De Crécy

La République du Catch

8.0
Marc Bastijns - 18 mei 2015

Na enkele jaren afwezigheid staat Nicolas de Crécy in de schijnwerpers. In La République du Catch overdondert hij opnieuw met fenomenaal tekenwerk en een verhaal dat overloopt van verbeeldingskracht. Het album verschijnt tegelijk in Frankrijk én Japan.

Nicolas De Crécy is zonder twijfel één van de meer eigenzinnige hedendaagse stripauteurs. Zijn oeuvre telt de meest uiteenlopende albums in diverse genres en bij diverse uitgeverijen. Sinds zijn debuut met Foligatto in 1991 liep hij een grillig parcours dat hem langs animatiefilm en illustratie bracht. Recent nog vertaalde Scratch Dagboek van een Spook en Zet.El bracht in 2014 Ijstijd uit, een album dat hij maakte in opdracht van het Louvre. Nu en dan wordt een album van hem vertaald, maar net door de eigenzinnigheid van tekeningen en verhaal lijkt zijn oeuvre bestemd te zijn voor een beperkte groep liefhebbers. Het brede publiek wordt afgeschrikt door de drukke, gearceerde tekeningen en zijn voorliefde voor het vermengen van genres. Ook in zijn nieuwste album, La République du Catch, zit een absurde ondertoon door het vermengen van een misdaadverhaal met de wereld van de catch en het toevoegen van dierenfiguren en rijdende piano's. Deze strip weerstaat elke poging om hem in het hokje van een genre te stoppen. Net dat is een constante in het hele oeuvre van Nicolas de Crécy.

In de vreemde, fabelachtige wereld van New York sur Loire baat Mario een pianowinkel uit. Hij werkt er samen met een pinguin, die bovendien een virtuoze pianist is. Wat zijn familie betreft, zit Mario midden in de maffia. Zijn neef Enzo is het hoofd van de familie. Op een dag stuurt die Mario op een mysterieuze opdracht. Al snel blijkt die opdracht een dekmantel om zich zo van de kleine, onbeduidende Mario te ontdoen en de pianowinkel te kunnen omvormen tot een gokpaleis. Zal Mario boven zichzelf kunnen uitstijgen en het hoofd kunnen bieden aan zijn criminele familie. De hulp blijkt uit een onverwachte hoek te komen.

Nicolas de Crécy is al langer gefascineerd door de Japanse stripcultuur. Een eerder verblijf in Japan was al eerder mee de inspiratiebron van Dagboek van een Spook. Nu wilde hij voor het eerst echt een manga maken, die eerst in de vorm van afleveringen zou verschijnen in een Japans blad. Zo geschiedde, en de Crécy paste het tempo en verteltrant van zijn verhaal aan aan de specifieke vorm van de manga. Het leestempo ligt verschroeiend hoog. De tocht van Mario is een dolle rit waarin alles mogelijk is. Het is belangrijk dat je je als lezer niet laat beperken door logica en verwachtingen. In de wereld van Nicolas de Crécy is alles mogelijk. De unieke stempel van de auteur blijft behouden, maar hij haalt bovendien alles uit de manga-taal om La République du Catch te stofferen van een extra dynamiek. Nu verschijnt het verhaal bovendien tegelijk in Frankrijk én in Japan, een unicum.

Na enkele jaren afwezigheid is La République du Catch een glorieuze terugkeer naar het stripverhaal, van een auteur in optima forma. De strip leek in grote mate de interesse van de Crécy verloren te zijn. Gelukkig vond hij een nieuwe uitdaging in het 'inbreken' in een nieuwe cultuur en het zich eigen maken van de andere beeldtaal. Zowel grafisch als verhalend behoort La République du Catch tot het betere werk. Wij hopen dat een vertaling van dit album dan ook niet lang zal uitblijven.

E-mailadres Afdrukken