Plunk 1

I Love Plunk (Cromheecke & Letzer)

Marc Bastijns - 13 juni 2007

Tien jaar geleden verdween de absurde stripklassieker Tom Carbon uit het weekblad Robbedoes. Nu zijn Luc Cromheecke en Laurent Letzer opnieuw aan zet bij uitgeverij Dupuis. Met Plunk pakken ze het heel wat ambitieuzer aan.

Luc Cromheecke is één van die auteurs die ondanks lovende kritieken en een groep trouwe liefhebbers, nooit echt leek te kunnen doorbreken. Dit lag grotendeels aan hemzelf, zoals hij ook maar al te goed beseft. Als beginnend auteur kreeg hij met Taco Zip en Tom Carbon meteen de kans om bij een grote uitgeverij én in een prestigieus tijdschrift te kunnen publiceren. Samen met studiegenoot Laurent Letzer liet hij het zich allemaal welgevallen, maar vergat echter regelmatig dat er aan een strip ook hard gewerkt moet worden. Bij Plunk zullen Letzer en Cromheecke die fout niet meer maken.

De auteurs tekenden een contract voor vijf jaar bij Dupuis en zijn vast van plan om elke week een Plunk te maken voor Spirou. Deze magenta (zeg niet zo maar roze!) alien kwam voor het eerst voor in een bijdrage die de beide heren in volle Tom Carbon-periode maakten voor het Belgisch Centrum van het Beeldverhaal. Nadien dook hij op in de Taco Zip strips, waar hij één van de meest populaire personages werd. Zijn onevenaarbare domheid en de gave om werkelijk alles met de ogen van een alien te zien, vielen meteen in de smaak bij de op humor beluste stripfan.

In de paginagags die Cromheecke en Letzer voor het eerst bundelen in I Love Plunk, keren ze terug naar de oorspronkelijke Plunk, een figuur die zonder veel te zeggen de wereld ontdekt. Zijn verwondering geeft telkens weer aanleiding tot geslaagde gags. Verder genieten de auteurs er ook van om het medium strip te verkennen. Vele grappen zijn dan ook experimenten met de conventies van het beeldverhaal. Door de felle kleuren en Cromheeckes toegankelijk tekenwerk blijft Plunk echter boven alles ook leesbaar voor elke leeftijd.

Het verschijnen van dit eerste album gaat overigens gepaard met een serieus promotie-offensief van zowel de auteurs als de uitgeverij. Cromheecke bestookt al geruime tijd het internet met dwaze photoshop-collages die één na één de bedoeling hebben de figuur en de strip Plunk zo ruim mogelijk verspreid te krijgen. Ook in de strip zelf lachen de auteurs regelmatig met de marketing-technieken.De collages parodiëren internetspam dan ook naar hartelust.

Dupuis zelf heeft voor de lancering van dit eerste deel zelfs een Plunk themanummer van Spirou op de markt gebracht, en ook de site van het tijdschrift bulkt van het groen en magenta. In Frankrijk zijn de eerste reacties alvast erg positief, nu wordt het afwachten wat het Robbedoesloze Vlaanderen zal doen. In ieder geval is het goed dat er weer eens wat Vlaams en Brussels (Laurent Letzer is een tweetalige Belg par excellence) stripgeweld in Frankrijk kan huishouden. Hopelijk verdienen ze er terloops ook bakken ‘smurkiaanse foepies’ mee.

E-mailadres Afdrukken