Metropolitan 1

Borderline (Bonneau)

Marc Bastijns - 13 september 2010

Het debuut van Julien en Laurent Bonneau imponeert ten dele. Metropolitan intrigeert, maar heeft duidelijke gebreken. Toch is het een veelbelovende start voor dit nieuwe drieluik.

In de Parijse metro ontfermt politieagent Vincent zich temidden van onverschillige pendelaars over medepassagier Alexeï wanneer deze voor zijn ogen ineenzakt. We komen hen allebei opnieuw tegen op een moment in de toekomst; ze lijken een innige band opgebouwd te hebben. Een derde passagier aan boord van de metro blijft vooralsnog zeer mysterieus. Het blijkt een brutale figuur te zijn waarvan de band met de anderen nog niet duidelijk is. Vincent kampt tegelijkertijd met een moeilijke opsporingszaak en we leren dat Alexeï aan het hoofd van een internationaal bedrijf staat.

Veel meer duidelijkheid verschaft dit eerste deel ons nog niet. Het scenario van Julien Bonneau vertoont net te veel hiaten om de nieuwsgierigheid van de lezer te kunnen prikkelen. Bij ons prikkelde het eerder de irritatie. De ambitie om de lezer geen hapklare brok aan te bieden verdient zeker respect bij een debuut, maar we hopen dat het verhaal in de volgende delen duidelijker zal worden zodat ook de motivaties van de personages geloofwaardiger kunnen worden. Zo legden we een verband tussen de titel Borderline en de mentale situatie van de verschillende personages, maar deze link kan evenzeer aan de verwarrende en chaotische vertelstijl te wijten zijn.

Op het tekenwerk van broer Laurent valt weinig aan te merken. Door een dynamische paginaopbouw overtuigt hij vanaf het begin. Met zijn realisme in een vage kleurenstijl bezorgt hij dit album meteen de nodige dosis mystiek. Het is verbazingwekkend dat dit zijn debuut is, want nergens kan je hem betrappen op onvolkomenheden of storende fouten. Metropolitan is zeker een indrukwekkend visitekaartje.

Het tweede deel van de trilogie is aangekondigd voor de komende maanden, zodat het hele verhaal wellicht binnen een jaar al te lezen zal zijn. Hoewel het verhaal nog niet op punt staat en dit het vlot lezen van het album vaker wel dan niet in de weg staat, tonen zowel Laurent als Julien Bonneau de ambitie om strips te maken die niet meteen bij de grijze middenmoot in te delen zijn. In het geval van Metropolitan zijn het dan ook geen loze woorden wanneer we zeggen dat we uitkijken naar wat deel twee en drie van dit drieluik te bieden zullen hebben en in welke richting de auteurs het verhaal zullen laten evolueren. Met Borderline toont uitgeverij Dargaud echter dat ze bij hun zoektocht naar nieuw talent niet alleen voor de platgetreden paden kiezen, en dat op zich verdient applaus.

E-mailadres Afdrukken