Van der Zuiden

McQueen: 1. Drie kleine Aapjes 1

7.0
Marc Bastijns - 04 mei 2015

Op de grens van pastiche en oprechte hommage zit het werk van Emilio Van der Zuiden. Met McQueen toont hij dat hij meer kan dan wulpse vrouwen tekenen. Dit eerste deel is op zijn minst veelbelovend te noemen.

Nu en dan verschijnen er van die strips die je moeilijk anders kan omschrijven dan 'bevreemdend'. Het eerste deel van de nieuwe serie McQueen is zo'n strip. Emilio Van der Zuiden vermengt in dit album heel wat stijlen en genres. Het wordt moeilijk om McQueen een plaats te geven. Zo is het verhaal in se een detectivemysterie, dat visueel in een retro-noir-jasje gestoken werd. Tegelijk is het een pastiche op detectiveverhalen en verwijst Emilio Van der Zuiden met zijn wulpse vrouwenfiguren ook naar de klassieke pin-upillustraties. Door de veelheid aan invloeden blijft er toch een gevoel van verwarring over na het lezen van dit album.

In se is het nochtans een eenvoudig gegeven: McQueen is een detective die vroeger als politieagent werkte. Hij gaat op zoek naar de beeldjes van drie aapjes. Tegelijk wil hij ook de dochter van zijn vroegere vriendin terugvinden. Die vriendin ligt al jaren in een diepe coma. Emilio Van der Zuiden gooit in dit eerste deel meteen heel wat troeven op tafel. Tegelijk houdt hij nog vele elementen achter de hand. Zo blijft het vooralsnog onduidelijk waarom McQueen als een aap afgebeeld wordt (zijn bijnaam is De Makaak) in een strip die voor het overige helemaal in de realistische stijl getekend is.

Emilio Van der Zuiden groeide op in Frankrijk als zoon van een Nederlandse vader en een Italiaanse moeder. Sinds 2007 werkt hij aan strips. Zo maakte hij zijn debuut Georges Caplan vous parle (onvertaald) onder het pseudoniem Julio Ballester. Zijn doorbraak bij een ruim publiek kwam er met het album Het Geheim van de Traction 22. Door het succes van dit album werden de belevenissen van het personage Margot een reeks. Van der Zuiden tekende de eerste twee delen, waarna hij het album De Meiden van Oom Bob maakte. McQueen is zijn nieuwe reeks, met nu ook een scenario van eigen hand. De glamoureuze tekenstijl van Van der Zuiden staat sterker dan ooit. In zijn vorige strips blonk hij vooral nog uit in voluptueuze vrouwenfiguren. Nu vult hij dat aan met een ingenieuze decoupage en gedetailleerde decors. Hij laat de hele strip in een soort retro-sfeertje baden. Hij behoudt ook de combinatie van pastiche met nostalgie. In Vlaanderen sluit het werk van Kristof Spaey voor zijn Fake Vintage Book Covers hier mooi bij aan.

Het verhaal van dit eerste album valt licht uit. Anderzijds slaagt Van der Zuiden er wel in om heel wat vlaggetjes te zetten waarop hij zijn verhaal verder kan bouwen. De opbouw van de bladzijden is nu en dan behoorlijk creatief. Zo creëert hij verwarring bij de lezer door een scène met McQueens nieuwe vriendin Cherry naadloos te laten overgaan in een flashback met zijn vroegere vlam. Net door die vertelwijze maakt hij duidelijk hoe zeer Cherry en McQueens eerdere vriendin op elkaar lijken.

Het eerste deel van McQueen is een ontspannend detectiveverhaal met een perfecte opstap naar volgende delen. Bovendien ziet de reeks er erg goed uit door de strakke tekeningen. De jonge, maar actieve imprint Gorilla heeft een nieuw succesverhaal in handen. Wij hopen vooral dat Emilio Van der Zuiden zijn verhaal op een even sterke manier kan afronden, als dat hij het begonnen is in dit eerste deel van Drie Kleine Aapjes.

E-mailadres Afdrukken