Pluto 1 (Urasawa)

Marc Bastijns - 21 december 2009

De Hitchcock van het stripverhaal slaat weer toe. Naoki Urasawa brengt met Pluto een eerbetoon aan Osamu Tezuka. Diens Astroboy diende als basis voor deze zinderende SF-thriller.

In een alternatieve toekomst voor Europa leven robots en mensen zij aan zij. Wanneer op korte tijd twee van de meest gesofisticeerde robots vernietigd worden, vermoedt Europol dat er meer aan de hand is. Hun topinspecteur Gesicht wordt ingeschakeld om deze vreemde incidenten te onderzoeken. Hij komt er achter dat beide moorden samenhangen en dat ook zijn eigen voortbestaan op het spel staat. Urasawa zet weerom meesterlijk zijn pionnen uit voor wat een complexe en meeslepende thriller belooft te worden. Het uitgangspunt van deze reeks zijn de personages die Osamu Tezuka (Boeddha, Ode aan Kirihito) voor Astroboy schiep. Urasawa kiest echter voor het nevenpersonage Gesicht om in Pluto de hoofdrol op zich te nemen. Tezukas creaties zijn overigens in erg capabele handen.

De afgelopen jaren is de naam van Naoki Urasawa naar ongekende hoogten gestegen. Internationaal verschijnen zijn manga steevast met veel succes en ook de anime-adaptaties blijven niet onopgemerkt. Steeds meer stripliefhebbers die door de band genomen afkerig staan tegenover het fenomeen ‘manga’, lijken Monster (zopas verscheen het laatste deel in vertaling) en 20th Century Boys in toenemende mate wel te smaken. Urasawa lijkt er geen moeite mee te hebben om spanning te creëren in zijn verhalen. Tegelijk boeien ook zijn personages meer dan in het klinische raadspel-in-stripvorm Death Note.

In dit eerste deel van Pluto gebeurt naar goede gewoonte al heel veel, maar merkten we toch ook al dat weerom niets zal blijken te zijn wat het nu lijkt. Ook het tekenwerk is van de kwaliteit die we stilaan verwachten van deze mangaka: uiterst leesbaar en zonder franjes. Tegelijk spreekt zijn sobere stijl heel wat Europeanen aan die afkerig staan tegenover de hoogst emotionele en vaak hyperkinetische stijl in manga.

Van Pluto is recent het achtste en laatste deel in Japan verschenen. Hopelijk slaagt Glenat er hier beter in om de snelheid in de vertalingen te houden, een van de redenen waarom 20th Century Boys in ons taalgebied voorlopig niet het succes van Monster kan evenaren. In Japan startte overigens met Billy Bat alweer een nieuwe thriller van Urasawa in samenwerking met Takashi Nagasaki. Zo blijft hij wellicht de komende jaren ook op het voorplan van de internationale stripscène acteren. Met Pluto toont hij alleszins opnieuw aan waarom zijn schare aan slaafse volgelingen nog steeds blijft toenemen.

E-mailadres Afdrukken