Banner

Terry Allen & The Panhandle Mystery Band

Pedal Steal + Four Corners

6.0
Bjorn Weynants - 25 maart 2019

Vier luisterspelen en een soundtrack. Paradise Of Bachelors zet zijn reeks (her)uitgaves van ouder werk van Terry Allen onverdroten voort.

alt

Het minste dat je van Terry Allen kan zeggen is dat hij van meerdere markten thuis is. Naast de muzikant is er ook beeldend kunstenaar Allen. Werk van de man staat in enkele van ‘s werelds meest gerenommeerde musea zoals het MoMa of het Metropolitan Museum in New York. Het is dan ook geen toeval dat hij in tegenstelling tot wat gebruikelijk is in country-middens niet in Nashville of Austin woont, maar in Santa Fe in New Mexico, een kleine stad die desondanks wel de tweede grootste kunstmarkt van de Verenigde Staten is. Om maar te zeggen dat Allen een van die muzikanten is die koppig zijn ding doet, los van alle normale geplogenheden.

Hoewel zijn belang als muzikant vaak wat over het hoofd gezien wordt, is Allen een van de grondleggers van wat men gemeenzaam als alt.country omschrijft. Vooral zijn tweede album Lubbock (On Everything) uit 1979 geldt als een van de oerteksten in dat genre. Daarin komen een aantal centrale thema’s in Allens werk (zoals het geografische Zuidwesten, misdaad, en de kunstwereld) samen. Maar het is vooral de eigenzinnige benadering van Allen op de traditionele countrymuziek die ervoor zorgt dat het album school gemaakt heeft en ook nu nog altijd geen spatje gedateerd klinkt.

Centraal in veel van Terry Allens werk staan bepaalde rode draden en elementen die in alles wat hij doet weer terugkeren. Het beste voorbeeld daarvan is zijn debuutalbum Juarez uit 1975, een conceptalbum over twee koppels en een gewelddadige roadtrip. Nummers van dat album werden later op z’n andere albums opnieuw hernomen, om zo steeds weer de link te leggen met zijn thuisbasis in het grensgebied met Mexico in het Amerikaanse Zuidwesten.

Nadat label Paradise Of Bachelors de twee hierboven vernoemde albums de voorbije jaren al had heruitgebracht, zorgen ze nu met voor een misschien nog wel ambitieuzer project. Pedal Steal is de soundtrack bij een dansperformance die Allen schreef in 1985 en die nu voor de eerste maal op vinyl wordt uitgebracht. Daarnaast zijn er nog vier radio-luisterspelen die in de jaren 1986-1993 op NPR werden uitgezonden, geïnspireerd door thema’s als de impact van de Vietnamoorlog (Torso Hell), een aan hemofilie lijdende vriend (Bleeder), een herwerking van het verhaal van z’n debuutalbum (Reunion (A Return To Juarez) of een op het leven van zijn vader geïnspireerd verhaal (Dugout) . Dat alles in een fraaie vormgeving, met transcripties van de verschillende stukken en voorzien van foto’s van Allens beeldende kunst en een knappe reeks foto’s van de in 2008 overleden fotograaf Douglas Kent Hall.

De stukken - allen met een lengte van rond het half uur -- worden in hun geheel gebracht, waarbij de stukken spoken word afgewisseld worden met (flarden van) songs, die ondanks de onderliggende verschillen tussen de verschillende stukken toch alleen de sfeer van het grensgebied uitademen en waar de typische Terry Allen-stempel duidelijk op merkbaar is. Echtgenote Jo Harvey Allen neemt overigens een groot stuk van de gesproken stukken voor haar rekening, en ook pedal steel gitarist Lloyd Maines -- een habitué op platen van Allen -- is prominent aanwezig in de verschillende stukken.

Laat ons wel wezen, Pedal Steal + Our Corners is best vermakelijk maar niet iets om vaak te beluisteren. Als documentatie van de veelzijdigheid van de kunstenaar Terry Allen is het echter een mooi document. Vooral voor de doorwinterde liefhebbers dus.

E-mailadres Afdrukken