Banner

Omar Souleyman

Highway to Hassake (Folk & Pop Sounds of Syria)

8.0
Didier Vanoverbeke - 17 juni 2007

Het Midden-Oosten is de dag van vandaag een bron van constante intrige. Er is het immer ontvlambare conflict tussen Israël en de Palestijnen, een kruitvat dat ook hier vaak tot verhitte discussies leidt. Misschien is het vooral een regio vol te ontdekken pracht, en dat op meerdere vlakken. Zo ook de muziek, en dat is uiteindelijk ons 'vakgebied'. Er is een label dat zich al jaren inzet om muziek uit de derde wereld tastbaar te maken voor de onwetende zieltjes uit het Westen.. De joodse klezmer en haar modernere tegenpolen zijn reeds bekend bij een aardig deel van de bevolking, iets wat men van de muziek uit Marokko, Syrië en Libanon niet kan zeggen. We weten vooral dat ze in Libanon onze dance kunnen (konden?) smaken; dat spreekt in vele gevallen niet in hun voordeel. De mensen die u bevoorraden met tal van compilaties uit verre landen zwaaien de vlag van Sublime Frequencies, een label met een aparte stijl en onmiskenbare kennis van zaken.

In de meeste gevallen mag je van Sublime Frequencies vreemde, goedlachse compilaties verwachten van een amalgaam aan artiesten, meestal samengesteld aan de hand van radio-, tv- en veldopnames. Dit boeltje wordt tot een wervelende brij gemixt, waar je dan met mondjesmaat van mag slurpen. Het is een formule die werkt, maar voor deze release wordt de loep toch eindelijk anders ingesteld. Omar Souleyman is het onderwerp van 'Highway to Hassake', en hij mag dan ook al de albumtracks vullen met zijn gevarieerde popexploten. Deze tracks bestaan uit opnames van de laatste twaalf jaar, allemaal netjes op cassette vastgelegd en via kiosken aan de man gebracht in zijn geboorteland Syrië. De klank is daardoor wonderbaarlijk luid en/of mistig, iets wat Souleymans muziek voorwaar ten goede komt.

In het repertoire dat hier gepresenteerd wordt, kunnen we twee afzonderlijke stijlen waarnemen. Ten eerste is er de hyperkinetische neodabke (als we zo vrij mogen zijn het die naam te geven), waarbij traditionele volksmuziek uit de onderbuik van Syrië, Libanon en Jordanië opnieuw geïnterpreteerd wordt, ditmaal met halsbrekend keyboardgeweld en voorgeprogrammeerde beats. Het ritmische karakter van de dans waaruit deze muziek gegroeid is, wordt subliem door de (min of meer) moderne kanalen gesleurd. Als je dit dan bij Souleymans aanstekelijk gezang voegt, krijg je een explosieve cocktail die amper het gewenste effect mist. 'Jani', de eerste echte hit van Souleyman, krijgt heel wat speelruimte op deze plaat. Mensen die het niet begrepen hebben op de energetische afropop die we de laatste jaren zagen opduiken, zullen misschien niet snel het verschil horen met wat Souleyman doet, maar op 'Hassake' is echt wel bergen onderbuikgevoel te vinden; het is moderne straatmuziek pur sang, en nu eenmaal te extreem voor de hitlijsten.

Souleyman speelt ook met de traditionelere geluiden, zowel qua instrumentatie als op compositorisch gebied. Wie houdt van de saz en oud, wordt hier bij momenten getrakteerd op wondermooie exploten op beide instrumenten. De melodieuze complexiteit die de traditionele muziek uit dit gebied bezit, blijft onvermoeibaar vernieuwend voor de oren van deze westerling. Bij 'Atabat' kiezen Souleyman en zijn handlangers voor enkele drones met lichte variatie, terwijl Souleyman (op aangeven van Mahmoud Harbi) poëzie declameert. In 'Jani (2)' worden de twee stijlen zelfs gecombineerd.

Het is in zekere zin jammer dat er doorgaans met fadeouts gewerkt wordt; hier staan - volgens ons - weinig volledige nummers van Souleyman op. Zolang het bronmateriaal echter onbeschikbaar blijft in deze delen van de wereld, kan de compilatie alvast de fundamenten leggen voor een eventuele opvolger. 'Highway to Hassake' laat alvast een Omar Souleyman horen die als een ware lawwih de geest van zijn land in muziek vervat, en dat is al heel wat. Meer nog, het is fenomenaal dat Sublime Frequencies mensen de kans geeft deze artiest te ontdekken. Als u Tarkan en Haifa Wehbeh al even beu gehoord bent, kan dit misschien de pijn verzachten (tenzij u een hoofdtelefoon draagt).

http://www.youtube.com/watch?v=pgRUHIeaKOk

E-mailadres Afdrukken