Box 1 & 2 (Mounier)

Marc Bastijns - 22 maart 2010

Box begint als een vakkundig opgebouwde thriller. Uitgeverij Saga gooit meteen twee delen op de markt. Succes lijkt verzekerd.

De doos uit de titel is een vreemd voorwerp met eigenaardige eigenschappen. Hij lijkt verantwoordelijk voor ziekten en bijzondere gaven bij mensen die te dicht in de buurt komen. In deze twee eerste delen van de reeks volgen we de box langs verschillende werelddelen. Verschillende inlichtingendiensten tonen een meer dan gezonde interesse in dit potentiële wapen. Hoofdfiguren Erica en Anton zijn twee van de toevallige passanten die te maken krijgen met Box. Erica is een danseres die als gave haar omgeving lijkt te kunnen beïnvloeden, terwijl Anton als burger ingeschakeld wordt voor een undercover opdracht.

Echt origineel kunnen we deze nieuwe creatie van Alain Mounier niet noemen. De reeks is heel klassiek van opzet en ook Mouniers realistische tekenstijl is er één van dertien in een dozijn. Toch bewijst de auteur meteen zijn vakkundigheid door een energieke opbouw van zijn verhaal. Met zijn jarenlange ervaring weet hij als geen ander de spanning te doseren. In Vlaanderen kreeg Mounier hoofdzakelijk bekendheid door zijn reeksen Dock 21 (op scenario van Rodolphe) en Exit (op scenario van Bernard Werber). Zijn debuut maakte hij al in de jaren ’80 toen hij in hoofdzaak erotische strips maakte onder het pseudoniem Ardem. Ook nu nog gebruikt hij af en toe deze vermomming om pikante verhalen van beelden te voorzien.

Als scenarist kenden we Alain Mounier nog niet eerder. De Fransman begon in 2006 aan Box en rondde de reeks recent af met het derde deel. Dat ligt nog te wachten op een vertaling. Met Dock 21 ontving hij heel wat lof van pers en publiek. Met Box valt dat voorlopig niet te verwachten, wegenseen plot die we al te vaak de revue zagen passeren op televisie of in een film. Naast zijn eigen werk levert Mounier ook regelmatig een album af voor populaire conceptreeksen als De Tien Geboden van Frank Giroud of Empire USA van Stephen Desberg.

Het laatste jaar heeft de kleine Brugse uitgeverij Saga een heuse metamorfose doorgemaakt. Van een fonds dat enkel bestond uit portfolio’s voor verzamelaars en illustratieboeken van bekende stripauteurs hebben ze zich uitgebreid tot een klein maar specifiek fonds voor de liefhebbers van klassieke fantasy-verhalen en historische strips. Zo vond de populaire reeks Vae Victis van Jean-Yves Mitton er een nieuw onderdak na het faillissement van Talent. Opmerkelijk is deze Box dus voorlopig niet, maar voor de liefhebbers van een losweg ontspannend stripverhaal heeft de strip zeker voldoende argumenten in huis om te overtuigen.

E-mailadres Afdrukken