Banner

John Zorn

In Search of the Miraculous

7.0
Quincy Cloet - 06 april 2010


Tzadik, 2010

In de 18de eeuw poogden kunstenaars om op artistieke wijze het Sublieme in hun schilderijen te bevatten. Het Sublieme was een je-ne-sais-quoi, een diepe emotionele ervaring die tijdens het aanschouwen plaatsvond, waarbij men overmeesterd werd door een innemend en meeslepend gevoel dat het rationele te boven ging. Tot op vandaag blijven enkele van die werken - vaak met indrukwekkende of mysterieuze landschappen - kunstliefhebbers intrigeren en bezweren. De verleidingskracht van esthetiek.

John Zorn waagt zich met 'In Search of the Miraculous' aan een gelijkaardige opgave: het creëren van magische muziek die boven het natuurlijk en empirisch waarneembare uitstijgt. Deze quasi spirituele ervaring wordt uitgevoerd door het trio van 'Alhambra Love Songs' (Rob Burger, Greg Cohen en Ben Perowsky) en enkele gastoptredens (van Kenny Wollesen en Shanir Blumenkranz). De lieflijke geluiden van Alhambra gecombineerd met de vrome magie van het Sublieme: op papier alvast een veelbelovend project.

In praktijk lost 'In Search of the Miraculous' die verwachtingen (bijna) volledig in. Het pianowerk van Burger klinkt herkenbaar en mysterieus tegelijk, door de verschillende modulaties van melodieën. De vibrafoon wordt meesterlijk bespeeld door Wollesen, die met zijn gedempte aanslagen de zoete klanken van zijn instrument laat nagalmen. Vooral de legato speelstijl (lees: gebonden) wekt de indruk dat alle partijen vloeiend aaneen hangen.

'Sacred Dance (Invocation)' is een aardig staaltje van technische beheersing met uitdagende en energieke solostukken. Hier wordt eveneens de truc van melodische modulatie toegepast om het verloop spannend en gevarieerd te houden. Muziek die als het ware door bovennatuurlijke krachten wordt gedreven, al klinkt de piano bijzonder bluesy.

'The Book of Shadows' kan makkelijk dienen als achtergrondmuziek bij het werk van Dez Mona, al is het spijtig dat er hier geen Grégory Frateur ten tonele verschijnt om het innemende stukje muziek van wat vocale invulling te voorzien. De gedempte ritmes zijn subtiel maar zijn uitstekende sfeerversterkers.

De langste compositie van het album is 'The Magus', een intrigerende krachttoer waar menig muziekliefhebber lyrisch van wordt. Vooral de herhaalde knipogen naar niet-Westerse toonsystemen strijken de aandacht op. 'Hymn for a New Millennium' boeit eveneens vanaf de eerste seconde, al ligt de compositie sterk in de lijn van 'Alhambra Love Songs'. Bij 'Journey of the Magicians' kan hetzelfde gezegd worden, al is het resultaat minder vermeldenswaardig.

Het hartje smelt vooral bij het aanhoren van 'Mythic Etude', waarin Wollesen op wonderlijke wijze een organisch gegroeide constructie tot bloei laat komen. Een natuurlijke edelsteen die geslepen wordt tot een complexe en glinsterende diamant. Het orgel op de achtergrond wekt bij momenten zelfs de suggestie van sixties psychedelische rock. De 'Postlude: Prayers and Enchantment' vervult zijn functie als afsluiter uitstekend, maar bereikt niet het niveau van het fabelachtige 'Mythic Etude'.

De zachte beroeringen op de percussie, de gebonden klanken van de vibrafoon en een virtuoos klankenspel op de piano; alles bij elkaar lijkt John Zorn met 'In Search of the Miraculous' dicht bij het esthetische ideaal van het Sublieme te komen. De melodische tovenarij mag dan niet altijd perfect zijn - schoonheid durft wel eens te bedriegen - toch staat het album garant voor een magische en innemende luisterervaring. Nu enkel nog die toverhoed van onder het stof halen.

http://www.tzadik.com
E-mailadres Afdrukken
 
John Zorn

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST