Banner

Kraftwerk

Minimum Maximum

9.0
Steven Vervaet - 08 juli 2005


Werchter, 30 juni 2005. Terwijl tijdens het optreden van Snoop Dogg de soft porno-visuals en door hoe's en bling bling gedomineerde raps de revue passeren, zorgt Kraftwerk voor één van de meest fascinerende en vooral paradoxale gigs die ondergetekende ooit heeft mogen aanschouwen. Het lijkt immers een saai en weinig opwindend gegeven: vier mannen op gezegende leeftijd die gedurende twee uur bijna bewegingsloos achter hun laptop vertoeven ( waar Hütter, Schneider en Hilpert nog op synchrone wijze hun knieën lichtjes naar voor bogen, was het vooral Henning Schmitz die pertinent weigerde om zelfs maar een gelaatsspier te verroeren). Toch waren het deze Duitse pioniers van de elektronische muziek die de Pyramid Marquee op esthetisch verantwoorde wijze op haar grondvesten lieten daveren. Wie deze show (minus de lichtjes geniale videowall) ook in de huiskamer wil ervaren, dient zich onmiddellijk 'Minimum Maximum' aan te schaffen.

De tracklist komt bijna helemaal overeen met de setlist van het optreden in Werchter en de computerklanken klinken opnieuw even zuiver als sprankelend bronwater. 'Minimum Maximum' is een live-album, maar in feite kunnen we deze dubbelaar ook bestempelen als een best-of. Al de klassiekers ( 'Autobahn', 'Radioactivity', 'The Model', 'Trans Europe Express', 'The Robots', … ) komen immers aan bod, aangevuld met recenter werk als de eerste twee etappes uit hun 'Tour de France Soundtracks'. Men hoeft ook niet te vrezen voor een te enthousiast publiek wiens gejoel en gefluit de sound van de nummers naar de verdoemenis helpt. Vele live-platen zijn namelijk in dit bedje ziek. Net als op hun studioplaten, echter, klinkt de electropop van Kraftwerk hier erg helder en akelig perfect. Twee uur lang worden koele synthesizers gelardeerd met lichte maar effectieve beats, bleeps en glitches aangevuld met doodsimpele teksten met een hoog tongue-in-cheek-gehalte. Een mooi voorbeeld is terug te vinden in 'Radioactivity': "Radioactivity it's in the air for you and me / Radioactivity discovered by Madame Curie". Dit wordt gezongen met een sérieux die heerlijk contrasteert met de bijna banale eenvoud van deze lyrics. Dergelijke zinssnedes kunnen niet anders dan een lach op het gezicht toveren van iedereen met een gevoel voor droge humor.

Wat erg opvalt aan 'Minimum Maximum' is hoe fris en dansbaar de muziek van Kraftwerk nog steeds klinkt ondanks de ouderdom ervan. Anderen zullen er misschien anders over denken, maar naar ons gevoel zijn er weinig sporen van gedateerdheid en oubolligheid te ontwaren op deze plaat. Hun aantrekkelijke mix van humor, vakmanschap en ervaring spreekt heel terecht nog steeds muziekliefhebbers van verschillende generaties aan. Dat James Murphy van LCD Soundsystem erg goed naar Kraftwerk heeft geluisterd, mag bijvoorbeeld blijken als we de synthesizerloop uit 'Home Computer' vergelijken met die van 'Disco Infiltrator'. Voor wie nog moet kennismaken met één van de meest invloedrijke groepen uit de popgeschiedenis is 'Minimum Maximum' dan ook het ideale vertrekpunt.
E-mailadres Afdrukken
 
Kraftwerk

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST