Griffo & Desberg

Sherman : 6. De vergeving. Jeannie

8.0
Eric d'Hooghe - 14 januari 2013

Eindelijk is het zover. Het Sherman-kluwen wordt volledig ontrafeld in dit 6de deel. En het mag worden gezegd: er staan nog heel wat plotwendingen te wachten.

alt

In het kort: Jay Sherman, een levend voorbeeld van de American Dream, streefde ernaar om de laatste wens van z’n vader te vervullen. Ervoor zorgen dat een familielid ooit president van Amerika zal worden. Zijn zoon lijkt in rechte lijn dit doel te bereiken, tot hij wordt doodgeschoten op een verkiezingsmeeting. Wat volgt is een anoniem telefoontje waarin Sherman wordt bezweerd dat deze daad de eerste was, daarna volgt zijn fortuin en ten slotte het leven van zijn dochter. Wat volgt is een zoektocht naar de bedreiger(s), de poging om zijn fortuin en dochter te redden en een duik in het verleden om deze bedreiging te kunnen verklaren.

Deze bedreiging gonst als een refrein door de zes delen van Sherman. Desberg en Griffo zijn er gedurende zestien maanden in geslaagd om met vaste regelmaat onze nieuwsgierigheid op de proef te stellen met de nodige twists en cliffhangers, ingebed in een verhaal vol mysterie, verraad en tragische gebeurtenissen dat zich in een halve eeuw Amerikaanse geschiedenis afspeelt. De zoektocht naar de opdrachtgever van de aanslag op zijn zoon zorgt ervoor dat we de jongere Jay kunnen volgen, die in het begin in de kleine criminaliteit zit, daarmee breekt en uiteindelijk een stinkend rijke bankier wordt. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en ook de nazi’s zien potentieel in de zakelijke kwaliteiten van Sherman. Die zwicht om, dat bleek toch uit de volgende delen, vrij exuberante witwaspraktijken uit te voeren voor de nazi’s. Dit zorgde ervoor dat zijn dochter, die in het verzet opereerde, volledig brak met haar vader.

Het siert scenarist Stephen Desberg dat hij tot op het einde de identiteit van de schuldige kan verbergen. Zijn verhaal verlangt dat de lezer alert blijft en zich onderdompelt in het scenario om aanwijzingen naar de dader te vinden en de reden voor deze vijandigheid tegenover Sherman te ontrafelen. Voortdurend zette hij ons op het verkeerde spoor, deed ons meeleven in de haat tegen nazi-Duitsland en deed ons voortdurend op zoek gaan naar de uitgelezen schuldige. Het virtuoze potlood van Griffo is hierbij een behulpzame vriend.

De tekenaar speelt op een meesterlijke manier met zijn kadrering en sfeerschepping, zonder daarbij de aandacht van de lezer te verliezen. Deze aandacht is echt wel nodig met de plots opduikende flashbacks. De details zorgen ervoor dat je ‘bij de tijd blijft’, een auto, de kleding … Griffo slaagt er op deze minimalistische manier in om een tijdsbeeld te scheppen met de juiste bijhorende sfeer. Ondanks de soms slordig getekende personages, met af en toe zelfs een vaag uitgelicht gezicht, heb je toch eerbied voor de stijl en de sfeer die bijdragen aan het verhaal.

Maar aan alle goede dingen komt een einde en dat is ook het geval voor de Shermanreeks. Er is al sprake van een luxe-uitgave van het eerste deel. Toch blijf ik me afvragen of een twee- of drieluik met telkens meer pagina’s niet meer was aangewezen. Elk deel zit boordevol herhalingen die niet hoeven in een volledig verhaal. Dat zal zeker duidelijk worden als er een integrale versie uitgegeven wordt. Toch was dit een geslaagd samenwerkingsdebuut voor Desberg en Griffo en misschien wel het begin van een lange samenwerking.

E-mailadres Afdrukken