Banner

COLUMN

Slijpschijf #1

Dirk Steenhaut - foto's: Kim Duchateau - 25 november 2009

Journalist DIRK STEENHAUT snijdt zich wekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Built To Spill, afkomstig uit Boise, Idaho, is al actief sinds 1992, maar behoort tot de categorie interessante Amerikaanse indiebands die in Europa nooit écht zijn doorgebroken. Dat is jammer, want There’s Nothing Wrong With Love, Perfect From Now On en het met uitgesponnen gitaarjams volgestouwde You in Reverse waren bescheiden meesterwerkjes die je nog altijd blindelings mag aanschaffen.

De groep wordt aangevoerd door Doug Martsch, een geestesgenoot van J Mascis en Steven Malkmus en, vooral, een fan van Neil Young. Dat laatste valt zowel af te leiden uit zijn expressieve gitaarspel als zijn niet altijd even toonvaste zangstem. Op There is No Enemy, de zevende cd van Built to Spill, blijft hij trouw aan de sound die hij in de loop der jaren heeft ontwikkeld en geperfectioneerd. Ook nu komt hij dus weer op de proppen met verrassend melodieuze songs met een hoog emotionaliteitgehalte, waarin verstoorde communicatie en verlies centraal staan.

Martsch’ teksten zijn openhartiger dan ooit, en dat is een hele stap voor iemand die bekend staat om zijn hang naar mysterie. Ook in muzikaal opzicht worden dit keer nieuwe accenten gelegd, door de occasionele toevoeging van een cello, een lapsteel en, in hoogtepunten als "Life’s a Dream" en het fragiele "Things Fall Apart", zelfs blazers. "Hindsight" is kwikzilveren pop die een vaste stek op de radio verdient en in "Oh Yeah", met Paul Leary van The Butthole Surfers als gast, klinkt het snarenwerk zo helder en genuanceerd dat we het er beurtelings warm en koud van krijgen. Geen wonder dat Doug Martsch de nieuwe Built to Spill als een soulplaat omschrijft.

In Baltimore huist dezer dagen Wye Oak, een piepjong man-vrouwduo dat vorig jaar debuteerde met If Children. Opvolger The Knot is zelfs nog beter: een mengeling van folk en country met grofkorrelige indierock, waarin vooral de traag voortstrompelende ritmen en de verbeeldingrijke arrangementen opvallen.

De stem van zangeres-gitariste Jenn Wasner twijfelt voortdurend tussen dromerige onschuld en verbittering, terwijl Andy Stack, die op het podium tegelijk drums en keyboards speelt, voor het spektakel zorgt. Songs als "For Prayer" en "That I Do" beginnen vaak ingetogen om even later onverwachts in je gezicht te ontploffen. Hoewel nog niet alles een even voldragen indruk maakt, bewijst Wye Oak met het van sierlijke vioolfrazen voorziene "Siamese" en het slepende "Mary is Mary" alvast dat het adjectief ’veelbelovend’ in zijn geval beslist niet ijdel wordt gebruikt.

Mensen met een goed geheugen kennen Mike Doughty wellicht nog als voorman van de even avontuurlijke als sampledelische jazzhopformatie Soul Coughing, een band die ons tijdens de nineties drie briljante platen en enkele memorabele concerten schonk. De leden zijn inmiddels naar andere groepen uitgezwermd, terwijl Doughty vandaag met Sad Man Happy Man zijn vierde cd voor eigen rekening op ons afstuurt. De ietwat gepolijste voorganger Golden Delicious verdeelde zijn fans in twee kampen, zodat Doughty vandaag teruggrijpt naar de simpele, akoestische, afgekloven sound van Skittish, zijn allereerste solo-uitstap.

Met dertien songs (waaronder een Daniel Johnstoncover) in 33 minuten geeft de zanger niemand de tijd om zich te vervelen. Sad Man Happy Man is een soort synthese van wat Mike Doughty tot dusver op muzikaal vlak zoal heeft uitgevreten. Zijn beatnikpoëzie steunt nog steeds op clevere woordspelletjes en zo te horen houdt de artiest nog altijd van eclectische klankexperimenten. Toch is het vooral zijn groovy gitaarspel dat de songs veerkracht en dynamiek verleent.

In het met elektronica gelardeerde "(I Keep on) Rising Up" en het sobere "Box the Days" zorgt een schrapende cello voor enige dissonantie en in het warmbloedige "Lorna Zauberberg" wordt volop gegoocheld met verknipte stemsamples. In tekstueel opzicht valt op dat de sombere toon van weleer inmiddels plaats heeft geruimd voor meer luchtigheid en optimisme. En zo is meteen ook de cd-titel verklaard.

Wat ons betreft is Mark Mulcahy een van de meest onderschatte songwriters van deze tijd. Tijdens de jaren tachtig maakte hij deel uit van Miracle Legion, een indieduo dat muzikale raakpunten vertoonde met R.E.M., later werd hij lid van Polaris en sinds 1999 bracht hij drie prachtige soloplaten uit die niemand minder dan Nick Hornby, in zijn boek 31 Songs, tot superlatieven wisten te inspireren.

Vorig jaar sloeg echter het noodlot toe toen Mulcahy’s vrouw Melissa Rich plots overleed en de artiest alleen achterbleef met zijn driejarige tweelingdochtertjes. Het zag ernaar uit dat hij daardoor de muziek definitief zou moeten opgeven, maar dat was buiten zijn vele vrienden en collega’s gerekend. Speciaal voor de benefietplaat Ciao My Shining Star, een postume liefdesbrief aan Melissa, namen artiesten als Thom Yorke, Michael Stipe, The National, Dinosaur Jr, Frank Black, Vic Chesnutt, Mercury Rev, Josh Rouse en nog dertien anderen liedjes van Mark Mulcahy op.

Het resultaat is een pakkende hommage die ’s mans onbetwistbare kwaliteiten als songsmid in de verf zet. Geen van de 21 tracks is ondermaats, en via het net vallen binnenkort nog twintig extra nummers te downloaden. Als je de plaat in huis haalt bewijs je dus niet alleen Mark Mulcahy maar ook jezelf een dienst. Laat het een aanleiding zijn om spoedig ook cd’s als Fathering, Smilesunset en In Pursuit of Happiness naar je stulp te slepen.

  • Wye Oak :: The Knot, Affairs of the Heart
  • Mike Doughty :: Sad Man Happy Man, ATO import
  • Diversen :: Ciao My Shining Star: The Songs of Mark Mulcahy, Shout Factory

E-mailadres Afdrukken
 
COLUMN

Columns:
COLUMN :: Slijpschijf #63
COLUMN :: Slijpschijf #62
COLUMN :: Slijpschijf #61
COLUMN :: Slijpschijf #60
COLUMN :: Slijpschijf #59
COLUMN :: Slijpschijf #58
COLUMN :: Slijpschijf #57
COLUMN :: Slijpschijf #56
COLUMN :: Slijpschijf #55
COLUMN :: Slijpschijf #54
COLUMN :: Slijpschijf #53
COLUMN :: Slijpschijf #52
COLUMN :: Slijpschijf #51
COLUMN :: Slijpschijf #50
COLUMN :: Slijpschijf #49
COLUMN :: Slijpschijf #48
COLUMN :: Slijpschijf #47
COLUMN :: Slijpschijf #46
COLUMN :: Slijpschijf #45
COLUMN :: Slijpschijf #44
COLUMN :: Slijpschijf #43
COLUMN :: Slijpschijf #42
COLUMN :: Slijpschijf #41
COLUMN :: Slijpschijf #40
COLUMN :: Slijpschijf #39
COLUMN :: Slijpschijf #38
COLUMN :: Slijpschijf #37
COLUMN :: Slijpschijf #36
COLUMN :: Slijpschijf #35
COLUMN :: Slijpschijf #34
COLUMN :: Slijpschijf #33
COLUMN :: Slijpschijf #32
COLUMN :: Slijpschijf #31
COLUMN :: Slijpschijf #30
COLUMN :: Slijpschijf #29
COLUMN :: Slijpschijf #28
COLUMN :: Slijpschijf #27
COLUMN :: Slijpschijf #26
COLUMN :: Slijpschijf #25
COLUMN :: Slijpschijf #24
Column :: Slijpschijf #23
Column :: Slijpschijf #22
Column :: Slijpschijf #21
COLUMN :: Slijpschijf #20
COLUMN :: Slijpschijf #19
COLUMN :: Slijpschijf # 18
COLUMN :: Slijpschijf #17
COLUMN :: Slijpschijf #16
COLUMN :: Slijpschijf #15
COLUMN :: Slijpschijf #14
COLUMN :: Slijpschijf #13
COLUMN :: Slijpschijf #12
COLUMN :: Slijpschijf #11
COLUMN :: Slijpschijf #10
COLUMN :: Slijpschijf #9
COLUMN :: Slijpschijf #8
COLUMN :: Slijpschijf #7
COLUMN :: Slijpschijf #6
COLUMN :: Slijpschijf #5
COLUMN:Slijpschijf #4
COLUMN :: Slijpschijf #3
COLUMN :: Slijpschijf #2

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST