Binnenskamers 1 (Giandelli)

Marc Bastijns - 05 juli 2006

Italië en strips, het leek een combinatie die enkel de namen Lorenzo Mattotti en Milo Manara opleverde. Toch doet Igort (Fats Waller) in de door hem geredigeerde collectie Ignatz verwoede pogingen om meer van zijn landgenoten een forum te bieden. Ondanks haar relatieve onbekendheid is Gabriella Giandelli echter allesbehalve een debutante.

Het hoofdpersonage van Binnenskamers is een groot pratend wit konijn, de verteller die zich tot de lezer richt en hem een rondleiding geeft doorheen een anoniem flatgebouw. Het konijn is onzichtbaar voor de bewoners en gunt ons zo telkens een korte blik op het leven in de verschillende appartementen. Doorheen het album kom je zo met stukjes en beetjes meer te weten over het leven van al deze personages. In de kelder van het gebouw huist dan weer een geestesfiguur die alle dromen van de bewoners in zich opneemt en zich ermee lijkt te voeden.

Een nieuw deel in de collectie Ignatz betekent ook bijna steeds een kennismaking met een nieuw auteur, en dat is deze keer niet anders. Gabriella Giandelli mag in Italië dan al een grote naam zijn bij de liefhebbers van de auteursstrip, in ons taalgebied werd er tot nu toe geen werk van haar vertaald. Deze Binnenskamers doet echter uitkijken naar dat andere werk, want het is tot op heden een van de sterkste albums binnen de Ignatz-collectie.

Als een van de enigen slaagt zij erin om op de beperkte lengte van 32 pagina’s een volwaardig verhaal af te leveren dat anderzijds ook doet uitkijken naar het vervolg. Ook haar dromerige beelden in de trant van Renée French (The Ticking, The Soap Lady) raken de gevoelige snaar en plaatsen Binnenskamers meteen in de juiste sfeer. Net als French combineert Giandelli hier een gevoelige, zachte verteltrant met absurde en surrealistische beelden zoals het pratende konijn en het vreemde beest in de kelder. Haar verhaal straalt een weemoedigheid uit die overheersend wordt bij de verhalen van de verschillende flatbewoners.

In 1984 begon Giandelli (°1963) haar carrière als tekenares van stripverhalen met korte verhaaltjes in alternatieve Italiaanse tijdschriften. Verschillende van haar boeken werden vanaf eind jaren negentig in het Frans vertaald en naast haar stripwerk werd Giandelli ook meer en meer gegeerd als ontwerpster voor gerenommeerde merken als Alessi, Swatch en Sotsass. In Italië kent het grote publiek Giandelli vooral als schrijfster en illustratrice van kinderboeken. Ze is met andere woorden een erg polyvalente dame die zich zeker niet tot de strip beperkt. Toch zijn haar boeken geen tussendoortjes, het gaat zonder uitzondering om volwassen verhalen die stuk voor stuk de grens tussen van het surreële en het poëtische pad bewandelen. Bij Binnenskamers wordt dat enkel maar bevestigd.

E-mailadres Afdrukken