Pedrosa

Portugal

8.0
Marc Bastijns - 09 juli 2012

Echt overtuigen doet Portugal niet. Overmeesteren is een correcter woord. Cyril Pedrosa haalt een waar huzarenstuk uit.

Het was al lange tijd bekend dat de Franse stripauteur Cyril Pedrosa aan een lijvig nieuw boek werkte. Bovendien zou het verhaal zich afspelen in Portugal, het land waar zijn familie oorspronkelijk vandaan komt. Via enkele previews die online verspreid werden, groeiden de verwachtingen stilaan naar ongekende hoogten. Enkele maanden na de Franse uitgave verschijnt Portugal nu ook in het Nederlands bij Silvester, de uitgeverij die ook al Drie Schimmen vertaalde.

Simon Muchat is een semi-autobiografische afsplitsing van de auteur zelf. Als striptekenaar gaat hij onophoudelijk gebukt onder grote twijfels en onzekerheid. De relatie van Simon lijdt hier zwaar onder. Tegelijk is hij nog niet klaar met het verwerken van zijn Portugese verleden. Een bezoek aan een Portugees stripfestival brengt bij hem allerlei gevoelens los die hem niet meer loslaten. Uiteindelijk drijven ze hem opnieuw naar Portugal, waar hij de confrontatie aangaat met zijn verleden. Hij ontmoet er verschillende familieleden die verhalen kunnen vertellen over Simons vader en grootvader. Portugal ontvouwt zich als een lappendeken van kleine, aangrenzende verhalen die samen een complexe puzzel vormen.

In 2007 verscheen met Drie Schimmen een eerste grote graphic novel van Cyril Pedrosa. Daarin blonk hij uit in zwierige tekeningen en een scenario dat voldoende ruimte liet aan emoties. Na verschillende korte reeksen van albums maakte hij de overstap naar het lijvigere stripwerk. Nadien bleef het lange tijd stil, enkel onderbroken door het verschijnen van twee delen van Autobio, een gagstrip rond ecologisch bewustzijn. Portugal betekent voor Cyril Pedrosa opnieuw een grote stap vooruit als auteur. Het boek telt ruim 270 bladzijden in kleur. Pedrosa varieert binnen eenzelfde kader volop met verschillende tekenstijlen en inkleurtechnieken. De kleuren in dit album worden doelgericht gehanteerd om de toon van bepaalde hoofdstukken mee te bepalen. Hier en daar wordt de leeservaring hierdoor bemoeilijkt, maar voor de aandachtige lezer is Portugal echt een schatkist vol memorabele momenten. Het is verfrissend hoe de auteur bovendien de complexiteit van bepaalde figuren eerbiedigt. Niemand is goed of slecht, maar heeft daarentegen wat onhebbelijke kantjes. Pedrosa overtuigt daarin.

In het Frans verscheen Portugal in de collectie Aire Libre van Dupuis. Nochtans werd het niet vertaald binnen de bestaande Vrije Vlucht-collectie, maar door uitgeverij Silvester. Het oorspronkelijke, grote formaat wordt geëerbiedigd, waardoor het album een kloeke kolos van verschillende kilo’s geworden is. Inhoudelijk en vormelijk is Portugal bijgevolg een album dat kan tellen. Cyril Pedrosa toont volop zijn kunnen in een prachtig album dat voor iedere lezer wat te bieden heeft.

E-mailadres Afdrukken