Nakazawa

Gen Barrevoets in Hiroshima: 10. Nooit opgeven

7.0
Marc Bastijns - 28 september 2015

Met dit tiende deel is de klassieke reeks van Keiji Nakazawa volledig beschikbaar in vertaling. Nooit opgeven is een waardig slot voor deze manga uit de jaren zeventig. Deels gedateerd, maar nog even beklijvend als jaren geleden.

Gen Barrevoets in Hiroshima is een van de absolute klassiekers van het Japanse stripverhaal. Auteur Keiji Nakazawa deed in deze tiendelige reeks verslag van zijn eigen ervaringen met de vernietigende kracht van de atoombom die in 1945 Hiroshima trof. Hij verloor toen zijn vader en jongere broer en kort nadien ook zijn zus. Nakazawa bleef alleen achter met zijn moeder en een huizenhoog trauma om te verwerken. In 1966 besloot hij zich volledig te wijden aan het maken van strips, met Gen Barrevoets in Hiroshima als duidelijk hoogtepunt en centrum van zijn oeuvre. Hij werkte aan de reeks in de jaren zeventig, wat wel te merken is aan de oubollige tekenstijl.

Inhoudelijk is deze reeks hoegenaamd geen oubollige of nostalgische bedoening. Nakazawa verbloemt de gruwel van de bom en de uitspattingen van de mensen achteraf helemaal niet. Zijn werk is evenzeer een aanklacht tegen de militante houding van Japan en de keizer tijdens de oorlog en de lakse houding die vele Japanners ten opzichte van hun leiders aannamen. In dit tiende en afsluitende deel vindt Gen stilaan enige genoegdoening en staat hij aan de poort van een toekomst als talentvol schilder. De effecten van de oorlog en de bom blijven nog nawerken, maar belanden toch stilaan meer op de achtergrond. Net die overgang maakt Gen Barrevoets in Hiroshima tot een bijzondere reeks. Nakazawa beperkt zich niet tot de gruwel van de bom en de directe nasleep; hij trekt zijn verhaal open naar de invloed van de oorlog op een hele maatschappij, tot vele tientallen jaren na het einde ervan. Zo benadrukt hij de langdurige gevolgen van een dergelijke gewelddaad op een heel volk.

Zoals wel vaker in oudere manga vermengt Nakazawa op een wat vreemde manier gruwel en humor in zijn werk. In combinatie met de bolle tekenstijl is het nu en dan moeilijk in het realistische karakter van het verhaal te blijven geloven. Toch zijn de geweldscènes in dit album helemaal niet knullig of absurd. Op die momenten toont Nakazawa zijn figuren op hun donkerst. Bovendien sluit zijn werk op die momenten heel sterk aan bij de donkere toon van zijn schokkende relaas. Heel wat van zijn ander werk was sterk gebaseerd op de bom op Hiroshima. Tot aan het einde van zijn carrière bleef hij een vervolg op Gen Barrevoets in Hiroshima overwegen. Uiteindelijk is het hem door een zware ziekte niet meer gelukt. Zo moest hij in 2009 stoppen met het maken van strips en overleed hij ten slotte in 2011. Nu is zijn meesterwerk ook volledig beschikbaar in het Nederlands, zodat hij eindelijk ook hier de erkenning kan krijgen die hij verdient.

E-mailadres Afdrukken