Vrancken & Desberg

H.Ell: 1. De vele gezichten van de dood

6.5
Marc Bastijns - 10 maart 2014

Het wereldwijde succes van Game of Thrones zorgt voor navolging. Het duo achter de financiële thriller IRS start nu een eigen volwassen fantasy-reeks op. Dit eerste deel is zeker intrigerend, ondanks de duidelijk aanwezige mankementen.

alt

Harmond Ellmander is een verdoemde ridder. Door een zware fout in het verleden werd hij gedwongen dienst te nemen als strafquaestor. De quaestoren zijn een soort politie in de hoofdstad van de koning. Wanneer Harmond, alias H.Ell, geconfronteerd wordt met verschillende brutale moorden, wordt hij gedwongen om zich opnieuw in zijn eigen verleden te begeven en contact te zoeken met verschillende figuren die Harmond liever kwijt dan rijk zijn. In een fantasiewereld die sterk doet denken aan de creaties van George R.R. Martin (zie ook de HBO-reeks Game of Thrones), tracht Harmond de weinige eer die hem nog rest, vast te houden en de anderen te overtuigen van zijn goede bedoelingen en kwaliteiten. De exacte omstandigheden waarin hij in het verleden verdoemd werd, komen nog niet aan het licht, hoewel er duidelijk een vrouw in het spel blijkt te zijn.

Scenarist Stephen Desberg heeft er wel vaker een handje van weg om in te pikken op populaire genres in andere media zoals film, televisie of literatuur. Ook bij H.Ell is dit duidelijk het geval. Desberg geeft zelf toe geïnspireerd te zijn door de boekencyclus A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin. Dit betekent overigens geenszins dat H.Ell een flauwe kopie van die boeken te bieden heeft. Desberg laat zich vooral inspireren door de dreigende sfeer en de zwartgallige toon van het werk van Martin. Harmond Ellander is een typische figuur die gebukt gaat onder het noodlot dat onontkoombaar op zijn schouders drukt. Toch sluipen ook in H.Ell weer enkele van Desbergs vaker weerkerende mankementen als scenarist. Hij springt tussen scènes en beperkt zijn dialogen tot het minimum. Dit kan op goede momenten de strip vaart geven en op een subtiele manier sfeer schetsen. Toch zitten er in H.Ell wat al te vaak momenten waarop de actie van hot naar her gaat. Tegelijk blijft het allemaal nogal oppervlakkig in dit eerste deel. Waar Martins boeken baden in uitputtende details van verbanden en achtergronden bij figuren, blijft dit in H.Ell allemaal nog redelijk onontgonnen terrein.

Een van Desbergs meest trouwe tekenaars is Bernard Vrancken. Na jaren van trouwe samenwerking aan de flitsende financiële thriller IRS, tapt Vrancken in H.Ell uit een heel ander vaatje. De inkleuring lijkt veeleer geschilderd en oogt authentieker. Dit past goed bij de middeleeuws aandoende setting. Vrancken zal nooit de man zijn van de grote emoties en nuances in zijn strips, maar hij munt dan weer uit in sterke figuren. Ook de sfeer van zijn werk beantwoordt perfect aan de dreiging die voor het scenario net zo nodig is. H.Ell is dus zeker een geslaagde nieuwe samenwerking tussen twee van de populairste Europese stripmakers. De liefhebbers van IRS zullen alleszins smullen van dit eerste deel, dat alles bevat wat je van een strip van Desberg en Vrancken kan verwachten. Zowel de sterke als de minder sterke kanten.

E-mailadres Afdrukken
 
Vrancken & Desberg
Le Lombard / 2014
Tekeningen: Bernard Vrancken
Scenario: Stephen Desberg
www.lelombard.be

Advertentie
Banner
Advertentie