Banner

COLUMN

Slijpschijf #2

Dirk Steenhaut - foto's: Kim Duchateau  - 02 december 2009

Journalist DIRK STEENHAUT snijdt zich wekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Als recensent krijg je - het is algemeen geweten - zeer veel eenheidsworst te verhapstukken. Maar heel af en toe vis je een cd uit de stapel die je totaal uit het lood slaat omdat je hem niet kunt duiden en die dermate intrigeert dat hij je de weg lijkt te wijzen naar een onbetreden universum. BiRd-BrAiNs is er zo één. Het gaat om het debuut van tUnE-yArDs, de nom d’artiste van een zekere Merrill Garbus. De jongedame uit New England deed er ruim twee jaar over om haar "no-budgetplaat" in te blikken en daarvoor maakte ze gebruik van een digitaal dictafoontje en een gratis van het net geplukt softwareprogramma. Het resultaat klinkt even veelzijdig als ongrijpbaar: tracht je M.I.A. voor te stellen als een folkzangeres die gevonden geluiden, conversatieflarden, sjamanengezangen en de sound van brekende flessen door haar songs roert, en je komt enigszins in de buurt van de auditieve speeltuin die tUnE-yArDs heet.

Garbus, gezegend met een verrassend veelzijdige stem, bedient zich in hoofdzaak van een ukulele, tribale rammelpercussie, een krassende funkgitaar van het hoekigste type en gruizige, overstuurde beats waarachter we een vage hiphopinvloed vermoeden. Ze loopt, manipuleert en verknipt naar hartenlust haar partijen, is niet bang voor atonaliteit of dissonantie en stopt haar ongepolijste bricopop vol met stoorzenders. Toch geven haar songs blijk van een hoog emotiegehalte en zijn ze op een perverse manier zelfs catchy. Ingenieus in elkaar gezette liedjes als "Sunlight", "Lions" en "Fiya" zouden in de handen van een gelikte producer zelfs tot hits kunnen uitgroeien. Alleen houdt Merrill Garbus haar werk bewust primitief en LoFi. Wie, zoals zij, rijk is aan ideeën, laat zich niet tegenhouden door een gebrek aan middelen. Vooral omdat ze behept is met de pioniersgeest van een Captain Beefheart of Harry Partch en uit folk, blues, calypso en afropop een hoogst persoonlijk idioom destilleert.

Soms zingt ze zachtjes voor zich uit, op andere momenten is haar overgave totaal, maar wat vooral opvalt is haar durf radicaal anders te zijn dan alles wat je tot dusver hebt gehoord. tUnE-yArDs schrijft haar eigen regels. Ze bevreemdt, daagt uit en enerveert, maar zodra je als luisteraar je initiële weerstand hebt overwonnen, is de verslaving totaal. Bij BiRd-BrAiNs horen adjectieven als intimistisch en opwindend. Eén van de origineelste platen van het jaar.

Ook avontuurlijk, zij het op een andere manier, is Gather, Form & Fly, de tweede langspeler van Megafaun. Dat trio uit North Carolina bestaat uit de broers Brad en Phil Cook en hun vriend Joe Westerlund, die ooit nog in een band speelden samen met Bon Iver. De heren zijn geestesgenoten van rustieke combo’s, type Fleet Foxes en The Low Anthem, maar combineren hun voorliefde voor de Amerikaanse folktraditie en de meerstemmige samenzang van CS&N met een hang naar improvisatie en een exploratiedrang die hen evengoed in de richting van musique concrète, free-jazz, Reich, Zappa, Stockhausen en The Grateful Dead drijven.

Behalve met banjo’s en akoestische gitaren gaan ze aan de slag met strijkers en blazers en experimenteren ze met songstructuren die tien richtingen tegelijk uitwaaieren, zonder dat het resultaat ontoegankelijk wordt. "Kaufman’s Ballad" dat gaat over de toermanager van Gram Parsons die diens lijk opgroef om het, naar de wens van de overledene, te verbranden in de Joshuawoestijn, is een van de hoogtepunten van de cd. Maar het naar blues lonkende "Solid Ground", het rootsy "Worried Mind" en het met een vrouwenstem versierde "The Longest Day" beklijven evenzeer. Megafaun imponeert met een gelaagd en warm geluid, dat folk gracieus de toekomst in loodst.

Vijf jaar geleden overleed John Balance, kernlid van het Britse Coil dat tussen elektronica en industriële noise laverende platen maakte. Stéphane Grégoire, drijvende kracht achter het Franse Ici D’Ailleurs-label, broedde vier jaar op een ode aan de groep en liet zich daarbij inspireren door This Mortal Coil, een gelegenheidsband uit de eighties, bedacht door Ivo Watts-Russell van 4AD om diens favoriete songs te vertolken.

Vandaar This Immortal Coil, een gezelschap waar onder anderen Yann Tiersen, Sylvain Chauveau, Dälek en Matt Elliott (Third Eye Foundation) deel van uit maken. De meeste betrokkenen waren vooraf niet met het werk van Coil vertrouwd. Toch komen ze, ondanks hun uiteenlopende muzikale achtergronden, op The Dark Age of Love voor de dag met heel eigen interpretaties, die qua diepgang zelden voor de originelen hoeven onder te doen.

Het Antwerpse DAAU speelt een centrale rol op de plaat, zowel in de instrumentale nummers ("Cardinal Points", "Chaostrophy") als in het door Bonnie ’Prince’ Billy gezongen "Ostia". Vaak worden nieuwe accenten gelegd (de Israëlische chanteuse Yaël Naim transformeert het repertoire van Coil bijvoorbeeld in rokerige nachtclubjazz), maar doorgaans baden de songs in een haast klassieke grandeur en blijft hun onderhuidse dreiging bewaard. Een fijne hommage door een met zorg samengestelde cast.

Mark Eitzel, voorman van American Music Club, blijft ook solo actief. Zijn cd’s onder eigen vlag deden in het verleden wel eens wisselvallig aan, maar Klamath, zijn elfde, behoort zonder twijfel tot zijn beste werk. De 51-jarige zanger schreef de songs in een blokhut diep in de Californische bossen, aan de oever van de rivier waar de plaat haar titel aan ontleent. Het is een vrij ingetogen, folky collectie, die naast de meesterwerken van illustere voorgangers als Nick Drake en John Martyn zeker niet uit de toon valt.

Eitzel laat zich nog altijd kennen als een beschadigde romanticus, die zijn liedjes gebruikt om innerlijke demonen uit te drijven. Zoals vanouds wentelt hij zich in druilerige sferen, is hij in de ban van bedrog, spijt en verlies, maar weet hij zijn droefenis te relativeren met een doorgedreven tongue-in-cheek-aanpak. Live doet de man zich voor als een drinkgrage clown die zijn melancholie verstopt met hilarische oneliners, maar zijn nieuwe plaat, met verhalen over een travestiet in een karaokebar, een aspirant rockster die zich door het hoofd schiet of het smachten naar een dode geliefde, staat garant voor koude rillingen. Want je moet al van graniet zijn om bij songs als "I Miss You" en "Why I’m Bullshit" onbewogen te blijven.

  • tUnE-yArDs::BiRd-BrAiNs, 4 AD.
  • Megafaun:: Gather, Form & Fly, Crammed Discs.
  • This Immortal Coil:: The Dark Age of Love, Ici d’Ailleurs.
  • Mark Eitzel:: Klamath, Decor Records.

E-mailadres Afdrukken
 
COLUMN

Columns:
COLUMN :: Slijpschijf #63
COLUMN :: Slijpschijf #62
COLUMN :: Slijpschijf #61
COLUMN :: Slijpschijf #60
COLUMN :: Slijpschijf #59
COLUMN :: Slijpschijf #58
COLUMN :: Slijpschijf #57
COLUMN :: Slijpschijf #56
COLUMN :: Slijpschijf #55
COLUMN :: Slijpschijf #54
COLUMN :: Slijpschijf #53
COLUMN :: Slijpschijf #52
COLUMN :: Slijpschijf #51
COLUMN :: Slijpschijf #50
COLUMN :: Slijpschijf #49
COLUMN :: Slijpschijf #48
COLUMN :: Slijpschijf #47
COLUMN :: Slijpschijf #46
COLUMN :: Slijpschijf #45
COLUMN :: Slijpschijf #44
COLUMN :: Slijpschijf #43
COLUMN :: Slijpschijf #42
COLUMN :: Slijpschijf #41
COLUMN :: Slijpschijf #40
COLUMN :: Slijpschijf #39
COLUMN :: Slijpschijf #38
COLUMN :: Slijpschijf #37
COLUMN :: Slijpschijf #36
COLUMN :: Slijpschijf #35
COLUMN :: Slijpschijf #34
COLUMN :: Slijpschijf #33
COLUMN :: Slijpschijf #32
COLUMN :: Slijpschijf #31
COLUMN :: Slijpschijf #30
COLUMN :: Slijpschijf #29
COLUMN :: Slijpschijf #28
COLUMN :: Slijpschijf #27
COLUMN :: Slijpschijf #26
COLUMN :: Slijpschijf #25
COLUMN :: Slijpschijf #24
Column :: Slijpschijf #23
Column :: Slijpschijf #22
Column :: Slijpschijf #21
COLUMN :: Slijpschijf #20
COLUMN :: Slijpschijf #19
COLUMN :: Slijpschijf # 18
COLUMN :: Slijpschijf #17
COLUMN :: Slijpschijf #16
COLUMN :: Slijpschijf #15
COLUMN :: Slijpschijf #14
COLUMN :: Slijpschijf #13
COLUMN :: Slijpschijf #12
COLUMN :: Slijpschijf #11
COLUMN :: Slijpschijf #10
COLUMN :: Slijpschijf #9
COLUMN :: Slijpschijf #8
COLUMN :: Slijpschijf #7
COLUMN :: Slijpschijf #6
COLUMN :: Slijpschijf #5
COLUMN:Slijpschijf #4
COLUMN :: Slijpschijf #3
COLUMN :: Slijpschijf #1

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST