De meesterspion (Isabel Kreitz)

Joris Vanden Broeck - 12 juli 2010

Minnaressen, een dubbelleven, véél te veel alcohol, een beetje een hufter, maar ook wat idealistisch. En uiteraard spanning! Zo stellen wij hier al dagdromend ons een leven als spion voor, een klein fantasietje om de berichtgeving over het recent opgerolde Russisch spionagenetwerk in de VS van enige romantiek te voorzien.

In De meesterspion vertelt Isabel Kreitz het verhaal van zo’n spion. "Wars van elk cliché" staat ter aanprijzing op de achterflap van de graphic novel. Vreemd, want ons leek de eigen fantasie net één groot cliché. En laat die fantasie zowat de levensstijl zijn die gehandhaafd wordt door Richard Sorge, de man rond wie De meesterspion opgehangen is.

Al kan daar meteen een geruststelling aan toegevoegd worden. Sorge mag misschien zijn leven als spion op het eerste zicht op clichématige wijze vormgeven, dat maakt datzelfde leven er niet minder boeiend om. De man, zoon van een Duitse vader en Russische moeder, vertoeft tijdens de Tweede Wereldoorlog als journalist in Japan, waar hij kind aan huis is op de Duitse ambassade. Dit geeft Sorge de kans om de Russen op de hoogte te houden van zowel de Duitse als Japanse plannen.

Klinkt inderdaad behoorlijk cliché, maar met De meesterspion heeft Kreitz een intrigerende en meeslepende graphic novel gemaakt. Kreitz, die geldt als een van de grootste hedendaagse Duitse stripauteurs, maakte eerder indruk met werk als Waffenhändler en Die Leidenschaft des Herrn Lühr. De Duitse weet hoe ze een verhaal boeiend moet brengen: het zijn in dit geval de betrokkenen zelf die, jaren later, terugblikken op de gebeurtenissen van 1941.

In broze zwartwit-potloodtekeningen ontstaat op die manier een schets van een turbulente periode in het leven van een intrigerende persoonlijkheid. De Sorge uit De meesterspion heeft immers echt bestaan en de hier weergegeven feiten stemmen in grote lijnen overeen met de historische werkelijkheid.

Daarmee wordt een beetje een vergeten aspect uit de Tweede Wereldoorlog opnieuw onder de aandacht gebracht. In het Verre Oosten woedde de oorlog net zo goed: zelfs zonder frontlinie of bezetting was het onmogelijk om in het Japan van 1941 niet meegesleept te worden door de opeenvolging van historische gebeurtenissen. De Japanners maakten zich op om hun steun aan nazi-Duitsland in de praktijk te brengen en de in Japan aanwezige Duitsers zaten in het oog van de storm: gekneld tussen de druk uit Berlijn om Japan te bewegen een front tegen Rusland te openen en de Japanners zelf, die zich niet zo gemakkelijk een marsrichting lieten uitsturen.

Ontsnappen in feestgedrag blijkt in zo’n situatie de enige mogelijke oplossing, wat zowel door het ambassadepersoneel als de melancholieke Sorge op een eigen manier wordt ingevuld. Een noodlottige afloop lijkt dan ook voor alle betrokkenen onvermijdelijk.

Met De meesterspion levert Kreitz een fraai staaltje boeiende geschiedschrijving af dat ook voor wie zich niet op obsessieve wijze met de historiek van de laatste wereldoorlog bezighoudt intrigerend en zelfs meeslepend is. Kreitz kwijt zich met zorg van haar taak en slaagt er wonderwel in om de romantiek die rond het spionnenbestaan hangt te verzoenen met de persoonlijke drama’s die daar onvermijdelijk het gevolg van zijn. De meesterspion een aanrader noemen, zou dan ook een understatement zijn.

E-mailadres Afdrukken
 
De meesterspion (Isabel Kreitz)
Oog & Blik / http://www.oogenblik.nl
Tekeningen: Isabel Kreitz
Scenario: Isabel Kreitz
www.oogenblik.nl
www.debezigebij.nl

Advertentie
Banner
Advertentie