort, met zijn huilende pedalsteel, nog thuis in de ’old school’ waar, pakweg, Gram Parsons en Emmylou Harris de krijtjes hanteren. Maar zodra je "What is It You Want?" uit de luidsprekers hoort kringelen, voel je dat er ook rock-’n-rollbloed door Esther Maria’s aderen stroomt. De zangeres klinkt hier net zo rauw en soulvol als Polly Jean Harvey. Vooral wanneer ze met haar stem de hogere registers verkent, jaagt ze koude rillingen over je ruggengraat. "Lay me Down" is duistere folkrock, terwijl de in de titeltrack opgetrokken wall of sound sterk genoeg is om een heel barbarenleger tegen te houden. Esther Maria en haar gezellen hebben al toernees door de VS en Canada op stapel staan en sleutelen momenteel aan een langspeler die On the Edge of the World zal heten. Als die zo goed wordt als dit vijf tracks tellende visitekaartje, wordt deze Deense een dame om rekening mee te houden.

"Shit, We Are Schizophrenic": zo heet, niet toevallig, het openingsnummer op Live in Paradise, de met een levend publiek opgenomen debuut-cd van Surf in Stereo. Dit trio bestaat uit muzikanten met uiteenlopende achtergronden, wat wellicht de schizofrenie uit de titel verklaart, en serveert louter instrumentale maar gevarieerde indiesurfjazznummers die avontuurlijk genoeg zijn om alle potentiële vergelijkingen met Dick Dale of Link Wray moeiteloos te overstijgen. De heren zijn bijzonder goed op elkaar ingespeeld en wonnen vorig jaar in hun eigen land al de eerste prijs in het prestigieuze ’Young Jazz’-concours.

Gitarist Kasper Ejlkerskov Leonardt is een technisch onderlegde muzikant die opvallend veel inventiviteit en souplesse in zijn spel weet te leggen. Luister maar eens naar het stuiterende, met latininvloeden gelardeerde "Sneaking" of het ruig rockende "Rave on It". Drummer Michael Vitus weet ’s mans verhaal perfect te ondersteunen en legt daarbij een verbluffende trefzekerheid en dynamiek aan de dag. Contrabassist Jonathan Bremer eist dan weer alle aandacht op met een melodieuze solo in het behoedzaam voortschuifelende "Grandpa’s Grand Old Song". Dit is surfrock, gespeeld met een jazzattitude, waarbij subtiliteit en improvisatie niet worden geschuwd. Surf in Stereo: bijzonder onderhoudend en je hoeft er niet eens een plank voor onder je voeten te hebben.

  • Chimes & Bells:: Into Pieces of Wood, Tigerspring. www.myspace.com/chimesandbells
  • Sleep Party People:: Sleep Party People, Alarm Music. www.myspace.com/sleeppartypeople
  • Kandy Kolored Tangerine:: The Perfect Swell, Gateway Music. www.myspace.com/kandykoloredtangerine
  • Esther Maria & The Song Horse:: My Black Heart, The Quest Records. www.myspace.com/esthermariamusic
  • Surf in Stereo:: Live in Paradise, Gateway Music. www.myspace.com/surfinstereo

E-mailadres Afdrukken
 
COLUMN

Columns:
COLUMN :: Slijpschijf #63
COLUMN :: Slijpschijf #62
COLUMN :: Slijpschijf #61
COLUMN :: Slijpschijf #60
COLUMN :: Slijpschijf #59
COLUMN :: Slijpschijf #58
COLUMN :: Slijpschijf #57
COLUMN :: Slijpschijf #56
COLUMN :: Slijpschijf #55
COLUMN :: Slijpschijf #54
COLUMN :: Slijpschijf #53
COLUMN :: Slijpschijf #52
COLUMN :: Slijpschijf #51
COLUMN :: Slijpschijf #50
COLUMN :: Slijpschijf #49
COLUMN :: Slijpschijf #48
COLUMN :: Slijpschijf #47
COLUMN :: Slijpschijf #46
COLUMN :: Slijpschijf #45
COLUMN :: Slijpschijf #44
COLUMN :: Slijpschijf #43
COLUMN :: Slijpschijf #42
COLUMN :: Slijpschijf #41
COLUMN :: Slijpschijf #40
COLUMN :: Slijpschijf #39
COLUMN :: Slijpschijf #38
COLUMN :: Slijpschijf #37
COLUMN :: Slijpschijf #36
COLUMN :: Slijpschijf #35
COLUMN :: Slijpschijf #34
COLUMN :: Slijpschijf #33
COLUMN :: Slijpschijf #32
COLUMN :: Slijpschijf #31
COLUMN :: Slijpschijf #30
COLUMN :: Slijpschijf #29
COLUMN :: Slijpschijf #28
COLUMN :: Slijpschijf #27
COLUMN :: Slijpschijf #26
COLUMN :: Slijpschijf #24
Column :: Slijpschijf #23
Column :: Slijpschijf #22
Column :: Slijpschijf #21
COLUMN :: Slijpschijf #20
COLUMN :: Slijpschijf #19
COLUMN :: Slijpschijf # 18
COLUMN :: Slijpschijf #17
COLUMN :: Slijpschijf #16
COLUMN :: Slijpschijf #15
COLUMN :: Slijpschijf #14
COLUMN :: Slijpschijf #13
COLUMN :: Slijpschijf #12
COLUMN :: Slijpschijf #11
COLUMN :: Slijpschijf #10
COLUMN :: Slijpschijf #9
COLUMN :: Slijpschijf #8
COLUMN :: Slijpschijf #7
COLUMN :: Slijpschijf #6
COLUMN :: Slijpschijf #5
COLUMN:Slijpschijf #4
COLUMN :: Slijpschijf #3
COLUMN :: Slijpschijf #2
COLUMN :: Slijpschijf #1

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST