Banner

Joan As Police Woman

To Survive

9.0
Tom De Moor - 17 juni 2008



Het werd dringend tijd dat Joan Wasser haar nieuwe plaat uitbracht. An sich is een wachttijd van twee jaar volstrekt normaal, maar door het veelvuldig concerteren in België was de versheidsdatum van Real Life al een tijdje verstreken. Na de eerste voorstellingen werd de spanningsboog nog hoog gehouden door al wat nieuw materiaal prijs te geven, maar bij de laatste ontmoeting was het duidelijk: Joan moest het reizen staken en een one way ticket naar de opnamestudio boeken.

Na een kort afscheid van de podia komt ze aan de oppervlakte met 'To Survive', een plaat waarmee ze zich verder distantieert van haar rockverleden en nog meer als singer-songwriter profileert. In spaarzame samenwerking met David Sylvian start 'Honor Wishes' de tweede zitting: een sensueel slepend begin met steeds smachtender klinkende noten. Toch straalt dit nummer een hogere liefde uit dan de puur fysieke, niet in het minst dankzij de orkestrale middenmoot die de song volledig laat openbloeien. De toon is gezet voor een album dat nog meer dan de voorganger rond gevoel draait. Een minutieuzer gedetailleerd werkje waarvoor Wasser in de eerste stappen voornamelijk achter de piano kroop om haar ziel bloot te leggen.

Achter de toetsen lijkt Joan meer geneigd zich volledig over te geven. De ballade 'To Survive' kent de concertganger al langer dan vandaag en blijft een uitblinker: een broos relaas over het vinden van de ware liefde dat recht naar het hart gaat. Aan de steevast akoestisch ten berde gebrachte versie werd hier enkel een strijkerslaagje toegevoegd dat het kippenvel nog prominenter accentueert. Dit is de ode waarvan je alleen maar vurig kan hopen dat ze ooit in jouw oor gefluisterd wordt. Ook bij 'To Survive' lijk je even in isolement met Joan te verkeren, wat de boodschap, in dit geval over het verwerken van de dood van haar moeder, des te persoonlijk laat klinken. Harteloos is het lichaam dat hierbij geen traan in de ooghoek voelt opwellen.

Net zoals Joan zich kwetsbaar durft op te stellen tegenover verlies en rouw, kan ze ook een goed gevoel onverbloemd vertalen. 'Magpies' klinkt uitermate gelukzalig; dé begeleiding om door bloemenvelden mee te dartelen en in het trompetgeschal horden vogels vrolijk te horen fladderen. Ook het soulvolle 'To Be Loved', dat als vooruitgeschoven single dan iets te weinig in het oog mag springen, laat op plaat gul de zonnestralen door de slaapkamergordijnen priemen. De houding tegenover de liefde hoeft natuurlijk niet altijd even hoofs te klinken. Op 'Hard White Wall' droomt Wasser er luidop van haar man eens stevig tegen de muur te plakken. Wat live tot voor kort op zijn best nog als een zoethoudertje bestempeld kon worden is, door een lichte reggaetoets ondertussen gegroeid tot de zoveelste blikvanger. Eenzelfde lot is 'Furious' niet beschoren, dat een pak minder snerpend uit de hoek komt dan we gewoon waren en zo als de enige misser van 'To Survive' gezien kan worden. De poppier versie laat de boodschap veel zwakker overkomen dan het origineel, dat op dreunende pianoklanken gestut was; de elektronica verfraait de achtergrond allerminst en het belgerinkel jaagt het tempo te fel d lucht in.

Wie na het exhaustieve touren voor een burnout gevreesd had, staat voor een aangename verrassing. 'To Survive' toont een Joan As Police Woman die muzikaal duidelijk gegroeid is. Luister maar hoe ze van een simpel popdeuntje als 'Holiday' een boeiende song maakt door een opgesmukte versie met achtergrondstemmen en goed overdacht instrumentaal detailwerk. Dit album is ook perfect naar het timbre van Wasser geschreven, die in de finale van 'To America' in een prachtige dialoog treedt met Rufus Wainwright. Een fraai slot dat met tromgeroffel en trompetgeschal een lichtjes episch aandoend einde aan een sterke prestatie breit. Nadat we door de talrijke concerten Joan As Police Woman stilaan als een vanzelfsprekendheid begonnen te aanzien, slaagt 'To Survive' er opnieuw in om te verrassen. Meer doorleefd, beter uitgewerkt, kortom nog een flinke stap vooruit na de aangename kennismaking die 'Real Life' was.

Joan As Police Woman stelt 'To Survive' op woensdag 18 juni voor in een uitverkochte Beursschouwburg. Wie hiervoor geen ticket kon bemachtigen, krijgt een tweede kans op de donderdag van Pukkelpop.

E-mailadres Afdrukken
 
Joan As Police Woman

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST