Banner

Marc Ribot Trio

Live At The Village Vanguard

8.0
Bjorn Weynants - 17 augustus 2014

Marc Ribot is niet enkel de man van de hoekige gitaarsolo (“cubist funk”) in menig klassieke song van Tom Waits. Hij is ook een veelzijdig muzikant, en het is de avant-garde jazzmuzikant in hem die aan bod komt in deze eerste release van het Marc Ribot Trio.

Van alle jazztempels is de Village Vanguard in New York ongetwijfeld de meest mythische. In tegenstelling tot andere befaamde New Yorkse zalen die in de jaren ’50 en ’60 furore maakten, zoals Minton’s en Birdland, bestaat de Village Vanguard nog steeds. Nochtans zou je, als je de zaal op het eerste gezicht bekijkt, niet meteen verwachten dat dit een zaal is waar de muziekgeschiedenis van de muren druipt. Gelegen in een uithoek van Greenwich Village en gekneld tussen een pizzeria en een waarzegster is het niet meer dan een kleine wigvormige kelder waar, gezeten aan tafels, niet meer dan honderd toeschouwers binnen kunnen. Maar het lijstje artiesten dat er opgetreden heeft, is een ronduit indrukwekkende wie-is-wie uit de jazzscene: onder andere Miles Davis, Dizzy Gillespie, Sonny Rollins, Thelonious Monk, John Coltrane en Albert Ayler traden er op. Mooi volk dus. En die laatste twee (die beiden ook een live album opgenomen hebben in de Village Vanguard) zijn cruciale namen op het Live At The Village Vanguard album van het Marc Ribot Trio.

Hoewel het Marc Ribot Trio reeds een hele tijd optreedt, is dit livealbum hun eerste release. Naast gitarist-naast-God Marc Ribot bestaat het trio uit drummer Chad Taylor en Henry Grimes op bas en viool. Die Henry Grimes trad bijna vijftig jaar geleden nog samen met Albert Ayler op in de Village Vanguard. Hij werd na een lost weekend van een paar decennia, nadat hij de muziekwereld vaarwel had gezegd, door een fan uit de vergetelheid (en armoede) gehaald en hij begon opnieuw op te treden. En nu is er dus dit album: de registratie van een concert uit de zomer van 2012 toen het trio er gedurende een week zijn tenten opsloeg om er elke dag twee sets te spelen.

Grosso modo kan het album onderverdeeld worden in drie delen. Zo zijn er de twee songs van John Coltrane, die allebei afkomstig zijn uit diens wat vergeten, postuum uitgebrachte, uitstekende Sun Ship, tevens een van de laatste opnames met diens klassieke kwartet. Opener "Dearly Beloved" begint met een aarzelende bassolo van Grimes, maar algauw neemt het Ribot het heft in handen en laat hij de song middels zijn typische gitaarspel meanderen rond de originele versie. Het ietwat krakkemikkige vioolspel dat Grimes, overduidelijk vooral een bassist, op een bepaald moment bovenhaalt, geeft de zoektocht een extra cachet. Het compactere "Sun Ship" wordt gekenmerkt door een furieus, elkaar uitdagend, samenspel tussen Marc Ribot en Chad Taylor (net zoals op het origineel tussen John Coltrane en Elvin Jones).

Voor de songs van Albert Ayler haalt hij “The Wizard” uit diens freejazz-klassieker Spiritual Unity, om het een swingende, bij momenten zelfs bijna naar rockabilly neigende, versie mee te geven. In het 19 minuten durende "Bells" wordt er regelmatig heen en weer geslingerd tussen hevige en rustige passages, en krijg je als het ware een masterclass muziek voorgeschoteld (genre: “dat stuk herken ik”).

Een compleet andere sfeer is er in twee standards uit de jazz age van de jaren ’20, waarvoor er een paar versnellingen teruggeschakeld wordt. Weg is de freejazz. Wat we hier krijgen, is een demonstratie “toegankelijke muziek maken”. “Old Man River” (uit 1927) en “I’m Confessin’ (That I Love You)” (uit 1929) laten een ingetogen Marc Ribot horen, die lang vervlogen tijden terug tot leven brengt, als een soundtrack bij Fitzgeralds The Great Gatsby. Hier wordt niet aan een furieus tempo gespeeld, maar worden de noten een voor een gespeeld, alsof de muzikanten schrik hebben om ze anders niet met genoeg aandacht te spelen. Dit is de sfeer van Ribots soloalbum Silent Movies.

Live At Village Vanguard is een album dat zich niet hoeft te schamen tussen die andere klassiekers die daar zijn opgenomen. Het is een ijzersterk album dat, hoewel niet altijd een hapklare brok, niemand onberoerd kan laten.

Live At The Village Vanguard is ook beschikbaar in digitale versie en in een vinyl release (beperkte oplage). En bij die beide versies krijgt u er nog drie bonussongs bij: “Amen” (van John Coltrane), “Saints” (van Albert Ayler) en “Fat Man Blues” (van Marc Ribot zelf). “Bells” is op de vinyl versie ook enkel als digitale bonustrack aanwezig.

E-mailadres Afdrukken
 
Marc Ribot Trio

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST