Makabi 1

Baboesjka (Neuray & Brunschwig)<br>Charly 10

Engel (Magda & Lapière)

Maarten van Meer - 01 juni 2002

Het is zomer. Tijd om naar het strand te trekken en die dikke boeken, die al lang in de kast staan, eindelijk te lezen. Een strip leest anders ook leuk op een zomers strand, zo moeten ze bij Dupuis gedacht hebben, want hun zomeroffensief mag er wezen. Vooral in hun Spotlight-collectie verschenen enkele leuke dingen.

De nieuwe Largo Winch heeft u al. U mag het toegeven, we zullen het niet verder vertellen. Tegelijk met het twaalfde deel uit die succesreeks, lanceerden ze bij Dupuis ook een nieuwe reeks en een restyling van een wat ingedommelde reeks. Makabi van topscenarist Brunschwig (hoewel hij hier niet zo bekend is) is de nieuwe op de stripkaart en het vreemde kind Charly is in zijn puberteit aanbeland.

Scenarist Luc Brunschwig verkoopt over de taalgrens hopen albums van zijn succesreeks De macht der onschuldigen, dat in het Nederlands verscheen bij de elfendertig halve uitgeverijen van Ronny Matton, waardoor het zo goed als onmogelijk is om de reeks in vertaling te vinden. Met Makabi zorgt Dupuis ervoor dat het talent van deze scenarist ook te genieten valt voor de Nederlandstalige stripliefhebber.

Het gaat om een thrillerreeks die draait rond de vrouwenhandel in het vroegere Oostblok (kan men bij deze afspreken dat de gegevens vrouwenhandel en het vroegere Oostblok voldoende uitgemolken zijn?). Zena is met haar dochtertje op de vlucht voor maffia-achtige heren. De FBI-agent die met de zaak bezig is, vraagt Lloyd Singer om zich over hen te ontfermen. Singer is eigenlijk boekhouder bij het FBI, maar blijkt meer in zijn mars te hebben dan dat. Dit is het eerste deel, dus het is nog wat vaag waar Brunschwig met de reeks naartoe wil. Hij neemt zijn tijd om de personages en de intrige te introduceren, dus de vaagheden uit dit eerste album zullen waarschijnlijk wel in volgende albums uitgeklaard worden.

Baboesjka is een zeer onderhoudende thriller en de kracht van het verhaal ligt in de geloofwaardigheid. Actiescènes worden afgewisseld met zeer gewone menselijke situaties, waardoor de personages beter uit de verf komen. Toch voel je je als lezer niet helemaal bevredigd als je het album opzij legt. Dat heeft vooral te maken met de vrij potsierlijke introductie van het hoofdpersonage (Makabi) aan het einde van het album. De tekeningen zijn behoorlijk, maar ook niet foutloos. Het geheel geeft de indruk iets te snel ineen geflanst te zijn. Voorlopig krijgt Makabi echter absoluut het voordeel van de twijfel, maar het tweede deel lost hopelijk de verwachtingen iets meer in. Bij Le pouvoir des innocents heb je ook pas na deel 2 door dat je een goede reeks aan het lezen bent, dus er is absoluut niets verloren.

Het tiende deel van Charly luidt een flinke verandering in. De serie ziet er grafisch anders uit (nieuwe inkleurster en coverlay-out) en Charly zelf is intussen 16 geworden. De serie begon ooit met het verhaal van een stuk moorddadig speelgoed dat bezeten was door ‘Kapitein Bliksem’ en hoe de jonge Charly (een kleuter) daardoor ook zeer gewelddadig werd. Intussen is gebleken dat hij een medium is en probeert hij een iets normaler leven te leiden. Hij gaat fuiven, komt een schoon madam tegen en verliest zijn maagdelijkheid. Intussen wordt Parijs echter ook opgeschrikt door een reeks brutale moorden op 16-jarige jongens. Charly lijkt een sleutel in het onderzoek.

Het verhaal is vrij simpel en zelfs voorspelbaar, maar Lapière geeft het een degelijke montage mee. Dit zorgt samen met de zoals steeds zeer verzorgde tekeningen van Magda en de geslaagde inkleuring voor een meeslepende sfeer. Charly heeft het altijd van die lichte griezelsfeer moeten hebben, maar is net daarom zo een boeiende vreemde eend in de bijt. Het is alleszins geen topreeks, maar wel een van de betere middenmoters.

E-mailadres Afdrukken