Weg (Ephameron & Van Oudheusden)

Marc Bastijns  - 10 november 2010

Van illustrator tot volbloed striptekenaar. De Vlaamse illustrator Ephameron sluit een verbond met de gelauwerde schrijver Pieter Van Oudheusden. Weg is het intrigerende resultaat, dat toch een licht hongergevoel achterlaat.

Bij uitgeverij Bries verschenen enkele jaren geleden al twee boeken met gebundeld illustratiewerk van Ephameron. Onder dit pseudoniem laat Eva Cardon de laatste jaren een steeds diepere stempel na met haar herkenbare werk. In deze bundelingen bleek meteen dat haar werk een sterke affectie met het stripverhaal vertoont. Regelmatig lijken haar illustraties een opvallend verhalend karakter te hebben. Met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren kan ze nu ook bij hetzelfde Bries terecht voor de uitgave van haar eerste stripverhaal, naar een scenario van Pieter Van Oudheusden.

Weg fascineert alleszins. Als volbloed schrijver van kinderboeken (waarvan Mijn Schaduw en Ik en Het Mooie Meisje bekroond werden met een Boekenpauw) vallen de korte verhaaltjes over Beer en Kleine Vos meteen op door hun diversiteit en warmte. Tussen deze korte teksten tekent Ephameron telkens enkele prenten uit het verhaal van een schrijfster die aan een verhaal werkt. Het blijft onuitgesproken wat de band is tussen de dierenverhalen en de schrijfster, maar toch komen er regelmatig parallellen naar boven drijven. Haar gebrek aan inspiratie boven het witte blad lost de schrijfster op door een wandeling door de stad om de gedachten te verzetten en het hoofd vrij te maken. De verbanden tussen de prenten blijven heel associatief en los, en Weg is dan ook allesbehalve een traditionele strip.

Ephameron slaagt erin om haar gekende stijl een narratieve meerwaarde te geven door de inbreng van Pieter Van Oudheusden. Met Love/Pain (2006) en Found+Lost (2009) won ze aan bekendheid binnen de stripwereld, terwijl ze met haar illustratiewerk en deelname aan verschillende collectieve tentoonstellingen ook in de kunstwereld voet aan grond kreeg. Pieter Van Oudheusden mag dan een onverwachte keuze lijken als scenarist voor haar, toch is zijn poëtische inbreng zonder meer geslaagd.

Weg overtuigt echter niet helemaal. Van Oudheusdens teksten en Ephamerons tekeningen staan als een huis en tonen twee bijzonder getalenteerde kunstenaars. Toch slagen ze er onvoldoende in om Weg ook als verhaal voldoende te laten beklijven. Intrigeren doet deze graphic novel alleszins, maar een klein hongergevoel blijkt na het lezen onvermijdelijk.

E-mailadres Afdrukken