Von Kummant & Von Eckartsberg

Gung Ho: 1. Zwarte Schapen

8.0
Marc Bastijns - 30 maart 2015

Nieuwe thema's zijn schaars in strips. Veel vaker geven auteurs een nieuwe draai aan wat al bekend is. Ook bij Gung Ho is dat het geval.

Een toekomst waar de wetten niet meer gelden en enkel overleven er nog toe doet. De mensen hebben zich teruggetrokken in kampen om zich te verschansen voor de Rippers. Fort Apache is een afgelegen kamp waar iedereen zich strikt aan de regels moet houden, zodat de groep als geheel kan overleven. Zack en Archer Goodwoody zijn twee wezen die vanuit de stad naar Fort Apache gestuurd worden. Ze zijn redelijk onhandelbaar en krijgen Apache als laatste kans. In Zwarte Schapen worden Zack en Archer gedropt en maken ze kennis met de andere bewoners van Fort Apache en met hun regels. Het kamp heeft al langere tijd geen last meer gehad van aanvallen van Rippers, maar het is uiteraard een ongeschreven wet in een verhaal dat dit niet lang meer kan blijven duren.

Verhalen over donkere toekomstbeelden hebben lezers altijd al gefascineerd. In het stripverhaal is Jeremiah uiteraard een echte klassieker, maar eigenlijk heeft Gung Ho meer gemeen met Sneeuw van Christian Gine en Didier Convard. Mensen bouwen kampen om zich te beschermen tegen wat er daarbuiten is. Net die dreiging zorgt voor een extra spanning. Tegelijk zorgt ook Benjamin Von Eckartsberg ervoor dat er tussen de personages voldoende spanning en intriges te beleven vallen. Het scenario van Gung Ho is bijzonder sterk geschreven. De introductie van de personages krijgt voldoende ruimte, maar wordt net op tijd onderbroken door de gruwel van de Rippers die de personages dwingt om keuzes te maken. Het einde van dit openingsdeel sluit af met een vette cliffhanger waardoor we nu al uitkijken naar het vervolg, dat recent in het Frans verscheen.

Het werk van Thomas Von Kummant ligt in de lijn van dat van Arthur de Pins (Zombillenium, Schatjes). Ze gebruiken geen zwarte lijnen waardoor de tekeningen op de stijl van computerwerk lijken. Von Kummant behoudt wel de realistische lijn in zijn werk. Hij vermijdt dat zijn werk kil en afstandelijk wordt. In zijn vorige strip Kroniek van de Onsterfelijken (ook net verschenen bij Gorilla) twijfelde hij nog tussen een computerstijl en een klassieke getekende strip. Die combinatie overtuigt net wat minder dan zijn huidige werk in Gung Ho.

Met Gung Ho doen twee Duitse auteurs hun intrede op de Nederlandstalige stripmarkt. Met de klapper die Gung Ho zeker is, heeft Kroniek van de Onsterfelijken meteen de perfecte locomotief om ook aan te slaan bij het publiek. Gorilla heeft met Gung Ho ongetwijfeld een topper in huis. Het grote experiment moet van Von Kummant en Von Eckartsberg niet verwacht worden, maar ze zorgen met een vlekkeloze uitvoering voor een straffe opener van wat een vijfdelige reeks moet worden.

E-mailadres Afdrukken