Neon Genesis Evangelion 1

De engelen vallen aan (Sadamoto & Gainax)

Marc Bastijns - 14 april 2008

Momenteel overspoelen vertaalde manga’s steeds meer onze winkels. Daarbij toont manga zich als een bijzonder veelzijdig beestje dat niet te vangen is binnen één bepaald genre. Met Neon Genesis Evangelion kunnen nu ook wij kennismaken met één van de Japanse klassiekers.

De band tussen manga en anime is bijzonder hecht. Anime is eigenlijk de Japanse term die duidt op een tekenfilm, terwijl manga op hun variant van het stripverhaal doelt. Heel wat manga’s zijn gebaseerd op een anime of werden na hun verschijnen omgewerkt tot een film. Bij Neon Genesis Evangelion is die band ook complex. Manga en anime werden quasi tegelijk ontwikkeld en uitgebracht, waardoor het moeilijk te zeggen valt welke er nu eigenlijk eerst was.

In 2015 is het 15 jaar geleden dat een grote meteoriet insloeg op de aarde en het leven hier voorgoed veranderde. Plots verschijnen de ‘Engelen’ ten tonele. Deze vechtmachines komen uit het niets en vernietigen alles wat op hun pad verschijnt. Niemand kent hun achtergrond of hun bedoelingen, het enige wat telt is het opbouwen van een verdediging. Zo wordt de ‘Evangelion’ ontwikkeld, een vechtrobot die op een spitsvondige manier verbonden wordt met een mens die de robot niet alleen bestuurt, maar hem ook echt wordt. Ikari Shinji is een opgroeiende jongen die ongewild in het midden van het project Evangelion terecht komt. Daar ziet hij zijn vader terug, die de touwtjes van het project erg strak in handen houdt. Al snel blijkt dat Shinji de redder van de wereld zal moeten worden.

Neon Genesis Evangelion is een typisch voorbeeld van de Shonen Manga, het genre dat zich vooral richt op jongens. Het album staat strak van de paginalange gevechten tussen de Evangelion en de Engel. Het valt daarbij op dat de auteur soms zijn controle wat verliest, waardoor de gevechten verzanden in chaotische draaikolken. Anderzijds slaagt Yoshiyuki Sadamoto er toch maar in om in dit inleidende deel heel wat spanning en verwachting te stoppen. We voelen dat er een groots en spectaculair verhaal op ons ligt te wachten. Het apocalyptische gegeven doet bij wijlen ook denken aan het grootse Akira van Katsuhiro Otomo.

Uitgeverij Glenat heeft met deze nieuwe reeks dus zeker een veelbelovende nieuwe titel aan haar mangafonds toegevoegd. Toch blijft ons die Japanse cultuur toch verbazen. De mentale terreur die de volwassen helden aan de kleine Shinji opdringen, danst regelmatig op de grens van de wansmaak. Voor het overige valt dit eerste deel van Neon Genesis Evangelion zeer te smaken.

E-mailadres Afdrukken