Venderbosch

KSX

6.0
Marc Bastijns - 06 juli 2015

Grafisch vormgever Roel Venderbosch debuteert met een eerste stripalbum. KSX is echter vooral duidelijk een product van een vormgever. Het album bulkt van de inventiviteit, maar het leven ontbreekt.

Met KSX maakte Roel Venderbosch een spitse aanklacht tegen de huidige maatschappij waarin consumptie meer en meer bepaald wordt door een goed imago en het verkopen van gebakken lucht, eerder dan de kwaliteiten van het product. Josef Sechs is directeur van KSX, een internationaal bedrijf in luxegoederen en van bij het ontstaan in handen van de familie Sechs. Nu Josef in het ziekenhuis ligt, is het aan zoon Max om de lancering van de nieuwe catalogus van KSX in goede banen te leiden. De relatie tussen vader en zoon staat echter om meerdere redenen onder spanning. In de vorm van een catalogus brengt Roel Venderbosch ons het verhaal van Max Sechs, zijn ambities en frustraties.

Het minste wat je van KSX kan zeggen, is dat het een opvallende strip is. De strakke stijl en uitbundige pagina's doen al vermoeden dat hier een vormgever aan het werk is. De tekenstijl zoals Venderbosch die in KSX hanteert, is ons toch wat te afstandelijk en te kil voor het langere werk van een graphic novel. Venderbosch trapt in de val waarin ook Erik De Graaf (niet toevallig ook een begenadigd vormgever) terechtkwam in zijn eerdere stripwerk. Alles oogt net te clean en afgelikt om nog levendig te zijn, om emotie te bevatten. Nochtans bewijst Venderbosch op zijn blog dat hij ook andere stijlen beheerst die minder glad zijn. Ook het idee om een verhaal te vertellen in de vorm van een catalogus, blijft toch wat gekunsteld aanvoelen. Tegelijk is het genieten om de vormelijke durf en expressie in KSX te zien, maar anderzijds schiet de persoonlijke betrokkenheid bij de personages er toch wat bij in.

KSX is zonder twijfel een graphic novel die bulkt van de ambitie. Roel Venderbosch heeft er zijn expertise in andere domeinen, zoals vormgeving en de commerciële illustratie, volop in verwerkt. Als strip valt KSX echter wat mager uit. Nochtans biedt de verhouding tussen vader en zoon Sechs een interessante spanning tussen generaties. Waar Josef het succes van vandaag wil bestendigen en het bedrijf continuïteit wil geven, ziet Max de tekortkomingen van het huidige systeem en wil hij maar al te graag zijn eigen stempel drukken op het succesverhaal van KSX. Die spanning is de voedingsbodem voor een familiedrama met een duidelijke inzet. Jammer genoeg kan dat drama niet ten volle tot uiting komen door de eerder vermelde beperkingen. Hopelijk laat Roel Venderbosch in een volgend verhaal de te strakke stijl varen en kiest hij een stijl die meer leven toelaat. Zijn blog bewijst dat hij die stijl maar voor het oprapen heeft.

E-mailadres Afdrukken