Banner

Bat For Lashes

Fur And Gold

10.0
Tom De Moor - 01 juli 2007

EMI, 2007


Natasha Khan genoot een uitgelezen jeugd ter voorbereiding van het artistieke leven: als kind van Pakistaanse ouders trok ze de hele wereld rond tot het parentale paar scheidde toen ze elf jaar oud was. In deze kinderjaren kreeg ze van moederskant een grondige muzikale opvoeding dankzij diens platencollectie vol soul, jazz en motown. Voor de inhoudelijke inspiratie stond haar vader in: een diepgelovig man die gulzig de beeldtaal in het rond strooide. Eens op eigen benen besloot Khan haar universitaire carrière op te hangen rond studies in film en muziek en begon daarbij te experimenteren met crossmediaal werk, geluidscollages, performance en animatie. Vreemd genoeg koos ze als professionele springplank voor een job in een kleuterklas alwaar ze haar eerste songs begon neer te schrijven (nooit gedacht dat het gezelschap van die dreumesen inspirerend zou kunnen werken). De opbrengst hiervan plantte ze als Bat For Lashes neer op 'Fur And Gold', een plaat die ondertussen al haar eerste verjaardag mag vieren maar door de hernieuwde aandacht via singles en optredens weer even in de schijnwerpers geplaatst wordt.

Op een podium durft Khan vaak in behoorlijk excentrieke outfits verschijnen, maar ook haar muziek is op zijn minst kleurrijk en verrassend te noemen. De inleiding van 'Tahiti' klinkt even als een update van Björks 'Debut,' alvorens een meer theatrale richting op te gaan met kordaat tromgeroffel, koorbijstand en mysterieuze strijkers. Hoewel dergelijke constructies wel eens last van overdaad kunnen krijgen, is de opbouw toch subtiel genoeg om meeslepend te blijven. 'Precilla' brengt eclectische pop zoals Roisin Murphy die al registreerde op 'Ruby Blue' en benadert de perfectie door de ongelooflijke, vrolijke sound ook technisch mooi te onderhouden: een zeer warme instrumentatie met mooie overgangen en een vlekkeloze afstemming van stem en begeleiding. Ook 'What's A Girl To Do' blijft op de dansvloer hangen, maar krijgt een meer elektronisch gericht likje, wat in combinatie met de Britse vertelstem doet denken aan een duisterder (en vocaal sterkere) variant van Charlotte Gainsbourg. 'Bat's Mouth' brengt ons dan weer terug naar de pareltjes uit de hoogdagen van Kate Bush en zou ook Tori Amos zeer trots maken. Ook hier weer een eervolle vermelding voor de opbouw, die de tempowissel perfect incorporeert en het nummer van zowel een kans om open te bloeien als een zacht wegebbende coda voorziet.

Hoewel de links met collega's bij momenten legio zijn, moet Bat For Lashes toch niet vrezen voor persoonlijkheidsverlies, aangezien we nog genoeg eigen inkleuring in de nummers horen. 'Trophy' toont de verwantschap die Khan vanaf haar kinderjaren met de troubadour voelt, het trippy 'The Wizard' is dan weer een van die songs op 'Fur and Gold' die doorspekt zijn met beeldend taalgebruik en speelse sprookjesachtige elementen die voortstammen uit een fascinatie voor het werk van onder meer Roald Dahl.

Enkel de eenvoudige pianoballade 'Sad Eyes' komt niet heelhuids uit de concurrentiestrijd met gelijkgestemden als Cat Powers The Greatest en Kate Bush' 'Aerial'; binnen de context van 'Fur And Gold' klinkt dit net iets te voor de hand liggend (mede veroorzaakt door lyrics als "When you smile those sad eyes look sadder and sadder still") en monotoon. Toch affecteert deze kwaal niet alle ingetogen momenten van de plaat: afsluiter 'I Saw A Light' blijft dankzij een opbouw naar een met een lik postrock versierde climax wel interessant. Ook over 'Seal Jubilee' is beter nagedacht: muzikaal duikt de song onder de waterspiegel, wat opnieuw dat feeërieke aspect toevoegt, maar daarbinnen is ook meer accentwerk voorzien, waardoor onder meer een inval van elektrische gitaren voor meer reliëfwerk zorgt.

'Fur And Gold' is een uniek debuut geworden: een plaat waardoor we dit nieuwe gezicht meteen op dezelfde lijn kunnen plaatsen van de grote namen waarmee we ze vergeleken. Ondanks de duidelijke referenties slaagt Khan erin om verfrissend en gevarieerd te blijven klinken, waardoor hier niet langer van voorbeelden maar van collega's gesproken kan worden. We gunnen Khan bij deze tweede start dan ook van harte het succes van haar voorgangers.

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NtRCzmvvdDU"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NtRCzmvvdDU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

E-mailadres Afdrukken