Geheimen

Samsara 1 (Faure & Giroud)

Marc Bastijns - 17 oktober 2007

De vorige albums die Frank Giroud voor de reeks Geheimen schreef, hadden allemaal als centrale thema een geheim dat een bepaalde familie of persoon verscheurde. Ook in Samsara keert dit gekende recept terug. Met de prachtige tekeningen van Michel Faure maakt Giroud er één van de sterkste albums uit de reeks van tot nu toe.

Elisabeth Griffith richt in het Manchester aan het einde van de 19de eeuw een schooltje in dat arme kinderen een kans probeert te geven om hogerop te klimmen. Deze ’New School’ heeft echter ook tal van tegenstanders in de gevestigde aristocratie. De school wordt dan ook uit zijn gebouw gezet, en bij gebrek aan middelen moeten de lessen gestaakt worden. Elisabeth gaat gedreven op zoek naar geldschieters, maar komt zo onverwacht een gewelddadige episode uit het leven van haar ouders op het spoor. Dat spoor leidt haar naar India.

Met tekenaar Michel Faure kwam scenarist Giroud bij een ervaren rot terecht. In de jaren 80 en 90 verwierf hij reeds een zekere bekendheid met zijn historische reeks De Zoon van de Arend. Nadien verhuisde hij naar uitgeverij Glénat, waarvoor hij met Makyo twee reeksen opstartte. Elsa (3 delen) en De Schilderleraar (3 delen) bevestigden Faure als een begenadigd tekenaar die net als enkele collega’s (Hermann, Rosinski) de stap naar een meer geschilderde stijl zette. Hij tekende voor Frank Giroud eerder al het negende deel van diens successtrip De Tien Geboden. Voor Samsara haalt hij nog eens het onderste uit de kan en tovert 78 feërieke pagina’s tevoorschijn die tintelen van zo veel kleurenpracht.

In de andere reeksen binnen Geheimen slaagt Giroud er telkens weer in om op een overtuigende manier een situatie te schetsen en ook de personages overstijgen bij hem het bordkarton. In Samsara is dat niet anders. Hij kiest voor het minder populaire Manchester als eerste locatie. De grijze uitzichtloosheid van het leven daar contrasteert perfect met de dynamische (en dodelijke) levendigheid van India. Hij introduceert ook een uitgebreid scala aan personages die echter afzonderlijk perfect huin eigen karakter krijgen.

Aan het einde van dit eerste deel vertrekt Elisabeth zelf naar India, haar familie en haar geheimen achterna. Tegelijk hoopt ze op een oplossing voor haar ’New School’. Samsara 1 is zowel een meeslepend menselijk drama als een treffend tijdsbeeld van een periode op de rand van de twintigste eeuw. Het afsluitende album van het tweeluik belooft dus alle goeds. We zetten er dan ook geld op in dat Faure en Giroud de verwachtingen zullen inlossen.

E-mailadres Afdrukken