Baal (Lambour)

Marc Bastijns - 05 januari 2009

Sinds een jaar geeft KSTR jonge auteurs de mogelijkheid een eigen graphic novel te publiceren. Ludovic Lambour is de nieuwste in de rij. Zijn debuut Baal overstijgt de 200 pagina’s.

In de Verenigde Staten volgen we twee verhalen die schijnbaar los van elkaar plaats vinden. Eric Haydens zus overlijdt na een tragisch ongeluk. Bij haar begrafenis komt Eric erachter dat hij een neefje heeft. Eric wil zich ontfermen over Melvin, maar dan verdwijnt die uit zijn weeshuis. Naar verluidt ontvluchtte hij het weeshuis, maar op zijn zoektocht stoot Eric op sporen die een heel andere, donkere kant opwijzen. Aan de andere kant vertelt Ludovic Lambour dan weer het verhaal van soldaat Matthew Duncan. Na de Golfoorlog in de jaren ’90 wil hij met zijn grote liefde Sarah een nieuw leven opbouwen. Hij werkt aan een deal waarmee hij de middelen zal krijgen die hun de kans moeten geven opnieuw te beginnen. Helaas gaat die deal jammerlijk fout. Op het kruispunt van hun verhalen komen Eric en Matthew elkaar dan tegen, op een weg die leidt naar een gewelddadige sekte.

Debutant Ludovic Lambour maakt indruk, zoveel is zeker. Baal is een complex gestructureerde, maar helder vertelde graphic novel. 215 pagina’s lang bouwt hij zorgvuldig de spanning op en laat ons voortdurend in het ongewisse over het lot van Melvin en Sarah. Aan het einde gaat hij wel wat uit de bocht met de beschrijvingen van de sekte. Na de beklijvende en realistische passages tijdens de twee afzonderlijke verhaallijnen van Eric en Matthew, contrasteert de ontknoping nogal fel door haar sensationele en B-filmachtige allures.

Gelukkig sluit Lambours sterk gearceerde maar realistische tekenstijl perfect aan bij dit donkere verhaal. De kleuren blijven jammer genoeg wat te zeer steken in het artificiële en overtuigen allerminst. Lambour studeerde af als grafisch kunstenaar aan de Ecole des Arts Déco in Straatsburg en kreeg als jong talent eerder al een erkenning op het stripfestival van Angoulême. Tijdens zijn studies werkte hij al aan Baal. Oorspronkelijk waren de drie hoofdstukken overigens gepland als een drieluik, maar uiteindelijk is het toch één krachtige one-shot geworden, opgedeeld in drie hoofdstukken.

De collectie KSTR heeft opnieuw haar taak waargemaakt. Met Ludovic Lambour hebben ze een ambitieus jong talent ontdekt en een forum gegeven. Op korte tijd is de collectie redelijk incontournable geworden in de Franse stripwereld. Lambour zelf beschikt bovendien over een krachtige, eigen stem en heeft met Baal een debuut gemaakt waarop hij en zijn uitgever best trots mogen zijn.

E-mailadres Afdrukken