Banner

David Krakauer

Pruflas: Book Of Angels Volume 18

7.0
Guy Peters - 02 juli 2012

Het moest er eens van komen dat ook David Krakauer, dé klezmerklarinettist bij uitstek en degene die in 1995 John Zorns Radical Jewish Culture-reeks voor geopend mocht verklaren met zijn Klezmer Madness!, ook zou opduiken in de Book Of Angels-reeks. Zoals verwacht pakt hij uit met een eclectisch festijn waarvoor het label klezmer tekortschiet, al mist hij op zijn bijdrage de consistentie van collega-klarinettist Ben Goldberg.

Op de muzikant Krakauer valt er natuurlijk niks af te dingen. Zijn werk binnen context van klezmer en klassiek (de memorabele samenwerking met het Kronos Quartet in het bijzonder) wordt alom gelauwerd en ook op Zorns essentiële dubbelaar Bar Kokhba bepaalde hij voor een groot stuk de sound, waardoor hij samen met Frank London behoort tot de strafste vertegenwoordigers van joodse muziek die je kan vinden op het Tzadik-label. Voor Pruflas, die ruim een jaar na Volume 17 (Cyro Baptista’s Banquet Of The Spirits) verschijnt, verzamelde Krakauer een kwintet rond zich dat wat afwijkt van het traditionele gedoe met vaste klanten uit de downtown scene.

Gitariste Sheryl Bailey is voor genreliefhebbers bekend van Krakauers band Klezmer Madness!, maar daarbuiten een nobele onbekende. Nochtans laat ze hier horen haar mannetje te kunnen staan, met spel dat meer dan eens doet denken aan het stekeliger werk van Bill Frisell en hier en daar onvermijdelijk Marc Ribot. Basveteraan Jerome Harris zorgt vaak voor een funky fond, terwijl de band vervolledigd wordt door de voor ons onbekende Keepalive (laptop) en drummer Michael Sarin, die ook al op een paar platen van Krakauer op post was en ook bekend is van Erik Friedlanders Broken Arm Trio. Een eclectisch gezelschap dat dan ook een voortdurende evenwichtsoefening maakt op de grens tussen traditie en heruitvinding.

Opener “Ebuhuel” begint dan wel explosief met een razende drumsolo en een vief stukje start/stop-gekte, maar al snel blijkt dat het om niet meer dan wat spierengerol ging, want de elektronica van Keepalive trekt de energie omlaag en de muziek neemt een bedaarder karakter aan, met een verkennende solo van Krakauer. De klezmer zit er duidelijk in, maar van traditionele rootsmuziek is hier geen sprake met al die vervormingen, dat gitaargejank en de hoge klarinetuitschieters. Wat volgt is dan veel klassieker: het op een verleidelijk heupwiegend ritme drijvende “Kasbeel” is pure Masada, ook al is er dan een sleutelrol weggelegd voor het naar Sonny Sharrock neigende gitaarwerk van Bailey.

Meest klassiek is “Vual”, met z’n lichte swing en afgelikte gitaarwerk, maar op dat moment speelt de plaat ook even z’n draad kwijt. Het elf minuten durende “Parzial-Oranir” bestaat op zich wel uit boeiende bestanddelen, gaande van een pulserende start waarin Krakauers complete instrumentbeheersing nog maar eens wordt benadrukt, tot een slepende brok klezmerrock met huilende freakgitaar en monnikachtige gezangen, maar zelfs het strakke spel in de krachtige finale kan niet voorkomen dat het stuk eenvoudigweg te lang aansleept en richtingloos aanvoelt. “Egion” vergaat het al weinig beter: de stuiterende, digitale spielereien klinken wel modern, maar kunnen niet voorkomen dat wat volgt eigenlijk klezmer by numbers is die weinig geïnspireerd klinkt.

Dan liever het slottrio, met een stuk dat via de intense weemoed van Bar Kokhba plots belandt bij Morricone-achtige klezmer vol hoempaparitmes en gebroken funk (“Neriah-Mahariel”), een hiphopachtig stuk met hysterische zang van Harris en een gouden bijdrage van een kwetterende Zorn, die er misschien wel het meest dansbare stuk uit de Masadacatalogus van maakt (“Tandal”), en een oerdegelijk compositie die aanstekelijkheid en broeierigheid mooi verwerkt tot een wat ingetogener slotstuk. Pruflas bevat zo heel wat knappe momenten, maar het mist de coherentie en de continue prikkel van de recente volumes met Ben Goldberg, het Masada String Trio en Cyro Baptista’s Banquet Of The Spirits. Een goede plaat, maar zeker niet de beste om het Book Of Angels-hoofdstuk aan te snijden. En intussen staat Shanir Ezra Blumenkranz al te trappelen met Volume 19.

E-mailadres Afdrukken
 
David Krakauer

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST