Banner

M.I.A.

Kala

Jurgen Boel - 05 september 2007

De Bijbel wijst ons er maar liefst drie maal op: “Eer uw vader en uw moeder”. En hoe kan dat beter in de praktijk worden gebracht dan met een plaat? (*) Nadat de Sri Lankaanse Mathangi "Maya" Arulpragasam in 2005 debuteerde met Arular, een hommage aan haar vader, draagt ze opvolger Kala nu op aan haar moeder.

Arularsloeg -- niet geheel onverwachts want M.I.A. had al een clubhit -- in als een bom. De mix van hiphop, electro, ragga, dancehall, grime en al het andere fraais dat de clubs en straten vulde, raakte een gevoelige snaar. Dat M.I.A.’s leven als dochter van een Tamilstrijder bovendien las als een spannend verhaaltje, was mooi meegenomen. Maar Arular was meer dan een gimmick: de mix van stijlen en dialecten klonk nergens gekunsteld en liet vooral een frisse wind waaien door de urban music scene.

Het mag dan ook niet verbazen dat er reikhalzend werd uitgekeken naar het vervolg en dat de door M.I.A. zelf zorgvuldig gelekte songs alleen maar olie op het vuur gooiden. In de tussentijd heeft zowat iedereen, inclusief God en klein Pierke, een mening gevormd over het album, waarbij de heersende trend buitensporig positief is. M.I.A. is dan ook zo slim geweest om de kale productie van het debuut in te ruilen voor een warmere en rijkere klank zonder aan de essentie van haar eclectische stijl te raken.

Het hectische “Bird Flu” was het eerste nummer dat de buitenwereld bereikte middels een video die M.I.A. zelf online gooide. De track rammelt een flink eind weg en lijkt te breken met de vorige plaat. De ritmepatronen verraden een duidelijk Aziatische toets waarboven M.I.A. haar Britse patois schitterend weet te plaatsen. Het nummer is echter niet de track bij uitstek om het album mee te leren kennen, daar is de eerste single “Boyz” veel beter geschikt voor.

Dat nummer klinkt als een logisch vervolg op het debuut en weet de potpourri van stijlen treffend te vertalen naar een opzwepend nummer voor de dansvloer. Het dwingende ritme steunt op verschillende percussielagen en krijgt versterking van blazers en een repetitieve M.I.A. die haar teksten haast scandeert. In schril contrast daarmee staat de nieuwe single “Jimmy”, die zich tot een disconummer voor de 21e eeuw ontpopt, inclusief strijkers. Geheel verbazingwekkend is het niet gezien de song een interpretatie is van “Jimy, Jimmy, Ajaa, Ajaa” uit de Bollywood-film Disco Dancer.

In “20 Dollar” wordt in het refrein dan weer gerefereerd naar Pixies’ “Where Is My Mind”. Ditmaal kiest M.I.A. voor een (mee)slepende track die elementen uit de jaren tachtig electro incorporeert en het geheel in een cold wave / EBM-jasje stopt. “The Turn” ademt een gelijkaardige sfeer uit maar klinkt ook exotischer door opnieuw voor Oosterse ritmes te kiezen. Het dromerige “Paper Planes” is een laat rustpunt binnen een druk geheel van stemmen, klanken en ideeën. De geweerschoten en het kassagerinkel maken integraal deel uit van het geheel, net zoals de samples uit “Straight To Hell” van The Clash.

Golden boy Timbaland laat op “Come Around” zijn voor de hand liggende clicks and cuts voor wat ze zijn maar slaagt er niet in om zich ten volle in het universum van M.I.A. te storten. “Mango Pickle Down River” daarentegen laat een meer dan geslaagde samenwerking horen met het Australische The Wilcannia Mob en klinkt alsof enkele aboriginalkinderen samen een track in elkaar geflanst hebben. Iets wat in essentie ook zo is, alleen heeft M.I.A. zich de originele song daarna eigen gemaakt. Tussen al dit “vernieuwende” geweld vallen gelukkig ook nog enkele nummers (“Bamboo Banga”, “Hussel”, “World Town”, “XR2”) te rapen die net zoals “Boyz” aansluiten bij Arular, zonder als kopieën te klinken of hun eigenheid te verloochenen.

Wie hoopte dat deze recensie een dissidente stem zou laten horen of kanttekeningen zou plaatsen bij Kala is eraan voor de moeite want M.I.A. herhaalt moeiteloos de tour de force van Arular. Verfrissende gekte gekoppeld aan een neus voor fijne beats en overgoten met de nodige zelfrelativerende maatschappijkritiek? Kala heeft het allemaal.

(*) Dit is een retorische vraag.

E-mailadres Afdrukken