The Push Man and Other Stories (Tatsumi)

Marc Bastijns - 31 maart 2006

Japanse strips staan niet gelijk aan hersenloze actie en gratuite seksscènes. Reeksen als 20th Century Boys tonen aan dat de verhalen vaak behoorlijk complex en vol spanning kunnen zitten. Een Engelse vertaling van werk van Yoshihiro Tatsumi toont nu aan dat manga ook literair geïnspireerde verhalen heeft voortgebracht.

Tatsumi’s werk valt niet binnen de standaardclichés van de klassieke, commerciële manga’s. In bijzonder bijtende kortverhalen ontleedt hij genadeloos de Japanse samenleving en toont hij hoofdfiguren die zonder uitzondering zielige en bekrompen karakters zijn. De bittere en harde toon van zijn verhalen sluit meer aan bij de literaire kortverhalen, dan wel bij de strips van zijn tijdgenoten.

De verhalen in The Push Man dateren stuk voor stuk uit 1969, wat het allemaal nog vreemder maakt. Tatsumi’s werk moet in die tijd werkelijk taboedoorbrekend gewerkt hebben, want zelfs nu nog raken zijn verhalen regelmatig een gevoelige snaar. Tekentechnisch zat het in die beginjaren allemaal nog niet zo strak, maar het verteltalent maakt dat zeker goed. Alles blijft in dit volume nog wat onvast en elke mannelijke hoofdfiguur is steeds bijna identiek wat uiterlijk betreft.

The Push Man is het eerste volume van wat een collectie moet worden die de belangrijkste verhalen van Yoshihiro Tatsumi bundelt. Het is dus niet de bedoeling om ’s mans volledige oeuvre te publiceren. Daarvoor is het te omvangrijk. Hij tekende bij momenten immers tot zestig pagina’s per week en als we dan weten dat Tatsumi ook vandaag de dag nog verhalen maakt, kunnen we ons de omvang van zijn werk wel inbeelden. Dit eerste deel bundelt voor het overgrote deel verhalen die Tatsumi voor eenzelfde tijdschrift tekende. Dit verklaart waarom ze steeds eenzelfde lengte van acht pagina’s halen.

Het was Adrian Tomine, de Amerikaanse auteur van de comic Optic Nerve, die het redactionele werk voor deze vertaling verzorgde. Hij had intensieve contacten met Tatsumi om zo een verantwoorde keuze te kunnen maken voor deze bundel. Ook Drawn & Quarterly mag echter met pluimen gaan lopen, aangezien zij voor het eerst een Japans auteur onderdak boden in hun fonds. Anderzijds sluit Tatsumi’s werk wel opvallend goed aan bij de literaire graphic novels die deze Canadese uitgeverij doorgaans publiceert. Ook hij maakt in zijn korte slice of life-verhaaltjes een accurate analyse van het dagelijkse leven in Japan. We kunnen maar hopen dat The Push Man heel wat striplezers kan overtuigen van zijn kwaliteiten en dat er zo nog heel wat vertalingen van Tatsumi’s werk kunnen volgen.

E-mailadres Afdrukken