XIII 20

Mayflower Day (Jigounov & Sente)

Marc Bastijns - 02 januari 2012

Jean Van Hammes erfenis raakt verdeeld. Na Thorgal maakt nu ook XIII een nieuwe start. Mayflower Day is alvast een terugkeer in stijl.

Sinds het vorige album weet Jason MacLane hoe de vork aan de steel zit wat betreft zijn rol in de samenzwering van de XX tegen de Amerikaanse samenleving. In zijn geheugen blijven wel nog grote gaten zitten, vooral over de periode voor de samenzwering. Door geavanceerde prikkeltechnieken slaagt hij er nu in zich opnieuw delen van zijn jeugd voor de geest te halen. Jammer genoeg lijken er opnieuw krachten aan het werk te zijn die daar misbruik van willen maken om MacLane zo in diskrediet te brengen. Zij willen stinkende potjes uit het verleden liefst bedekt houden en daarom mogelijke getuigen onschadelijk maken. Jasons jeugd herbergt nog heel wat gevaarlijke mysteries.

Vier jaar na De Laatste Ronde, het laatste deel van XIII door het oorspronkelijke duo van tekenaar William Vance en scenarist Jean Van Hamme, keert XIII dus terug, in handen van een nieuw auteursduo. Scenarist Yves Sente nam enkele jaren geleden al de fakkel van Van Hamme over bij een van diens andere successtrips, Thorgal, en bracht in die reeks de nodige zuurstof. In XIII lukt die operatie voorlopig in beperkte mate. Het aanboren van de jeugd van XIII is zeker een goede vondst die een schat aan mogelijke geheimen blootlegt. Het koppelen van herinneringen uit die tijd aan een wat geforceerde beweging als USAFE en de puriteinen van de Mayflower, komt wel erg snel. Hierdoor is de dreiging minder overtuigend en blijft USAFE nog te zeer een karikaturale samenzwering vol huurmoordenaars en wel erg slechte slechteriken.

Toch stuurt Sente XIII opnieuw in een duidelijker richting. De reeks was in de laatste jaren geëvolueerd naar een chaotisch en onontwarbaar kluwen van verhaallijnen. Elk album vergrootte alleen maar die onduidelijkheid, waardoor de klassieke status van de eerste cyclus van albums gaandeweg aangetast werd. Mayflower Day begint bij een duidelijk status quo en behoedt zich er voor om feiten uit de vorige albums opnieuw in vraag te stellen. Hierdoor kan XIII opnieuw groeien naar het oorspronkelijke niveau van een klassieke complotthriller.

Met tekenaar Youri Jigounov heeft Sente de ideale kompaan gevonden. In 1995 debuteerde de Rus met De Brieven van Krivtsov voor uitgeverij Lombard. Voor dezelfde uitgeverij startte hij in 1996 met de spionagethriller Alfa, op scenario van Pascal Renard en nadien Mythic. Recent nam Jigounov van die laatste het scenario van de reeks over. Nu hij de verkoopstopper XIII op zijn oeuvre kan bijschrijven, valt het af te wachten wat dit voor het ook behoorlijk succesvolle Alfa/i> zal betekenen. In Mayflower Day toont hij zich meteen een waardig opvolger van Vance, met een gelijkaardige stijl waarin echter meer dynamiek zit. Alleen al op grafisch gebied is Mayflower Day een vooruitgang te noemen. De laatste albums die Vance van XIII tekende, toonden al een vermoeide tekenaar die niet meer dezelfde elegantie in zijn personages en decors kon stoppen als in zijn hoogdagen.

Met Mayflower Day maakt XIII dus een geslaagde rentree na het beperkte niveau van de vorige albums. Een terugkeer naar de klassieke status van de reeks is het vooralsnog niet, maar de aanzetten in dit album geven de auteurs in ieder geval alle kansen voor het vervolg.

E-mailadres Afdrukken