De Adelaars van Rome 1

Eerste boek (Marini)

Marc Bastijns - 18 februari 2008

Voor het eerst waagt Enrico Marini zich ook zelf aan een scenario. Gezien ’s mans grote populariteit werd deze Adelaars van Rome dan ook met de nodige bombarie aangekondigd. Ontgoochelen doet hij niet, maar verrassen evenmin.

Met De Aasgieren, Gypsy en De Schorpioen heeft de Zwitserse tekenaar Enrico Marini zich de afgelopen jaren naar de top van de realistische tekenaars gewerkt. Zijn vloeiende, sensuele lijn maakt van elk avontuur een film op papier. Hij werkte al vroeg in zijn carrière samen met scenaristen als Jean Dufaux (voor De Aasgieren) en Stephen Desberg (voor De Schorpioen en het tweeluik De Ster van de Woestijn). Zo werd Marini één van de sterhouders in het fonds van uitgeverij Dargaud. Nu zet hij met de historische strip De Adelaars van Rome ook zijn eerste stappen als scenarist.

Armamer is een Gallische prins die als gijzelaar door de oprukkende Romeinen mee wordt genomen naar Rome. Daar zal hij een opleiding krijgen van Titus Valerius Falco, een oud-militair met een stalen discipline. In die opleiding krijgt Armamer Falco’s rebellerende zoon Marcus aan zijn zijde. Armamer en Marcus zijn twee uitgesproken karakters die botsen maar langzaamaan toch naar elkaar toe groeien. Zo ontstaat een onwerkelijke vriendschap die bijna doet denken aan die van Frank en Frey uit de gelijknamige Disney-film. Dit album bevat daarenboven alle klassieke elementen die een goed avonturenverhaal moet bevatten. Voor een debuut brengt hij het er dan ook best goed van af.

Op tekengebied hoeft Marini natuurlijk van niemand lessen te krijgen. Zijn tekenwerk is doorheen de jaren verder gerijpt en heeft een klasse bereikt die slechts weinig realistische tekenaars vandaag de dag nog kunnen halen. Hij verzorgt daarnaast ook zelf de inkleuring van zijn albums, wat de hoge productie én constante kwaliteit al helemaal uitzonderlijk maakt. Voor De Adelaars van Rome heeft Marini zich ongetwijfeld diep moeten inwerken in de referentiewerken van die periode. Een verklarende woordenlijst aan het einde van het album hoort natuurlijk ook thuis in een historisch verhaal dat zichzelf serieus neemt.

Het plaatje klopt dus helemaal. Spanning, avontuur, humor, erotiek, dit eerste deel bevat het allemaal. Marini heeft alle elementen bovendien uitstekend gedoseerd, zodat De Adelaars van Rome erg vlotjes wegleest. Het enige negatieve dat we toch moeten melden, is dat het album nergens dat ietsje meer heeft wat we toch verwachtten van een nieuwe reeks van Enrico Marini. De man volgt net iets te getrouw de begane paden en vermengt elementen die allemaal al wat te bekend zijn om echt te verrassen. Het einde van dit album doet bovendien vrezen dat het vervolg er één zal zijn van de meest logische weg. Hopelijk durft de auteur het toch aan om in de volgende delen wat meer risico’s te nemen, zodat we nog net dat tikje verder op de tip van onze stoel zullen zitten.

E-mailadres Afdrukken