Van Dongen

Drie dagen in Rio

7.0
Marc Bastijns - 29 september 2013

Reclamestrips krijgen nooit veel aandacht. Zelden wordt een strip in opdracht ook daadwerkelijk verdeeld via de algemene kanalen. Wanneer Peter Van Dongen zich echter aan een dergelijk project waagt, lijkt een goede verkoop verzekerd.

In Nederland geldt Peter Van Dongen sinds het begin van de jaren ’90 als één van de grote namen van het beeldverhaal. Nochtans is ’s mans productie niet meteen groot te noemen. In 1990 maakte hij een opgemerkte entree in de internationale stripwereld via de striproman Muizentheater. Een opvolger voor dit album liet echter erg lang op zich wachten. Het perfectionisme van Van Dongen stond een meer uitgebreide productie duidelijk in de weg. Naast strips legde hij zich bovendien toe op illustratiewerk voor tal van opdrachtgevers. In 1998 verscheen dan het eerste deel van het tweeluik Rampokan, dat in 2004 met Celebes afgesloten werd.

Rampokan bevestigde al het goeds dat eerder al over Van Dongen gezegd werd. De recente heruitgave in de Classics-collectie van Oog & Blik, maakte dit nog maar eens duidelijk. Na Rampokan werd het opnieuw stil. Van Dongen zou een boek van Louis Couperus hebben willen verstrippen. Concreet werd dit nooit en het verhaal was dan ook geen lang leven beschoren. Nu werkt Van Dongen wel al enkele jaren aan een stripversie van Adriaan Van Dis’ Familieziek, overigens met medewerking van Van Dis zelf. Naast het slopende werk aan lange stripverhalen, neemt Peter Van Dongen er echter regelmatig kleinere klussen bij. Zo’n klus is het recent uitgegeven Drie dagen in Rio.

Lennart Björk is een jonge kerel uit Stockholm. Hij droomt van avonturen en verre reizen. Na lange voorbereidingen is hij klaar voor een eerste zomerjob aan boord van een oceaanstomer. Hij leert de kleine en de fijne kanten kennen van zijn collega’s en van de passagiers. Hij ontdekt bovendien ook de liefde aan boord, in de persoon van de mooie Gabriëlla. De kracht van het album zit zeker niet in het scenario, dat eenvoudig en sterk geromantiseerd is. Het verhaal speelt zich af in 1957 en Van Dongen kiest er voor om het verhaal van Björk in een nostalgisch sausje te dopen. Het verbaast dan ook niet dat dit een strip in opdracht is, waarbij een episode uit het leven van voormalig CEO van kledingigant GANT Lennart Björk als uitgangspunt werd gekozen. Het verhaal werd bovendien gemaakt naar aanleiding van ’s mans terugtreden in 2008.

Ondanks de bemerkingen die zeker te maken zijn bij het uiteindelijke resultaat, is het wel sterk hoe leesbaar Peter Van Dongen Drie dagen in Rio heeft kunnen maken. Het verhaal is perfect te genieten zonder enige voorkennis over GANT of Lennart Björk. Tegelijk spreidt Van Dongen ook in dit korte album weer zijn grafische en vertellende meesterschap tentoon. De pagina uit het album die we hiernaast tonen bewijst dit ten overvloede. Door de bladschikking en de levendige details slaagt de auteur er in de woelige sfeer aan boord van een schip echt weer te geven. Eens te meer is het genieten geblazen van Van Dongens perfecte beheersing van de aartsmoeilijke klare lijn-stijl. Door die perfecte beheersing combineert hij de souplesse van de beelden met de dynamiek van het moderne beeldverhaal.

Drie dagen in Rio is dus zeker geen Van Dongen grand cru. Daarvoor heeft hij op het vlak van het scenario te veel toegevingen moeten doen. Op de achterkaft van het album wordt wel expliciet verwezen naar Van Dongens nakende bewerking van Familieziek van Adriaan Van Dis. Hopelijk hoeven we daar nu niet meer al te lang op te wachten. Ons ongeduld wordt door Drie dagen in Rio alleen maar weer eens aangescherpt.

E-mailadres Afdrukken