Peeters & Wazem

Koma

8.0
Marc Bastijns  - 19 augustus 2012

Een dystopische fabel die toch vol met poëzie zit. Een huzarenstukje van Frederik Peeters en Pierre Wazem. Koma is een verfrissende graphic novel.

Enkele jaren geleden brachten we hier al de reeks Koma onder de aandacht. Toen trokken we de conclusie dat met een dergelijke strip de Nederlandstalige uitgeverijen weinig risico zouden lopen. Sindsdien verscheen van de hand van Frederik Peeters ook al Blauwe pillen in vertaling, net als een eerste deel van zijn sciencefictionvierluik Lupus, bij het ter ziele gegane BeeDee. Ondertussen is Koma met zes delen afgerond in de Franse versie en werd Sherpa de uitverkoren uitgever om deze strip als graphic novel in het Nederlands op de markt te brengen. Met Koma zetten de twee Zwitserse auteurs een grote stap als gevestigde namen binnen de Europese strip.

In 2003 al verscheen het eerste deel van Koma in het Frans. Voor het eerst publiceerde de jonge Zwitser (met Nederlandse roots) Frederik Peeters een verhaal in kleur bij een grote uitgever. Voor het scenario stond zijn vriend en collega-auteur Pierre Wazem in. Beide maakten deel uit van een groep sterke Zwitserse stripmakers die bijna gelijktijdig de internationale hemel bestormden met eigenzinnig stripwerk. Ze leken allemaal wel begiftigd met een groot gevoel voor tragiek en poëzie. Hierdoor waren al hun verhalen zeer leesbaar en toegankelijk. Het tijdschrift Bile Noire van uitgeverij Atrabile verenigde het gros van deze auteurs binnen één publicatie. De eerste albums van Peeters en Wazem, maar ook van Tom Tirabosco (o.a. De bosduivel) en Alex Baladi, verschenen onder de vlag van Atrabile.

Addidas Eme is een klein meisje met een groot probleem. Op onregelmatige tijdstippen valt haar bewustzijn even uit. Die momenten duren nooit lang, maar een remedie is er niet. Daardoor kan ze haar vader Julius moeilijker helpen bij zijn werk als schoorsteenveger. In hun harde en industriële wereld lukt het dan ook steeds minder goed om te overleven. Wanneer Addidas een ondergrondse wereld vindt waarin voor elke bovengrondse mens een machine blijkt te staan, gaat ze op zoek naar het verband met haar wereld en haar haperende machine. Ze sluit vriendschap met het vreemde wezen dat haar machine bestuurt. Haar zoektocht brengt haar bij de oorsprong van hun wereld en legt verbanden bloot tussen haar coma-aanvallen en de toekomst van alle mensen.

Bij aanvang is Koma nog een schets van een alternatieve samenleving, met veel aandacht voor de sociale onrechtvaardigheid van de situatie van de kleine arbeiders. Stilaan evolueert het verhaal meer naar een eerder filosofische tocht van Addidas langs een hotel, waar haar overleden moeder achter de balie staat en enkele kinderen wonen die de zelfde aandoening hebben als onze heldin. Die overgang is zowat het enige element in deze strip dat wat minder geslaagd genoemd kan worden. Van pure maatschappijkritiek naar een droomachtig verhaal over de grens tussen werkelijkheid en het irreële, het is een stap die ons wat deed fronsen.

Toch is Koma ondanks dit minpunt een meer dan lezenswaardige strip. Voor het beste werk van Frederik Peeters raden we wel Blauwe pillen aan, maar toch blijft er ook hier meer dan genoeg over om van te genieten. ’s Mans stevige productie laat nog vele pareltjes over die een vertaling zeker waard zijn. Ook de aantrekkelijke prijs van dit album mag zeker een argument pro Koma zijn.

E-mailadres Afdrukken