Prins Valiant

1937-1938 (Foster)

Marc Bastijns - 19 januari 2009

Erfgoed is hot, ook in stripland. Silvester begint met een integrale uitgave van Hal Fosters Prins Valiant. Het eerste deel zet alvast de toon.

In de geschiedenis van het beeldverhaal nemen een aantal auteurs en verhalen een prominente plaats in, waar ter wereld je je ook bevindt. Hal Foster met zijn Prins Valiant is daar zeker één van. De sierlijkheid en perfectie van zijn tekenwerk inspireren ook bijna 30 jaar na zijn dood nog tal van aspirant-tekenaars. Uitgeverij Silvester heeft dan ook besloten om de Valiant-verhalen die Foster tussen 1937 en 1971 zelf tekende en schreef integraal te vertalen en uit te brengen in een prachtig, luxueus formaat. De reeks zal bestaan uit 18 delen, die in een groot formaat hardcovereditie gepresenteerd zullen worden. Met dit eerste volume, dat de jaren 1937 en 1938 beslaat, wordt de toon alvast gezet. Prins Valiant en zijn schepper kunnen ons alleen maar tot eerbied stemmen voor zoveel talent.

Valiant, prins van Thule, verblijft in ballingschap met zijn familie. Hij droomt echter van grootse avonturen met Koning Arthur en de legendarische ridders van de Ronde Tafel. Hij trekt als jonge knaap dan ook naar Camelot en begint daar aan een roemrijk leven. In dit eerste deel maken we meteen kennis met ridder Gawain en het Zingende Zwaard, twee belangrijke elementen in de verhalen van Valiant. Valiant leert ook de liefde kennen, in al zijn romantische wreedheid. Foster heeft zich voor Prins Valiant duidelijk laten inspireren door de romantische verhalen over de nobele ridders. Vandaag grijpt men in arthurbewerkingen steeds vaker terug naar de oorsprong van die verhalen uit de vroegste middeleeuwen, waar romantiek er nog niet aan te pas kwam. Voor Hal Foster kwam die evolutie duidelijk veel te laat. Hij staat nog midden in de klassieke interpretatie.

Het is prachtig om te zien hoe het tekenwerk in dit eerste deel evolueert. In de eerste bladzijden houdt Foster zich duidelijk nog in en zoekt hij nog naar de juiste weergave voor zijn figuren. Na zijn mythische werk voor de Tarzan-comic was Prins Valiant immers zijn eerste eigen creatie. Na slechts een tiental bladzijden merken we echter dat de details spectaculair toenemen, samen met indrukwekkende decors en dynamische actiescènes. Ook de inkleuringen uit deze heruitgave zijn die van de oorspronkelijke uitgave. De tinten zijn steeds zacht, maar nergens flets. Hal Foster tekent buitengewoon realistische mensenfiguren en we merkten tijdens het lezen dan ook voortdurend waarom hij zo’n tijdloze bron van inspiratie is voor zijn vakgenoten.

Bij de heruitgave van een klassiek werk als deze Prins Valiant, hoort natuurlijk ook een degelijke inleiding die de strip kadert. Hier scoort Silvester bijzonder goed. Dit eerste deel bevat een biografie van Foster en ook een uitgebreide reeks van nota’s bij de verhalen uit dit eerste deel. Afbeeldingen van oude tijdschriftcovers, fotomateriaal dat als voorbeeld voor bepaalde prenten diende; alles in deze inleiding maakt nogmaals duidelijk (voor zover dat nog nodig zou zijn) dat Prins Valiant een monument van een stripverhaal is. We hopen dat Silvester bij het tweede deel ook de ’Prince’ op de zijkant zal corrigeren. Een schoonheidsfoutje als dit verhindert echter zeker niet dat Prins Valiant opnieuw springlevend is, net als de nagedachtenis aan zijn fenomenale schepper Hal Foster.

E-mailadres Afdrukken