Banner

Dez Mona

Hilfe Kommt

8.0
Quincy Cloet - 09 november 2009


De onfortuinlijke Desdemona was in Shakespeares tragedie 'Othello' geen lang leven beschoren. Het Belgische Dez Mona vergaat het gelukkig een stuk beter. Na het debuut 'Persued Sinners' en het daaropvolgende en (terecht) bejubelde 'Moments of Dejection or Despondency' staat het duo Frateur en Rombouts opnieuw in de schijnwerpers met 'Hilfe Kommt', een kruisbestuiving tussen bezwerende gospel en beklijvend minimalisme.

Dez Mona wordt vaak vergeleken met artiesten zoals Nina Simone, Anthony, Mark Hollis en Gavin Friday, maar de groep heeft vooral een eigen en unieke klankkleur ontwikkeld die heel wat elementen incorporeert van jazz en blues tot zelfs klassiek. De stem van Frateur en de bas van Rombouts vormen de basis, maar net zoals bij 'Moments of Deception or Despondency' wordt het duo ook bijgestaan door Steven Cassiers (drums), Bram Weijters (piano) en Roel Van Camp (accordeon). Maar genoeg gepraat, let the preacher sing!

Wat opvalt bij 'Hilfe Kommt' is de zeer heldere en transparante structuur van de muziek. Geen overladen orkestraties, maar rustgevend minimalisme dat op gepaste momenten een beklijvende sfeer opwekt. De excentrieke stem van Frateur wordt op opener 'Beyond Redemption' begeleid door zacht wiegende strijkersmuziek. Allemaal niet verwonderlijk, gezien Paul Webb (ex-Talk Talk) verantwoordelijk is voor de productie van dit album.

Religie en spiritualiteit zijn nooit veraf op 'Hilfe Kommt'. Frateur grijpt de luisteraar vast en begint eigenhandig met een duivelsuitdrijving op 'Get Out Of Here'. Deze melodische vorm van exorcisme wordt gedragen door Frateurs doordringende zang, de benadrukte piano en de zweverige accordeon op de achtergrond. Een religieuze totaalervaring die toont hoe geloof ook kan uitmonden in innerlijke strijd en onmacht. Die wanhoop en onzekerheid worden ook treffend verwoord in de tekst en de muziek van 'In The Yard'.

Het meest intrigerende nummer is zonder twijfel 'Jack's Hat', dat met de trommel in de intro doet denken aan de laatste momenten net voor een executie. De stem van Frateur klinkt als een verhalend stembandje voor conditionering of brainwashing, maar past uitstekend bij de opgevoerde sfeer, die sterk doet denken aan een ongure en stoffige western. Dit alles in combinatie met de melancholische klanken van de accordeon laten ons niet onberoerd.

'Our Time' doet ons al snel een parallel trekken met het minimalisme van Talk Talk. Een zeer eenvoudige structuur met een bijzonder krachtig resultaat. Zelfs de delen zonder de vocale magie van Frateur staan als een huis, zoals bij 'My Friend', dat start met een laatromantische schoonheid (vergelijkbaar met het instrumentale werk van modern componist Rob Dougan) en eindigt met een sterke climax. De muziek geeft uiting aan een oprecht gevoel van bedroefdheid en verdriet.

Is 'Hilfe Kommt' een volledige voltreffer? De melodie van 'Distinguished Way' klinkt naar onze smaak iets te herkenbaar en de boodschap gaat deels verloren door de langere speelduur. 'Carry On' heeft daarentegen een spitsvondige melodie en een gevoelige thematiek, maar is niet meteen het sterkste nummer op dit album.

Alle hulp schiet te kort eenmaal 'Hilfe Kommt' in de cd-lade zit. Geen rustgevende muziek, maar een intieme en beklijvende mix van gospel, soul en spirituals. Een donkere spirituele trip voor zowel gelovigen als ongelovigen.

Dez Mona speelt op 19 november in de Arenbergschouwburg in Antwerpen.

www.dezmona.com
www.myspace.com/dezmonamusic
E-mailadres Afdrukken
 
Dez Mona

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST