Roussel & Seiter

Traject: 1. Twee ronden

6.5
Marc Bastijns - 06 januari 2013

Nostalgische strips over autosport zijn de nieuwe hype. Met Traject hebben we een van de meer ambitieuze nieuwe reeksen in handen. Daar staan Roger Seiter en Joahnnes Roussel garant voor.

Traject keert terug naar de tijd waarin auto’s en autosport nog iets onmiskenbaar heroïsch hadden. Daarbij schuwt scenarist Roger Seiter het gebruik van clichés niet. Dramatische gebeurtenissen uit het verleden bepalen het heden. Het lot van de held ligt bovendien veel verder dan waar die zich aan het begin van het verhaal van bewust is. Net die elementen verwerkt Seiter op een overtuigende manier in zijn verhaal, waardoor de clichés niet storen.

Vincent Rossi werkt in de garage die voor diens dood eigendom was van zijn vader. Die kwam in 1955 om het leven bij een ongeval tijdens een autorace in Le Mans. Vincent wordt als uitschot behandeld door de huidige eigenaar. Het komt dan ook als een geschenk uit de hemel wanneer een rijke autoliefhebber Vincent inschakelt als mecanicien voor diens collectie klassieke wagens. Het talent van Vincent als racepiloot wordt al snel duidelijk en het verhaal ontspint zich dan ook volgens de wetten van de logica. Voor verrassingen ben je bij Traject aan het verkeerde adres.

Toch is Twee ronden een geslaagd debuut van deze nieuwe reeks. Met de ervaren scenarist Seiter, bekend van onder meer de reeksen Fog (met tekenaar Cyril Bonin) en H.M.S. (met Johannes Roussel), loopt het verhaal als een geoliede machine. Seiter behoudt het evenwicht en slaagt erin het decor en de personages voldoende uit te diepen zodat we als lezer op den duur niet echt meer merkten dat we een verhaal aan het lezen waren dat we al wel kenden uit eerder strips, romans en films. Hij haalt net die elementen naar boven waar nostalgische lezers naar verlangen. Het beeld van de autosport als een harde, maar eerlijke wereld, waarin talent en doorzettingsvermogen uiteindelijk toch beloond worden.

De realistische, maar toch nog wat dromerige tekeningen van Johannes Roussel ondersteunen het verhaal en zorgen mee voor de reflex dat je als lezer terugverlangt naar die verloren, mooie tijd -- ook al hebben we die tijd zelf niet beleefd. H.M.S. was de eerste reeks waarmee hij in het Nederlands publiceerde. Daarin evolueerde hij van een klassieke, wat stijve tekenstijl, maar de huidige, wat meer losse variant die heel goed past bij Traject.

Traject is een van de meest geslaagde albums in de nog jonge collectie Plankgas van uitgeverij Daedalus. Eerder werd ook het one-shot Ring op enola.be al positief besproken. Plankgas heeft dus alleszins een veelbelovende start gemaakt en het valt nu af te wachten of dat hoge niveau aangehouden kan worden. Het zal ook afwachten zijn hoelang de publieke interesse in dit genre van strips zal duren.

E-mailadres Afdrukken