Banner

Piers Faccini

Tearing Sky

Alexander Cornet - 29 september 2006

Het adjectief ’gezapig’ wordt, zo lezen wij in Van Dale, over het algemeen in pejoratieve zin gebruikt. Het staat voor ’al te bezadigd’, ’sloom’, en iets vriendelijker, ’gemoedelijk’. Maar laten wij nu toevallig liefhebbers zijn van platen die zich als een kopstoot onze maag in spitsen, en laat Tearing Sky van Piers Faccini nu toevallig een bij wijlen godgeklaagd gezapige plaat zijn.

Ziehier de inleiding van de vernietigende recensie die wij, na deze plaat enkele keren beluisterd te hebben, in gedachten hadden. "Godgeklaagd gezapig" was het verdict, niks meer of niks minder. We vonden er geen zak aan, het was saai. Maar zie — en u hoort ons op onze olifantenpoten al van mijlenver aankomen — wij zijn, na nog enige beluisteringen, van mening veranderd:

Er zijn heel wat platen die aftrappen met een intimistisch miniatuurtje als intro, een stilte voor de storm die dan vanaf het tweede nummer in alle hevigheid losbarst, een rijdend vliegtuig op de startbaan, zo u wil. Geen vuiltje aan de lucht dus in de trage, akoestische opener "Each Wave That Breaks", met backings van Ben Harper. En inderdaad, nummer twee, "Sharpening Bone", schakelt een versnelling hoger. Een wentelende opbouw streeft naar een finale climax en ontaardt in een bad van Afrikaanse ritmes (die heerlijke percussie!). Het zal een van de nummers blijken die volgens dit recept van sfeerschepping opgebouwd zijn.

De redenen waarom wij dit plaatje aanvankelijk echter niet opgewaardeerd kregen, heten "At The Window Of The World", een nummer zo tam als een gecastreerde kater, en het zeven minuten durende "Days Like These", een track die mits enige elektronische opsmuk zo op een Zero 7-plaat had gekund. Zeven minuten zijn net iets te veel van het goede, en wij associëren Zero 7 sowieso veeleer met muzak voor tropische zwembaden dan met beklijvende klanktapijten. Tel daar nog de kabbelende opener en het wat fletse "Fire In My Head" bij, en we kregen een ondoorspartelbaar eerste deel van de plaat, waardoor we niet in de gaten hadden dat de andere helft wél sterk is.

Laten we dus to the point komen en u vooreerst vriendelijk, doch dwingend attenderen op het drieluik dat er in onze optiek op deze plaat met kop en schouders bovenuit steekt. Dat begintmet "Midnight Rolling", een nadrukkelijke wake up-call voor de na-het-eerste-deel-van-de-plaat-in-slaap-gesukkelden onder ons, als om te zeggen "de speeltijd is voorbij, nu beginnen we eraan". Het energieke percussieritme en Faccini’s huilende zang geven het meteen aan: er staat iets te gebeuren.

En of er iets gebeurt: het met viool en akoestische gitaar opgesmukte "Talk To Her" is een prachtige sleper, waarin we eindelijk ook de intentieverklaring krijgen, de stemverheffing waar we stiekem op zaten te wachten. Met de bezwerende mantra "Hallelujah/Here I am", bereikt Faccini een mystieke sfeer, als was hij een wolf bij volle maan.

Het is echter pas het zinderende "Uncover My Eyes" dat de kers op de taart zet. Naar het recept van "Sharpening Bone" gaat dit nummer over een etherisch en repetitief refrein ("Sing heart sing/sing heart sing/ A River flows through my veins") naar een bloedstollende finale van, wederom, Afrikaanse percussie. Het is voorbij voor u het weet, maar zo intens dat het zonder twijfel zijn werk zal doen. Ook de laatste vier nummers, respectievelijk een ballad, een fluisterliedje, een zinderende popsong en een ontroerend akoestisch liefdesliedje, zijn goed tot zeer goed en klaren uiteindelijk met verve de klus

In het tekstboekje wordt het Folk Music Center van Claremont, California bedankt "for the loan of rare instruments", en er valt wat dat betreft inderdaad heel wat te horen op deze schijf, of beroert u dagelijks een tabla, een dobro, een kora of een bodhran?

Een aarzelend eerste deel en een sterk tweede deel maken van deze plaat een klein twijfelgeval, maar als wij slinks naar de Kleenex grijpen bij zinnen als "I wouldn’t mind going/if I didn’t have to lose you/ and I didn’t mind going/if I didn’t have to part from you", uit de schitterende afsluiter "Walk Over To You", dan weten wij hoe laat het is.

E-mailadres Afdrukken