Banner

Reis rond de wereld in tachtig downloads

Derde etappe: Brazilië

Gowaart Van Den Bossche - 03 november 2015

Sinds Radiohead in 2007 de muziekwereld op zijn kop zette door In Rainbows op het net te gooien volgens het pay what you want-principe, is de hoeveelheid gratis muziek op het internet alleen maar toegenomen. Dat is zeker zo voor wie de blik naar de ruimere wereld richt. U ziet door de bomen het bos niet meer? Enola selecteert voor u tweewekelijks een handvol twijgjes uit de internationale wildgroei, steeds gefocust op een land of regio. Het doel: een reis rond de wereld in tachtig downloads. Derde etappe: Brazilië.

Brazilië is qua omvang bijna even groot als het gehele continent Europa en heeft doorheen haar rijke geschiedenis een bijzonder omvangrijke muzikale traditie doen ontstaan. Een plaats in deze reeks is dan ook vanzelfsprekend. Toch zijn de Braziliaanse artiesten die in het Westen enige navolging hebben ver in de minderheid. Cultfiguren als Gilberto Gil, Caetano Veloso en Astrud Gilberto en de Tropicalia beweging in zijn geheel zijn weliswaar vrij bekend, maar recentere fenomenen als de Mangue Beat of heel wat hedendaagse electronica zijn even kwalitatief. Kers op de taart? Ook hier maken heel wat bands hun muziek beschikbaar aan zelf te bepalen prijs. Hoera!

11. Mombojó

Verdomd aanstekelijke indie rock zonder oogkleppen: Mombojó (foto rechts) is het soort band waarvoor we al eens de superlatieven durven bovenhalen, een groep die ons steeds weet te boeien door net genoeg buiten de lijntjes te kleuren. Als vanzelfspekend vermengt dit vijftal uit Recife allerlei klanken en genres in een eclectisch maar coherent geheel dat zowel zonnig als melancholisch klinkt en nergens ontoegankelijk wordt. Nu eens funky, zoals op “Justamente”, dan weer vuig rockend zoals in “Passarinho Colorido” (beide uit Amigo Do Tempo). De voorliefde voor de klankenrijkdom van smaakvol gebruikte effectpedalen en synthesizers, heeft de band duidelijk geërfd van nationale alternatieve legende Nação Zumbi (verplichte kost voor wie geïnteresseerd is in Braziliaanse rock), maar Mombojó klinkt allesbehalve als een doorslagje van de door die band gepionierde Mangue Beat. Twee uitstekende platen van de groep zijn kosteloos verkrijgbaar op freemusicarchive: Nadadenovo (2004) en het recentere Amigo Do Tempo (2010). We konden niet kiezen tussen beide, dus hebben de oudste dan maar voorrang gegeven als eerste smaakmaker.

12. Axial

Er wordt gefluisterd in de wandelgangen dat downtempo helemaal passé is en dat triphop een vies woord is geworden. Maar toch! Leg Axial Vol. 1 (2004) maar eens op en probeer onbewogen te blijven bij openingstrack “Papaloko”, met zijn lieflijke zangmelodie (zo weggelopen uit een kinderliedje), stuwende percussie en de prachtige strijkers- en blazersarrangementen. Het siert Axial dat ze het truukje van die song niet tig keer herhalen maar een gematigde experimenteerdrift aan de dag leggen die van deze plaat een boeiende rit maakt. Ook hun twee volgende platen (zowel te vinden op freemusicarchive op Bandcamp) zijn de moeite van het ontdekken waard. Axial Vol. 1 is ook verkrijgbaar als bonus-disc bij The Rough Guide to Brazilian Lounge. Geen onterechte keuze, al krijgen we de kriebels van de yuppie-connotaties die die genrenaam oproept en biedt de muziek van dit duo uit São Paulo vooral meer dan genoeg diepgang om ook geapprecieerd te worden als meer dan achtergrondmuziek.

13. Guizado

Project rond trompettist en electronicaman Guilermo Mendonça, met als resultaat een stevig groovende rockband die niet vies is van een gezonde portie geluidsexperiment. Is de invloed van Nação Zumbi impliciet duidelijk bij Mombojó, dan draagt Guizado die inspiratiebron met volle trots uit. Opvallend daarbij is dat de trompet van Mendonça nooit dominant is in het geluid maar zich sterk inbedt in een bandgeluid waar grofkorrelige gitaren en knallende drums een stevige fond leggen en synthesizers en trompet zich om elkaar heen wikkelen als melodische leiding. Calavera is de tweede plaat van het collectief en biedt een lichtjes chaotische maar erg boeiende muzikale rit doorheen tal van invloeden, van psychedelica en samba tot techno, postpunk, jazz enzovoort. Muziek met een behoorlijk hoog ADHD-gehalte, maar wel van het soort dat u op het puntje van uw stoel zal houden.

14. MYMK

Er wordt heel wat electronica gemaakt in Brazilië, een weelde die de focus vormt van ondertussen al zeventien compilaties (negen met “electronic music”, acht met “experimental music”) samengesteld door Chico Dub. Toch eentje die misschien wat specifiekere aandacht verdient: de abstracte electronica van Bruno Sres of MYMK die wel wat doet denken aan Autechre of recenter de schimmige beats van Huerco S. Bitter weinig melodie hier, maar wel tonnen sfeer en dreiging. Deze jonge producer biedt als het ware een even strakke en koele vibe als de modernistische hoofdstad Brasilia waaruit hij afkomstig is, een lichtjes ongemakkelijk aanvoelende maar wel indrukwekkende vertaling van die onnatuurlijke inplanting van beton in de uitgestrekte leegte van de Braziliaanse savanne.

15. Quarto Sensorial

Veel Braziliaanse bands maken van eclecticisme een erezaak, in navolging van de Tropicalia-beweging en de Mangue Beat van Nação Zumbi (hebt u die band nu nog steeds niet gegoogled?). Quarto Sensorial, afkomstig uit Porto Alegre in het diepe zuiden van Brazilië, gaat daar echter nog een stap voorbij en klinkt op A + B ronduit schizofreen of als een viertal verschillende bands. De eerste twee tracks klinken als een update van de sound van King Crimson ten tijde van het magistrale Red, het tweeluik “Voo Livre” is eerst postrock à la Explosions In The Sky en vervolgens lekker groovende postrock op z’n Do Make Say Thinks, en de rest van de plaat neigt dan weer sterk naar jazzrock fusion vol instrumentale zwierigheid. Coherentie mag er dan niet echt zijn hier, de afzonderlijke delen zijn wel erg te pruimen.

Lees ook onze vorige etappes:
Eerste etappe: Turkije
Tweede etappe: Frankrijk

E-mailadres Afdrukken